- نوزدهمین کنفرانس بین المللی توسعه منابع انسانی آغاز به کار کرد
- رشد ۴۰ درصدی مراجعه اتوبوسهای شرکت واحد به مراکز معاینه فنی تهران
- تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای آخرین بازی لیگ برتر فوتبال
- ساماندهی ترافیکی محوطه حرم مطهر امام خمینی(ره)/ایمن سازی و تسهیل دسترسی و مسیرهای منتهی به حرم
- برخورد با اجراکنندگان نمای شیشهای وکامپوزیت در ساختمانهای پایتخت
- بهرهبرداری از جاده روستای دانگه و امامزاده سه برادران درمنطقه۱۹/بهسازی خیابان خلازیر در فازدوم
- فرصت ۳ ماهه به پاساژ کوه نور برای اخذ تأییدیههای ایمنی
- پایان چندین دهه خامفروشی در دولت شهید رئیسی
- صعود تورم منطقه یورو
- کاهش ۱۷ واحد درصدی تورم تولیدکننده/ کاهش شاخص رشد پول به ۱۵.۷ درصد
- راهاندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه دیگر/ تالار معاملات سلف و آتی در راه است
- کاهش نرخ بهره بین بانکی
- همسانسازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست/ معوقات پرداخت میشود
- قالیباف: نسل جدید فلسطین رؤیای پریشان رژیم صهیونیستی را بر هم زد
- ضرورت مهار تورم با رشد و جهش تولید در اقتصاد ایران
» اقتصادی
» تنها راه برون رفت از وضعیت نامطلوب خودروسازی شکستن انحصار است
تاریخ انتشار : 2022/02/02 - 11:21
رشیدی کوچی تاکید کرد
تنها راه برون رفت از وضعیت نامطلوب خودروسازی شکستن انحصار است
یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی خودروساز ما مطمئن هست که هر آشغالی را که تولید کند مردم مجبور هستند که از آن بخرند، معلوم است که بر روی کیفیت خودروهای خود کار نمیکند و هر روز بر قیمت خود میافزاید.
جلال رشیدی کوچی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از وضعیت نامطلوب صنعت خودروسازی کشور، بیان کرد: علت اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروسازی به انحصاری که در این صنعت وجود دارد، باز می گردد. زمانی که انحصار به وجود می آید یقینا به دنبال آن فساد نیز به وجود خواهد آمد. وقتی خودروساز ما مطمئن هست که هر آشغال و کالای بنجلی را که تولید کند مردم مجبور هستند که از آن بخرند، معلوم است که بر روی کیفیت خودروهای خود کار نمی کند.
وی در ادامه اظهار کرد:
سال به سال نیز کیفیت خودرو را پایینتر آورده و هر قیمتی که دوست داشته باشد بر روی خودرو تولیدی خود می گذارد. چون در این صنعت انحصار ایجاد شده و مردم راهی جز خرید همین ماشین ندارند. این مسئله بسیار ساده است. از سوی دیگر خودروساز ما توان تولید خودرو به اندازه رفع نیاز داخل ندارد. این امر سبب باعث میشود عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر هم خودروساز توان داشته باشد به خاطر برنامه ریزی هایی که برای گران کردن دارند، تولید را به حداکثر خود نمیرسانند و این امر سبب می شود تا مردم برای خرید خودرو به صف شوند. همچنین سود و منفعت خیلی از تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور با منفعت خودروسازان گره خورده است. این امر سبب می شود خیلی تصمیماتی که به نفع مردم است محلی از اعراب نداشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: معمولا تصمیمات اتخاذ شده به نفع خودروسازان است نمونه بارز آن نیز حمایت بلند مدتی است که از صنعت ناسالم، معیوب و فشل خودروسازی تا به امروز انجام شده است. نتیجه آن شده که امروز از رهبری تا پایینترین عضو این جامعه از وضعیت خودروسازی کشور گلهمند است. تنها راه برون رفت از وضعیت نامطلوب خودروسازی شکستن انحصار است. انحصار نیز جز با واردات خودرو نمی شکند. واردات به اندازه نیاز مردم باید انجام شود.
نباید در واردات خودرو هم انحصار ایجاد کرد
وی افزود: البته واردات خودرو نیز نباید انحصاری باشد. مجلس در کمیسیون تلفیق آمده واردات ۶۰ هزار خودرو سبک و سنگین را پیش بینی کرده است. این خودش ایجاد رانت و فساد می کند. وقتی ما عددی تعیین می کنیم خودش جای سوال است. این ۶۰ هزار خودرو از کجا آمده است؟ چه کسی و به چه شکلی قرار است این میزان وارد کند؟ این خودش رانت و فساد است. نظر بنده بر این است هر کسی که می تواند خودرو وارد کند باید این اجازه را داشته باشد و دولت نیز نقش نظارتی داشته باشد.
وی در پایان بیان کرد: شاید خیلی ها امروز می گویند به خاطر دخالت دولت در صنعت خودروسازی است که این روزها وضعیت صنعت خودرو اینگونه است. اما امروز برخی از شرکت های خودروسازی ما نظیر مدیران خودرو یا بهمن کاملا خصوصی هستند و هر جور که دلشان می خواهد قیمت گذاری می کنند. این یعنی نظارتی وجود ندارد. خودرویی که در بازار جهانی قیمت آن ۵۰۰ میلیون تومان است در بازار داخلی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون بر روی آن قیمت می گذارند. باید انحصار شکسته شود.
برچسب ها : ایران خودرو , خودروسازان , سایپا , واردات
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , خودرو , صنعت،معدن و تجارت , پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر