- پایان عملیات ایستگاه متروی چهاردانگه در بزرگراه آیت الله سعیدی/ ترافیک به حالت عادی بازمیگردد
- ورود ۵۰۰۰ اتوبوس نو به پایتخت تا سال آینده و کاهش سرفاصله اتوبوسها
- تصویب گزارشهای حسابرسی پیش از تشکیل مجمع سالیانه شرکتهای شهرداری تهران
- راهاندازی ۵۰۰ سامانه ثبت تخلف متوسط سرعت در معابر بزرگراهی تهران تا پایان ۱۴۰۳
- تلاش شوراهای شهر برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری
- علت حادثه بیمارستان قائم در حال بررسی است/معاون وزیر بهداشت عازم رشت شد
- بریکس؛ ستونی ضروری در ثبات جهانی
- پیشبینی رشد صعودی اقتصاد جهان
- طلای جهانی به چراغ سبز رسید
- موج ناامیدی در دومین اقتصاد بزرگ جهان
- عملیاتی شدن “ریال دیجیتال” در کیش تا چند روز دیگر
- فرصت یکساله به سایپا و ایرانخودرو برای اخذ مجوز افزایش سرمایه
- خلاصه اخبار مجلس، ۲۹ خرداد؛ بررسی نحوه اجرای «ساماندهی بازار خودرو»
- بهادری جهرمی: مکلفیم آنچه شهید رئیسی وعده داد را تکمیل کنیم
- واکنش دفتر مقام معظم رهبری به برخی نقل قولهای غیر مستند انتخاباتی
» تله تایپ
» «من هستم، مرا ببینید»/ برگزاری فشن شوهای مجازی با ابزاری به اسم حجاب
تاریخ انتشار : 2020/12/21 - 13:06
«من هستم، مرا ببینید»/ برگزاری فشن شوهای مجازی با ابزاری به اسم حجاب
این روزها جنبههایی از مراسمهای فشن شو را در فضای مجازی شاهدیم که «کرونا و حجاب» رکن اصلی این مراسمها و تبلیغات مدگرایی است.
امروزه پیروی از مد نه تنها در نوع پوشش جوانان، بلکه در بخشهای مختلف زندگی افراد تأثیرگذار است؛ از سبک لباس و آرایشهای ظاهری (مد مو، مد لباس) گرفته تا وسایل منزل. حتی گرایشها و علایق خاصی که در قشری از جامعه ناگهان بیش از سایر علایق مورد پسند واقع میشود، فعالیتهایی مثل روی آوردن به ورزش یوگا، تقاضا برای جراحیهای پلاستیک و سفر به فلان کشور.
کرونا که آمد پیش بینی میشد صنعت مد کمی با رکود مواجه شود، اما زندگیهای کرونایی که تثبیت شد نشان داد گوی مد و پیروی از آن قرار نیست به این راحتی کم رنگ شود، البته پیروی از این صنعت در کشور همیشه با الزامات اخلاقی مواجه نبوده و نیست. همیشه وقتی اسم مراسم های«فشن شو» به میان میآید ناخودآگاه ذهنها به سمت مجالسی میرود که دور از شئونات اسلامی هستند. نهادهای نظارتی هم سالیان سال است که با این اقدامات همیشه مقابله کرده و جلوی برگزاری چنین جشنها و مراسماتی را گرفتهاند.
به هر حال این روزها جنبههای دیگری از چنین مراسمهایی را شاهد هستیم که در آن «کرونا و حجاب» رکن اصلی این فشن شوها و تبلیغات مدگرایی در فضای مجازی است.
اگر از برگزاری «شو» و «ایونت»های پوشاک فصول مختلف همراه با عرضه ماسکهای لاکچری و کرونایی که بگذریم، این روزها شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که در آن خانمهایی با ابزار حجاب استایلها حرکاتی را انجام میدهند و لباسی را که بر تن دارند با ماسکهای ستش تبلیغ میکنند. آن چیزی که بیشتر مورد توجه است این است که صنعت مد همیشه با تبلیغ رابطه مستقیمی دارد و تبلیغات است که این صنعت را رشد میدهد، اما استفاده از ابزاری چون خانمهای محجبه و حرکات استایلی وجهه و چهره خوبی را برای جامعه ما به ارمغان نمیآورد.
مزونهای زیادی برای تبلیغ محصولات خود در شرایط کرونایی اقدام به چنین تبلیغاتی در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام میکنند، اما نهادهای نظارتی همچون پلیس همیشه با چنین اقداماتی مقابله کرده اند و به عاملان چنین عملهایی هشدار میدهند.
سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا استان تهران در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت برخی مزونها در اینستاگرام و ترویج بی حجابی در میان کاربران اظهار کرد: به هر حال ما افرادی را که در فضای مجازی، فرهنگ بی اخلاقی و بی حجابی را اشاعه میدهند، در اختیار مراجع قضایی قرار میدهیم تا این افراد مورد بررسی قرار گیرند.
او تأکید کرد: همکاران ما در فضای مجازی این افراد را مورد پایش و رصد دقیق قرار میدهند تا فرهنگی نامناسب رواج پیدا نکند و آسیب اجتماعی در پیش نداشته باشد.
چنین اقداماتی خارج از رعایت نکردن برخی شئونات آسیبهایی را برای فرد مورد تبلیغ و دنبال کنندگان چنین صفحاتی به دنبال دارد، به طوری که علاوه بر زیرساخت های تاریخی و اجتماعی، مدگرایی در بین جوانان از یک سری اصول و سازههای روانشناختی نیز تبعیت میکند و با انگیزهها و نیازهایی در ارتباط است.
میل به دیده شدن توسط دیگران در تمام انسانها به نسبتهای مختلف وجود دارد، گاه این خصلت به صورت نوعی خودنمایی و تقلید چشم بسته از فرهنگ بیگانگان جلوه میکند و اغلب نتیجه آن ترویج هویتهای بیگانه است.
جامعه شناسان معتقدند که رواج برخی مدها، گاهی اوقات به معنای مخالفت جوانان یک نسل با محیط پیرامونشان است، به عبارتی هنگامی که جوانی قادر نباشد آزادانه دیدگاهش را بیان کند، امکانی برای رشد اقتصادی خود فراهم نبیند، راهی برای تفریح و ابراز شادیها و هیجاناتش نیابد، به ناچار برای رهایی از این فشارها و یا برای مهار کردن خشم خویش از جامعهای که تصور میکند زندگی را بر او تنگ کرده است، گاه به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه و برای شکستن ارزشهای رسمی رایج اعلام میکند. او در این شرایط در سکوتی ظاهری و با فاصله گرفتن از ارزشهای جامعه میخواهد بگوید : «من هستم . مرا ببینید »!
البته نمیتوان نادیده گرفت که تأثیرگذاری زنان در دنیای مد، قابل بحث است. این صنعت ۳۰۰ میلیارد دلاری بر وجود زنان قدرتمند، خلاق و خوش فکر استوار است، زنانی که علاوه بر ادامه دادن این راه، مسیر آن را تغییر میدهند و دنیای مد را به سمت و سوی پیشرفت میبرند.
بدیهی است که برپایی فشن شوهای بی بند و بار که سبب گسترش بی غیرتی، استفاده جنسی و ابزاری از دختران و زنان میشود، در تضاد آشکار با فرهنگ ایرانی-اسلامی ما قرار دارد و دهن کجی آشکار به اصول اصیل حیا محوری، دینمداری و قانون گرایی است؛ بنابراین افکار عمومی انتظار برخوردی جدی، مستمر و کارشناسانه با این مراکز، محافل و افراد را دارند.
برچسب ها : فشن شو،مجازی،مد،ابزار،حجاب،تبلیغات
دسته بندی : تله تایپ , حوادث , خبر داغ
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر