زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۸
» اجتماعی » دردسرهای خروج آب زمزم از عربستان و یک راه حل
تاریخ انتشار : 2024/07/08 - 12:59
 کد خبر: 171011
 6 بازدید

دردسرهای خروج آب زمزم از عربستان و یک راه حل

زائرانی که از مدینه به ایران باز می‌گردند با مشکل حمل آب زمزم مواجهند، ولی زائرانی که پروازشان از فرودگاه جده انجام می‌شود، شانس بیشتری برای انتقال آب زمزم به ایران دارند.

دردسرهای خروج آب زمزم از عربستان و یک راه حل

به گزارش ایسنا، آوردن آب زمزم بخش جدایی‌ناپذیری از سفر مسلمانان به مکه است و هر زائر برای تبرک هم که شده است مقداری از این آب گوارا و خاص را سوغات می‌آورد. در بیشتر سال‌ها حمل و انتقال این آب در بار زائران مشکلی ایجاد نمی‌کرد، اما بر اساس مشاهدات خبرنگار ایسنا که در حج حضور داشت به نظر می‌رسد عربستان برخورد دوگانه‌ای با حمل این سوغاتی در بار زائران دارنچد.

سختگیری‌ها در فرودگاه مدینه نسبت به انتقال آب زمزم در بار مسافران بسیار شدید است، تا این حد که گروهی دست‌کم ۱۰ نفره در فرودگاه مدینه در صورت مشاهده هرگونه مایعات اعم از آب زمزم یا نوشانه و شامپو، کل چمدان و بار زائران را تفتیش می‌کنند.

دردسرهای خروج آب زمزم از عربستان و یک راه حل
محل تهیه آب زمزم در فرودگاه جده در کنار ستون H۱۲

البته حمل دو یا سه بطری در داخل کیف مسافران به عنوان آب نوشیدنی مسافر به درون کابین هواپیما منعی ندارد.

ولی در فرودگاه جده این سخت‌گیری نسبت به حمل آب زمزم شدت کمتری دارد و برای انتقال آب زمزم دو راه حل پیش‌بینی شده است.

دردسرهای خروج آب زمزم از عربستان و یک راه حل
بسته‌بندی‌های استاندارد آب زمزم

مسافران می‌توانند با نشان دادن گذرنامه و پرداخت ۱۲ و نیم ریال سعودی، یک جعبه سه لیتری از آب زمزم را از غرفه‌ای که در فرودگاه قرار دارد، خریداری کنند.

راه حل دیگر این است که، چنانچه آب زمزم را از پیش تهیه کرده‌اند در جعبه قرار بدهند و آن را به خوبی بسته‌بندی کنند و در  بار قرار دهند یا تعدادی از بطری‌های آب زمزم را در کوله خود به درون هواپیما ببرند.

طبق سیاست عربستان، تنها چند شرکت هواپیمایی می‌توانند آب زمزم را از فرودگاه‌های جده، ریاض یا مدینه خارج کنند. براساس خط مشی حمل آب زمزم همراه زائر، خطوط هوایی، که عربستان تعیین کرده است این امکان را به هر زائر داده‌اند که ۵ لیتر آب زمزم را همراه داشته باشند، اما این مقررات برای دیگر زائران که با شرکت‌های هواپیمایی غیرسعودی سفر می‌کنند، متفاوت است.

طبق این مقررات، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مسئولیت انتقال حجاج ایرانی را در حج تمتع ۱۴۰۳ به عهده دارد، به زائران توصیه کرده است دو بطری کوچک آب زمزم در کیف دستی مسافر در کابین هواپیما می‌توانند همراه خود داشته باشند.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه