- ادامه جستجو برای یافتن پیکر کارگران در معدن شازند اراک
- آژانس انرژی اتمی: ایران چهار آبشار سانتریفیوژ جدید در فردو نصب کرد
- نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری / انتخابات به مرحله دوم کشیده شد / پزشکیان – جلیلی ، جمعه آینده
- خبرهای خوبی از احسان علیخانی و جوکرش به گوش نمیرسد!
- فردوسیپور و رفقا اینبار صداوسیما را فیتیلهپیچ کردند
- استان تهران رکورددار ازدواج و طلاق در سال گذشته
- تعویض ۵۱ پله برقی تهران/ ساخت پلهای رمپی عابرپیاده در بزرگراهها
- سقوط عرضه اولیه سهام جهانی
- قوانین جدید در حوزه رمزارزهای دیجیتال
- بریتانیا جلوتر از پیشبینیهای اقتصادی
- اوجگیری تورم ژاپن
- سهم ۷۴ درصدی خودرو از بازار بیمه
- نتایج آخرین شمارش آرای انتخابات 1403 ؛ ارسال آرا به شورای نگهبان
- وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات معلمان پاسخ میدهد
- حسینیکیا: انتخابات خوب و سالمی برگزار شد
» اقتصادی
» مدیر عامل اسبق ایدرو: توسعه صنعت خودرو در گرو ادغام ایران خودرو و سایپا است
تاریخ انتشار : 2019/06/12 - 15:10
مدیر عامل اسبق ایدرو: توسعه صنعت خودرو در گرو ادغام ایران خودرو و سایپا است
ویسه با بیان اینکه صنعت خودرو اکنون اشتغال ۳ میلیون نفری برای کشور ایجاد کرده است، گفت: اجرای پیشنیازهای توسعه صنعت خودرو، از قبیل طراحی و تولید پلتفرم، بهبود داخلی سازی و صادرات، در گرو بهره گیری از اقتصاد مقیاس است که با ادغام ۲ خودروساز بزرگ کشور قابل تحقق است.
![مدیر عامل اسبق ایدرو: توسعه صنعت خودرو در گرو ادغام ایران خودرو و سایپا است](https://tadbiretazenews.ir/wp-content/uploads/5207332-520x330.jpg)
رضا ویسه مشاور معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودرو ظرفیت اشتغال ۳ میلیون نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است، تصریح کرد: در صورت تعطیلی صنعت خودرو، برای واردات انواع محصولات و تأمین نیاز بازار داخل بایستی حدود ۱۵ میلیارد دلار هزینه شود.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی مدیریت سه شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در اختیار بخش خصوصی بود، گفت: پس از انقلاب اسلامی و در سال های ابتدایی توسعه صنعت خودرو، دولت در این شرکت ها سهام دار شد.
مدیر عامل اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با مقایسه صنعت خودرو کره جنوبی و ایراندر گفت و گو با مقاومتی نیوز افزود: عمده جهش صنعت خودرو کره جنوبی بین سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۹ صورت گرفت و در این برهه برای توسعه صنعت خودرو در ایران اقداماتی صورت نگرفت.
عدم بهره گیری از اقتصاد مقیاس چالش اصلی صنعت خودرو
ویسه با بیان اینکه در زمان مدیریت بنده، اجازه تولید تنها ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری پیکان صادر شده بود، گفت: عدم بهره گیری از اقتصاد مقیاس و تولید خودرو با تیراژ پایین و پراکنده موجب می شود که صنعت خودرو بهبود نیابد.
مشاور معاون اول رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی جنبش ساخت داخل در سال ۷۳ گفت: در آن سال ها به دلیل اینکه کشور با محدودیت های ارزی مواجه شد، واردات خودرو کامل و قطعات منفصله خودرو متوقف شد. این اتفاقات موجب شد که مدیران صنعت خودرو کشور به فکر توسعه عمق ساخت داخل محصولات باشند و داخلی سازی محصولات پرتیراژ خودروسازان در آن زمان به بالای ۸۵ درصد رسید.
ادغام ۲ خودروساز بزرگ کشور عامل توسعه صنعت خودرو
ویسه با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نظیر رنو و نیسان، مرسدس بنز و دایملر کرایسلر، فولکس واگن و چند شرکت خودروساز آلمانی با هدف بهره گیری از اقتصاد مقیاس ادغام شده اند، تأکید کرد: توسعه پلتفرم داخلی، عمق ساخت داخل و صادرات در گرو تولید با تیراژ بالا است و این تنها با ادغام واحدهای خودروسازی صورت می گیرد.
مدیر عامل اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه در ایران ۸۱ واحد خودروسازی، فعالیت می کنند، گفت: توسعه صنعت خودرو در گرو ادغام دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) است.
لزوم خصوصی سازی واقعی خودروسازان
وی در پایان با بیان اینکه مدیریت و مالکیت شرکت های خودروسازی بایستی از یکدیگر جدا و به مدیران حرفه ای واگذار گردد، تصریح کرد: سهام دولتی شرکت های خودروساز و همچنین شرکت های زیرمجموعه خودروسازان بایستی به فروش برسد.
برچسب ها : ایدرو , ایران خودرو , رضا ویسه , سایپا
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , خودرو
![](https://tadbiretazenews.ir/dl/بنر.jpg)
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر