- دستور «رییسی» برای نجات فرزندان «سقط»
- جمعآوری ۴۵۰ پلاک قرمز در تهران/ کمبود ظرفیتی برای پذیرش بیخانمانها نداریم
- تایید قطع ۱۶ هزار درخت در پارکهای جنگلی تهران و چرایی آن
- لزوم بررسی پیشنهاد محل جدیدی برای مدیریت پسماند تهران به عنوان جایگزین آرادکوه
- یارانه ۳۰۰ هزار تومانی امشب واریز میشود
- دستور وزیر راه برای خرید سیمان و فولاد مسکنهای حمایتی از بورس کالا
- زمان مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها فرا رسیده است؟
- تورم ۵۷ درصدی برای تولیدکنندگان مرغداری
- پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوقالعاده برگزار کند
- احیای ظرفیتهای گردشگری در دولت سیزدهم/ نجات خلیج گرگان و توسعه شهرهای ساحلی
- بازدید رئیسی از پروژه ترانزیتی جادهای و ریلی ارس بهعنوان بخشی از کریدور شرق-غرب
- حضور ایدرو در یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع تجهیزات و خدمات وابسته
- افتتاح دسترسی جنوب به غرب تقاطع بزرگراه شهید چمران با بزرگراه شهید همت
- افتتاح دو تقاطع غیرهمسطح در تهران درخرداد/تولید آسفالت در سال جاری از۲۵۰ هزار تُن عبور کرد
- نقش۴۰درصدی خودروهای فاقدمعاینه فنی درسوانح نوروز/سهم۱۱درصدی پلاکهای شهرستان در انتشار آلایندگی
» انتخاب سردبیر
» استرس و اضطراب کرونا در مادران باعث اضطراب کودکان میشود
تاریخ انتشار : 2020/08/31 - 9:04
نتایج یک مطالعه داخلی نشان داد
استرس و اضطراب کرونا در مادران باعث اضطراب کودکان میشود
یافتههای یک مطالعه حاکی از آن است که در دوران کرونا، عوامل مختلفی مثل استرس، اضطراب و افسردگی والدین میتواند باعث بروز اضطراب در کودکان شود. با توجه به شرایط بحرانی آموزش والدین در خصوص تنظیم هیجانات منفی خود ضروری است همچنین اطلاعات مربوط به ویروس کووید-۱۹ با توجه به سن کودکان ارائه شود.
بیماری کرونا با محدودکردن کودکان در خانه، دوری از فضای مدرسه و دوستان، از دستدادن تفریحات و… سلامت روان آنها را تهدید کرده است. تا زمان ریشهکن شدن بیماری کرونا لازم است عوامل موثر بر اضطراب کودکان نسبت به این بیماری و در شرایط قرنطینه بررسی و شناسایی شوند.
آگاهی و اطلاعات نسبت به این بیماری نقش حیاتی در پیشگیری از کرونا دارد، ولی با توجه به سن پایین کودکان آگاهی از بیماری و پیامدهای آن میتواند برای آنها اضطرابآور باشد.
با توجه به موارد ذکرشده، «آفاق ذوالفقاری» و «طاهره الهی» پژوهشگران گروه روانشناسی دانشگاه زنجان با انجام مطالعهای تاثیر متغیرهای آگاهی کودکان از بیماری کرونا، نگرش نسبت به آن و اضطراب، استرس و افسردگی مادران آنها را در سطح اضطراب کودکان مورد بررسی قرار دادند.
این مطالعه بر روی ۲۶۰ نفر از دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی مناطق دو، چهار و ۲۱ شهر تهران و مادران آنها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ انجام شد. با توجه به اینکه دانشآموزان در قرنطینه خانگی بودند و امکان جمعآوری اطلاعات به صورت حضوری وجود نداشت، پرسشنامهها در گروههای مجازی و به صورت آنلاین جمعآوری شد.
برای جمعآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامههای «سنجش سطح آگاهی و نگرش کودکان از بیماری کرونا»، «مقیاس سطح اضطراب کودکان اسپنس» و «پرسشنامه سنجش اضطراب، استرس و افسردگی بزرگسالان داس» استفاده شد.
یافتههای این مطالعه نشان داد که در میان دانشآموزان بررسی شده، کودکانی که آگاهی بیشتری از بیماری کرونا داشتند، اضطراب بیشتری را تجربه میکردند. اما در زمان بحران و برای قطع زنجیره اپیدمی، افزایش میزان آگاهی برای انجام مداخلاتی مثل فاصلهگذاری اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و… ضروری است.
به گفته پژوهشگران این مطالعه، توجه کردن به نکاتی مثل چگونگی دریافت اطلاعات در کودکان و شیوههای صحیح افزایش آگاهی آنها اهمیت زیادی دارد.
یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بین سن کودکان و میزان اضطراب آنها رابطه معنادار وجود دارد و کودکانی که سن بیشتری دارند، اضطراب کمتری را تجربه میکنند.
با بررسی یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطه والد-فرزندی و وضعیت سلامت روان والدین تاثیر زیادی بر سلامت روان کودکان دارد. ارتباط بین اضطراب مادران و کودکان بیشتر از تاثیر میزان آگاهی کودکان از بیماری بود.
این یافتهها نشان داد کودکانی که در زمان قرنطینه در کنار مادران خود بودند، اضطراب بیشتری را نسبت به کودکان دیگر تجربه میکنند. چرا که در طول روز کودکان شاهد غم، کاهش انرژی، بیتفاوتی و استرسها، خستگیها و بیحوصلگیها و… والدین خود هستند.
همچنین نتایج پژوهش نشاندهنده رابطه اضطراب، استرس و افسردگی مادران با اضطراب اجتماعی، ترس از فضای باز، اضطراب جدایی و اضطراب فراگیر در کودکان بود.
اطلاعات فردی کودکان و خانوادههای آنها نشان داد که کودکانی که والدینشان جزء کادر درمان بودند، اضطراب بالاتری نسبت به سایر کودکان داشتند. همچنین کودکانی که کمتر از دو ساعت در روز با خانواده خود ارتباط داشتند، اضطرابشان بالاتر از متوسط بود. وجود فرد مبتلاشده به بیماری کرونا و یا فوت شدن اطرافیان به علت این بیماری، تاثیر زیادی بر میزان اضطراب کودکان دارد.
پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج بهدستآمده میگویند: «آموزش والدین در خصوص تنظیم هیجانات منفی خود، از اقدامات ضروری برای حفظ و ارتقای سلامت روان کودکان در شرایط بحرانی است. همچنین لازم است اطلاعات مربوط به این بیماری با توجه به تحول شناختی کودکان و بر مبنای الگوی باور سلامت و متناسب به سنشان به آنها ارائه شود».
نتایج این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «سطح اضطراب کودکان در ارتباط با میزان آگاهی و نگرش آنها از بیماری کرونا بر اساس مدل باور سلامتی و میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران» در فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی (ویژهنامه کرونا و سلامت روان) منتشر شدهاست.
برچسب ها : کووید 19
دسته بندی : انتخاب سردبیر , خبر داغ , علمی
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر