- شرایط دریافت سود سهام عدالت متوفیان
- بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام
- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران پاسخ داد واکنش بازار خودرو نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده/قیمتها صعودی یا نزولی؟
- سرگیجه برای فوتبالیستهای بالای ۳۰ سال!
- رتبه ۷۰ ایران در حوزه هوش مصنوعی در دنیا
- دولت پزشکیان، شورای شهر تهران نیست/ اصلاحطلبان مراقب باشند!
- ترامپ: قبل از اینکه پایم به کاخ سفید برسد گروگان هایمان را آزاد کنید
- تراکتور: فسخ قرارداد بیرانوند قانونی بود، مشکلی با پرسپولیس نداریم
- پشت پرده شعار “ظریف گورتو گم کن” چه کسانی هستند؟
- زیان ۴۶۰ همتی ۷ بانک ایرانی/ زیاندهترین بانکهای ایران کدامند؟
- مادام پرزیدنت/ میشل اوباما یا کامالا هریس؟
- اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد/ علت اساسی برطرف شده است
- تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
- ترور ناموفق ترامپ / صورت خونی ترامپ /ضارب کشته شد / واکنش ها به سوءقصد نافرجام
- حیات احتمالا ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده است
» خبر داغ
» واقعا سلطان خودرو کیست؟
تاریخ انتشار : 2019/02/05 - 14:58
واقعا سلطان خودرو کیست؟
وقتی قیمت خودرو در یک ساعت بین 3 تا 5 میلیون تومان گران میشود چه پیامی دارد؟ آیا میتوان رشد قیمتها را مربوط به افزایش تقاضا و هیجانات بازار دانست؟ فعالان بازار خودرو درباره رخدادهای بازار هیچ توضیحی ندارند و میگویند تاکنون چنین روزهایی را تجربه نکردیم و معلوم نیست چه کسانی قیمتها را تغییر میدهند. ما در ساعتی از روز متوجه میشویم که قیمتها در حال افزایش است.
امیرحسن کاکایی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت این اتفاق را در شکلگیری سلطان خودرو میداند و میگوید: از زمانیکه اختلاف بازار و کارخانه ایجاد شد جریانی پدید آمد که توانست در مدت کوتاه بیش از 10 هزار میلیارد تومان سود کند. حال این جریان و مافیا را نمیتوان به راحتی متلاشی کرد و انتظار داشت که بازار شرایط آرامی به خود بگیرد.وی با بیان اینکه سران دلالها اجازه نخواهند داد که قیمت خودروها به راحتی اصلاح شود، به «ایران» گفت: افزایش یکباره 5 میلیون تومانی قیمت خودرو بهطور قطع از جایی دیکته شده است در غیر اینصورت یک خودرو در شرایطی که پیشفروش خودرو صورت میگیرد اینچنین گران نمیشود و سایر خودروها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
چرا با ریزش دلار، خودرو گران شد؟
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، خاطرنشان کرد: سؤال ما این است وقتی سازوکار مالی ایران و اروپا (اینستکس)ثبت شد، قیمت دلار و سکه کاهش پیدا کرد چرا قیمت خودرو در بازار گران شد؟ این امر نشانهای از وجود دلالان بزرگ در بازار است.
وی ادامه داد: افرادی که با اختلاف قیمت بازار و کارخانه سودهای کلان بردهاند با خودروسازان به صورت رسمی وارد جنگ شدند و این جنگ جدا از جنگ تحریم است که صنعت خودروسازی با آن مواجه شده است.
ماجرای پلاکاردهای اعتراضی
نکته مهم دیگری که این استاد دانشگاه به آن میپردازد خبرسازی و اعتصاب روبهروی وزارت صمت است. وی میگوید: نمیگویم تمام کسانیکه روبهروی وزارت صمت به خاطر افزایش قیمت خودروهای پیشفروش شده اعتراض کردهاند دلال بودهاند اما گروهی به این موضوع خط و ربط دادند تا با گرفتن پلاکارد مجوز برگشت قیمتها را بگیرند و در نهایت خودشان منتفع شوند.
نیازمند برنامه جنگی هستیم
وی گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و باید این را بپذیریم که نیازمند برنامه جنگی هستیم. لذا وزارت صمت با شناخت دوست و دشمن درونی باید با شجاعت در برابر موضوع قیمتها میایستاد و اجازه نمیداد که اختلاف قیمت بازار و کارخانه ادامهدار شود. وقتی وزیر صمت دستور برگشت قیمتها را داد عملاً نشان داد که سیاستها ثبات ندارد و در نتیجه فعالان بازار که قطعاً در شکل و شمایل نمایشگاهداران خودرو نیستند، به راحتی به کار خود ادامه میدهند.
جریان فاسد در بازار خودرو
وی تأکید کرد: جریان فاسدی که در بازار خودرو شکل گرفته است به راحتی دولت را بازی میدهد و در این مدت سعی کرده با تناقضگوییهایی که در حوزه خودرو میشود بیشترین بهره را ببرد. سلطان بازار خودرو روز به روز بر داراییهایش افزوده و صنعت خودرو بازیچه آن میشود.کاکایی ادامه داد: هر زمان که اختلاف قیمتی در هر کالایی بوجود بیاید خودبهخود فساد قدرتمند میشود. نمونه آن را در کوپن تجربه کرده بودیم. در دهه 60 بازار سیاه کوپن ایجاد شد و خیلیها از این طریق نفع مالی بردند. در بازار خودرو هم دولت رویه سال 60 را دنبال میکند.
برچسب ها : افزایش تقاضا , خودرو سازان , سلطان خودرو , فساد , فعالان بازار
دسته بندی : خبر داغ , خودرو
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر