زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۵
» تله تایپ »  گزارش خبرگزاری فرانسه از روز آخر تبلیغات انتخابات ایران : جداسازی زنان و مردان در تجمع جلیلی در مصلی / شعار “خاتمی زنده باد” در تجمع پزشکیان / تعهد پزشکیان برای مقابله با گشت حجاب
تاریخ انتشار : 2024/07/05 - 15:46
 کد خبر: 170948
 1 بازدید

 گزارش خبرگزاری فرانسه از روز آخر تبلیغات انتخابات ایران : جداسازی زنان و مردان در تجمع جلیلی در مصلی / شعار “خاتمی زنده باد” در تجمع پزشکیان / تعهد پزشکیان برای مقابله با گشت حجاب

خبرگزاری فراسه در گزارشی از تهران به آخرین روز تبلیغات مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

 گزارش خبرگزاری فرانسه از روز آخر تبلیغات انتخابات ایران : جداسازی زنان و مردان در تجمع جلیلی در مصلی / شعار “خاتمی زنده باد” در تجمع پزشکیان / تعهد پزشکیان برای مقابله با گشت حجاب
در مطلب خبرگزاری فرانسه آمده است:

دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه در آخرین تجمع تبلیغاتی قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات شرکت کردند.

در سالن شلوغ مصلی در تهران، حامیان کاندیدای محافظه کار و تندرو، سعید جلیلی جمع شدند. حامیان رقیب، مسعود پزشکیان اصلاح طلب در ورزشگاهی نزدیک، تجمع کردند.

دو کاندیدا، پس از پیروزی در مرحله اول انتخابات، آخرین گردهمایی های انتخاباتی خود را اواخر روز چهارشنبه برگزار کردند. انتخابات برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری برگزار می شود. او در ماه می (اردیبهشت) در سقوط هلیکوپتر جان باخت.

تجمع حامیان پزشکیان در ورزشگاهی در تهران – چهارشنبه

تجمع حامیان پزشکیان در ورزشگاهی در تهران - چهارشنبه

در حالی که حامیان این کاندیدای محافظه کار تندرو که مذاکره کننده هسته ای بود در مصلی بزرگ تهران جمع شده بودند صدای شعارهای ” همه ایران، جلیلی را صدا می زند” بارها شنیده شد.

جلیلی در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری، قول “قدرت و پیشرفت” داده است. تصاویری از رئیس جمهوری فقید و محافظه کار ایران، ابراهیم رئیسی دیوارهای مصلی را پر کرده به همراه شعار”یک جهان فرصت، یک ایران جهش”

در جای دیگری از پایتخت، در ورزشگاه روباز، پزشکیان درباره “وحدت و همبستگی” سخنرانی کرد در حالی که حامیانش شعارهایی یادآور رئیس جمهوری سابق سر می دهند که او هم اصلاح طلب است سیدمحمد خاتمی که کاندیدای آنها را تایید کرد.

جمع حاضر با هیجان شعار می دهند: “خاتمی زنده باد پزشکیان زنده باد”؛ پرچم سبز رنگ را در دست داشتند و می چرخاندند. روی پرچم ها نشان کاندیدای اصلاح طلب بود و نوشته شده بود: “برای ایران”

 “راه رئیسی را ادامه می دهد”

در سالن نماز {اشاره به مصلی تهران}، زنانی که چادر سیاه داشتند در بخشی که مخصوص آنها تدارک دیده شده بود و جدا از مردان بود نشسته بودند اما همه به گرمی به هنگام ورود جلیلی، دست زدند.

او به جمعیت هیجان زده گفت “ما  در لحظه تاریخی به سر می بریم”. وی از رای دهندگان خواست روز جمعه به صندوق های رای بروند.

از 61 میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن، تنها 40 درصد در انتخابات مرحله اول که جمعه گذشته برگزار شد شرکت داشتند. این کمترین سطح مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری از زمان برپایی جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 تاکنون است.

تجمع حامیان جلیلی در مصلی تهران – چهارشنبه

تجمع حامیان جلیلی در مصلی تهران - چهارشنبه

مریم نوری 40 ساله گفت جلیلی گزینه بهتر برای امنیت کشور است. یک زن خانه دار 39 ساله هم که نامش را اعلام نکرد گفت جلیلی “صادق است و راه رئیسی را ادامه خواهد داد”.

جلیلی به موضع گیری های تند و مخالفت با غرب معروف است. او با فعالیت ها برای احیای توافق برجام مخالفت کرده است. توافقی که در سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی امضا شد تا در مقابل رفع تدریجی تحریم ها، بر فعالیت های هسته ای ایران محدودیت هایی اعمال شود.

او گفته است توافق برجام خطوط قرمز ایران را نقض کرد چرا که اجازه داد از مراکز هسته ای ایران بازرسی انجام شود. امریکا از برجام خارج شده است.

وقتی جلیلی در مصلی در حال سخنرانی بود حامیانش سخنان او را با شعارهایی علیه حسن روحانی رئیس جمهوری سابق قطع کردند.

دولت روحانی برای توافق هسته ای برجام مذاکره کرده بود. جلیلی خطاب به جمع حامیانش گفت در صورت انتخاب شدن برای بهبود قدرت و پیشرفت کشور کار خواهیم کرد.

امید

از سوی دیگر، پزشکیان خواستار “روابط سازنده” با دولت های غربی و پایان دادن به “انزوای ” ایران است. او با تایید روحانی (اعتدالی) و شخصیت های اصلاح طلب از دولت رئیس جمهوری سابق، سیدمحمد خاتمی روبه رو شد.

پزشکیان در برابر هوادارانش گفت: “می توانیم کشورمان را با وحدت اداره کنیم”. وی افزود: “برای حل نزاع های داخلی با بهترین شیوه ایی که بتوانم کار خواهم کرد”.

پزشکیان که متعهد شد با گشتی های پلیس اخلاق که حجاب اجباری را تحمیل می کنند مقابله کند. او همچنین خواستار کاهش محدودیت ها علیه اینترنت شد که از سال ها قبل وجود دارد.

تجمع حامیان پزشکیان در ورزشگاهی در تهران – چهارشنبه

تجمع حامیان پزشکیان در ورزشگاهی در تهران - چهارشنبه

 

پزشکیان در مقابل جمع زیادی از زنان صحبت می کرد که حجاب رنگی داشتند و در کنار مردان و زنان دیگری بودند که چادر سیاه رنگ سنتی بر سر داشتند.

بعد از اعتراضاتی که بعد از درگذشت مهسا امینی هنگام بازداشت او در سال 2022 به دلیل نقض قوانین تحمیلی و شدید لباس برزنان درگرفت مسئله حجاب به موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است.

از زمان این ناآرامی ها که برای چند ماه ادامه یافت زنان به صورت روبه افزایش، قواعد حجاب را نقض می کنند در حالی که پلیس در ماه های اخیر، سختگیرتر شده است.

صادق آزری 45 ساله که در بخش بیمه فعالیت می کند هم گفت: “فکر میکنم اگر پزشکیان پیروز شد … مردم به آینده امید پیدا خواهند کرد”.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه