- شرایط دریافت سود سهام عدالت متوفیان
- بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام
- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران پاسخ داد واکنش بازار خودرو نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده/قیمتها صعودی یا نزولی؟
- سرگیجه برای فوتبالیستهای بالای ۳۰ سال!
- رتبه ۷۰ ایران در حوزه هوش مصنوعی در دنیا
- دولت پزشکیان، شورای شهر تهران نیست/ اصلاحطلبان مراقب باشند!
- ترامپ: قبل از اینکه پایم به کاخ سفید برسد گروگان هایمان را آزاد کنید
- تراکتور: فسخ قرارداد بیرانوند قانونی بود، مشکلی با پرسپولیس نداریم
- پشت پرده شعار “ظریف گورتو گم کن” چه کسانی هستند؟
- زیان ۴۶۰ همتی ۷ بانک ایرانی/ زیاندهترین بانکهای ایران کدامند؟
- مادام پرزیدنت/ میشل اوباما یا کامالا هریس؟
- اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد/ علت اساسی برطرف شده است
- تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
- ترور ناموفق ترامپ / صورت خونی ترامپ /ضارب کشته شد / واکنش ها به سوءقصد نافرجام
- حیات احتمالا ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده است
» اقتصادی
» کوچ فولکس واگن از تهران به ترکیه
تاریخ انتشار : 2019/10/08 - 18:30
کوچ فولکس واگن از تهران به ترکیه
ایلنا نوشت: مدیرعامل اتاق بازرگاین وصنایع ایران و آلمان گفت: عدم تعهد به قراردادها، طولانی بودن پروسههای اداری، عدم اطمینان به طرفهای رسمی در تجارت، عدم اجرای احکام قضایی و ... از جمله موانع تجارت رسمی کشورهای دیگر از جمله آلمان با ایران است.
داگمار فن بناشتاین، در نشست اتاق بازرگانی ایران و آلمان گفت: خوشحالم که امروز راس هرم اتاق ایران و آلمان در این جلسه حضور دارند. حضور خانمها در اتاق مشترک نشان دهنده توانمندی آنهاست این نشان میدهد که تنها آقایان موفق نیستند.
وی افزود: روابط اقتصادی ایران و آلمان کماکان ادامه دارد اما ما نمیتوانیم از شرایط موجود راضی باشیم. باید بررسی کنیم که چرا از آن شرایط خوب به امروز رسیدیم تا بتوانیم گذشته خود را باز یابیم.
وی با اشاره به حجم تجارت ایران و آلمان قبل و پس از برجام گفت: حجم تجارت ایران و آلمان در سال ۲۰۱۰ ، ۴.۸ میلیارد یورو بود اما در سال ۲۰۱۳ به ۲.۱ میلیارد یورو رسید پس از انعقاد برجام حجم تجارت ایران و آلمان به ۳.۴ میلیارد یورو افزایش یافت و پس از خارج شدن آمریکا این عدد به ۳.۱ میلیارد کاهش یافته است.
فن بناشتاین با اشاره به حجم صادرات و واردات ایران و آلمان گفت: ایران ۴۹ درصد صادرات به آلمان داشته و آلمان ۵۷ درصد در کل مبادلات تجاری دو کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است. خودرو، دارو، مواد غذایی و تکنولوژیهای صنعتی از جمله مواردی هستند که میان ایران و آلمان تجارت میشوند. ایران به آلمان بیشتر مواد غذایی صادر میکند و آلمان به ایران ماشینآلات بسیاری را میفروشد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۳ حجم صادرات ماشینآلات از آلمان به ایران ۴۳۵ میلیون یورو بود اما در سال ۲۰۱۸ این رقم به بالای یک میلیارد یورو رسید به هر شکل خروج آمریکا از برجام حجم صادرات ماشینآلات به ایران کاهش یافت و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به ۱۸۳ میلیون یورو رسید.
مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان با بیان اینکه رقیب آلمان در صادرات ماشین آلات به ایران کشور چین است گفت: چین در حضور کم رنگ ما ۱.۸ میلیارد یورو صادرات ماشین آلات به ایران داشته است. البته روابط ایران و آلمان فراتر از بحث تجارت است و صرفا نگاه تجاری وجود ندارد.
فن بناشتاین افزود: بیش از شش هزار ایرانی درآلمان تحصیل میکنند. ۱۵۰ هزار ایرانی هم در آلمان زندگی و کار میکنند آلمان پس از آمریکا و کانادا بزرگترین کشور پذیرای ایرانیان است.
مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان با بیان اینکه ایران از مناظر طبیعی بسیاری برخوردار است و جوانان آن بسیار خلاق هستند گفت: آلمانها قبل از اینه به ایران بیایند دید نادرستی نسبت به آن دارند اما بعد از سفر با تصویری بسیار خوب برمیگردند.
وی با اشاره به تبادلات تجاری آلمان و آمریکا افزود: در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد صارات ماشین آلات از آلمان به آمریکا بودیم . این میزان ۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است به همین خاطر هیچ شرکت آلمانی حاضر نیست که بازار آمریکا را از دست بدهد تنها شرکت زیمنس در آمریکا ۲۲ میلیارد یورو بازار دارد. در آمریکا رشد اقتصادی بالایی وجود دارد و قوانین موجود از سرمایهگذاران حمایت میکنند.
وی با اشاره به نتایج پژوهش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در مورد دلایل افت سرمایهگذاری خارجی در ایران گفت: مجلس ایران در مورد سرمایهگذاری در ایران نمرهای منظور کرده است که ایران از بین یک تا ۱۰ ، ۶.۴۳ را برای خود ثبت کرده است.
فن بناشتاین تصریح کرد: شاخصهایی همچون امنیت سرمایه، دزدی سرمایهها و امنیت حفاظت از سرمایهها در این پژوهش برای نمره دادن به ایران سنجیده شدهاند.
وی در ادامه مشکلاتی را که مانع از شکوفایی تجارت ایران و آلمان میشوند نام برد و افزود: عدم تعهد به قراردادها، طولانی بودن پروسههای اداری، عدم اطمینان به طرفهای رسمی در تجارت، برطرف نشدن دعاوی حقوقی و عدم اجرای احکام قضایی از این جمله هستند.
وی افزود: این عوامل موجب شدند تا فولکس واگن پس از انعقاد برجام مایل به سرمایهگذاری در ایران بود بازار این کشور را ترک کند و در نهایت ترکیه را انتخاب کند.
مدیرعامل اتاق بازرگانی صنایع ایران و آلمان با اشاره به تغییرات نرخ ارز در ایران و تاثیر آن بر افت خط تولید گفت: گرچه تغییرات نرخ ارز در ایران تاثیرات منفی داشته اما این تغییرات با تجه به ارزش یورو در برابر ریال بازار ایران را برای سرمایهگذاری جذاب میکند. از سویی زمانی که شرکتهای آلمانی بخواهند درآمدهای ریالی خود را منتقل کنند با موانع مواجه میشوند.
وی افزود: نوسانات ارزش پول میتواند برای سرمایهگذاری مانع باشد و شرکتهای خارجی به همین خاطر در ایران ورود نمیکنند. رشد اقتصادی منفی، نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد و نرخ بیکاری ۱۲ درصد در ایران موجب شده که شرکتهای آلمانی در خصوص تجارت با ایران مصمم نباشند.
فن بناشتاین با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام تنها برای ایرانیها تلخ نیست، گفت: اثرات تحریمها بر روی اقتصاد ایران برای آلمان هم تلخ است و خروج آمریکا از آلمان برای ما هم جالب نیست.
وی افزود: آلمان، ایتالیا، فرانسه و … با ترس اخبار تحریمهای آمریکا را دنبال میکنند. اما این روابط باید ادامه پیدا کند چرا که پتانسیلهای بزرگی در بخشهای مهم اقصادی ایران وجود دارد از جمله در بخشهای تکنولوژیک حوزه فناوری، بازیافت، مدیریت زبالهها و حمل و نقل و ترافیک.
برچسب ها : ایران , ترکیه , فولکس واگن
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر