زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۲۷
» اجتماعی » تغییرات اقلیمی با ایران چه می‌کند؟ / یک گوشه سیل است و همه جا خشکسالی/ مسوولان هم حواسشان به این وضعیت نیست/ آیا پزشکیان به داد محیط زیست می‌رسد؟
تاریخ انتشار : 2024/07/10 - 13:29
 کد خبر: 171046
 8 بازدید

تغییرات اقلیمی با ایران چه می‌کند؟ / یک گوشه سیل است و همه جا خشکسالی/ مسوولان هم حواسشان به این وضعیت نیست/ آیا پزشکیان به داد محیط زیست می‌رسد؟

مدتی است می‌بینیم در ایران، بعضی جاها سیل مردم را درگیر می‌کند و در بعضی بخش‌های دیگر خشکسالی، البته خطری که از آن حرف می‌زنیم، نه فقط مردم ایران، بلکه همه مردم جهان را درگیر می‌کند. احتمالا اسم این تغییرات را شنیده باشید اما شاید ندانید چقدر خطرناک است. درباره تغییرات اقلیمی حرف می‌زنیم. اقلیم یعنی وضعیت هوای هر منطقه. حالا ما در همه جای دنیا داریم اقلیممان را تغییر می‌دهیم. چطور؟ با استفاده زیاد از سوخت‌هایی مثل نفت و گاز. گرم کردن خانه‌ها، آشپزی، تولیدات کارخانه‌ها و حمل و نقل زیاد کار دست انسان داده است. نتیجه آن چیست؟  گرم شدن هوا. 

تغییرات اقلیمی با ایران چه می‌کند؟ / یک گوشه سیل است و همه جا خشکسالی/ مسوولان هم حواسشان به این وضعیت نیست/ آیا پزشکیان به داد محیط زیست می‌رسد؟

افزایش دما هم یعنی خشکسالی بیشتر، کم شدن محصولات کشاورزی و غذا و از بین رفتن بسیاری از موجودات زنده. تغییراتی که حالا در ایران مدتی است شروع شده. باران حالا سال‌ها است در مرکز فلات ایران کم شده و مردم برای کشاورزی چاه می‌کنند.

فرونشست بزرگترین خطر بی‌آبی برای شهرهایی است که در مرکز ایرانند. همین حالا هم بعضی بخش‌ها در اصفهان هر سال تا 18 سانتی متر نشست می‌کند. تغییر اقلیم در بقیه کشور هم اثرات خودش را دارد. در سه استان شمال غرب کشور، تا چند دهه بعد، هوا تا 5 درجه گرم و باران به شدت کم می‌شود. در چنین شرایطی حتما دریاچه ارومیه برای همیشه خشک می‌ماند و دیگری امیدی به زنده کردن آن نخواهد بود. کشاورزی هم در این منطقه که شغل بسیاری از مردم است، در خطر قرار می‌گیرد. حتی استان‌های شمالی هم که بارش‌های خوبی دارند از تغییرات اقلیمی در امان نیستند. کارشناسان می‌گویند در گیلان سفیدرود هم دارد کم آب می‌شود.

خوزستان و سیستان و بلوچستان کمبود آب ندارند اما به جایش با زیاد شدن باران و سیل روبه‌رو می‌شوند. بالا رفتن دمای اقیانوس هند جریان مانسون ایجاد می‌کند که نتیجه آن را همین الان هم داریم می‌بینیم، سیل‌هایی که خانه‌های مردم را خراب می‌کند. گرچه گرما، خشکی و سیل در همه جای دنیا هست، اما احتمالا در ایران خطرناکتر است، چرا که مسوولان در ایران نشان داده‌اند محیط زیست برایشان اولویت اول نیست. تا جایی که حتی کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات انتخاباتی هم برنامه‌ خاصی برای جلوگیری از این بلایای محیط زیستی نداشتند. حتی وعده افزایش محصولات کشاورزی برای صادرات هم دادند! اما اگر مدیران بخواهند کاری کنند، راه حلهایی وجود دارد؟ گفته می‌شود به وزارت تغییر اقلیم نیاز داریم. درواقع نمی‌توانیم جلوی تغییر اقلیم را بگیریم اما می‌توانیم با آن سازگار شویم. چیزی به عقب برنمی‌گردد اما جلوی ضرر بیشتر را می‌شود از الان گرفت، مسوولان اما همچنان حواسشان به اهمیت محیط زیست نیست. حالا با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات او باید توجه بیشتری به محیط زیست و به خصوص تغییرات اقلیمی نشان بدهد. آیا مشاورانش به او خواهند گفت که به یک وزارت یا نهاد مشخص برای توجه ویژه به تغییر اقلیم نیاز داریم؟


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حوادث , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه