زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۵
» تله تایپ » ۲۰ حدس یا دلیل در احتمال افزایش مشارکت به نسبت مرحلهٔ اول
تاریخ انتشار : 2024/07/05 - 15:46
 کد خبر: 170947
 1 بازدید

۲۰ حدس یا دلیل در احتمال افزایش مشارکت به نسبت مرحلهٔ اول

مهرداد خدیر- تا ساعاتی دیگر مرحلۀ دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود و از بین دو نفر - آقایان: مسعود پزشکیان و سعید جلیلی - هر که رأی بیشتری کسب کند نهمین رییس جمهوری ایران خواهد شد. ولو تنها با یک رأی بیشتر  و حد نصابی در کار نخواهد بود.

۲۰ حدس یا دلیل در احتمال افزایش مشارکت به نسبت مرحلهٔ اول

این نوشته طبعاً نمی‌تواند به لحاظ قانونی در توصیه به ترجیح یک نامزد باشد اما در این باره است که بر خلاف آنچه در مراحل دوم معمول است حدس زده می‌شود نرخ مشارکت بالاتر برود و رییس جمهوری جدید ایران با رأیی بیش از مرحلۀ نخست انتخاب شود.

دلیل کاهش معمول مشارکت در مرحلۀ دوم هم این است که چون به صورت طبیعی برخی نامزدهای مورد علاقه حذف شده‌اند حامیان آنها کنار می‌کشند و الزاماً به توصیه‌شان برای رای به نامزد دیگر عمل نمی‌کنند.  با این حال به دلایل زیر قابل پیش‌بینی است که شاهد مشارکت بیشتر باشیم:

1. تنها نامزد مهم حذف شده محمد باقر قالیباف است که امکان توزیع آرای او بین دو نامزد وجود دارد. دو نامزد دیگر از ابتدا محلی از اعراب نداشتند و به قصد دیگری آمده بودند و بنا‌بر این انصراف آنان نه تنها موجب کاهش انگیزه نشده بلکه به خاطر وعده‌های پوچ و پوک عملاًدر زمره عوامل کاهش نرخ مشارکت (از حیث مبتذل کردن امر سیاست) به حساب می‌آیند و آن لاف‌های گزاف و وعده‌های دروغین را از زبان دو نامزد نهایی نشنیدیم اگرچه در رویکرد به اقتصاد و سیاست و دیپلماسی و فرهنگ اختلافات جدی دارند. درست است که در مرحلۀ اول هم کنار رفته بودند و حضور نداشتند ولی خاطرۀ گفتار و رفتار آنها در ۵ جلسه خیلی‌ها را از صرافت مشارکت انداخت. مناظره بی‌حضور آن دو تازه مناظره شد ولو در دومی مجری از گوشی هدایت می‌شد.

2. هیجان اعلام مخالفت با رأی ندادن به خاطر زخم عاطفی حوادث پسامهسا در پی مرحلۀ اول تا اندازه‌ای فرونشسته چرا که خاطر درصدی از رأی نداده‌ها آسوده شده که صدای آنها شنیده شده و رأی اعتراضی – اصلاحی در مرحلۀ دوم به مثابۀ رأی تأییدی تلقی نخواهد شد.

3. از آمریکا خبر می‌رسد احتمال تغییر جو بایدن در رقابت با دونالد ترامپ و در نتیجه موفقیت نامزد دموکرات ها وجود دارد و همین احتمال توافق با ایران را بالا می‌برد. این اتفاق هم رخ ندهد روی کار آمدن ترامپ ممکن است موجب تشدید تنش شود. اگرچه خواست براندازان همین است ولی برای مردمی که خواهان زندگی بهترند انتخابات نیمۀ تیر یک فرصت است و نباید از کف بدهند. در‌آن سو هم مخالفان توافق به تحولات آمریکا توجه دارند.

4.  در برخی این تلقی وجود داشت که باقر قالیباف از قبل انتخاب شده و بیم نداشتند یا تصور می‌کردند قضیه جدی نیست.با حذف او و اختلاف شدید رویکردهای دو نامزد نهایی حس انتخاب واقعی بین دو نفر غالب شده و انگیزه ایجاد کرده است.

5. انگیزۀ رأی سلبی همواره بیش از ایجابی بوده است. در تبلیغات هم می‌بینیم که گفته می‌شود به فلانی رأی ندهید تا آن اتفاق نیفتد. عنصر «ترس» در مرحلۀ اول به شدت مرحلۀ دوم غالب نبود. جنس ترس در حامیان هر یک از دو کاندیدا البته متفاوت است.

6. پیام‌های عدم مشارکت از جانب برخی چهره‌های اثر گذار در مرحلۀ اول در بعضی مؤثر بود. در مرحلۀ دوم اما اغلب آنان یا سکوت کرده‌اند یا به مشارکت دعوت یا به خود مردم واگذار کرده‌اند و موضع سفت و سخت قبلی را ندارند مگر یکی دو نفر که انگار در این مملکت زندگی نمی‌کنند.

7. ایرانیان به تلفیق خو کرده اند. فرهنگ “با دلی خونین و لبی خندان” در اینجا با مشارکت در عین نارضایتی خود را نشان می‌دهد.

8. ظهر فردا نام رییس جمهور جدید ایران اعلام خواهد شد و  عدد مشارکت تحت الشعاع نام او قرار خواهد گرفت. از این رو تصمیم به “نه” با نوشتن نام یک نامزد به جای “نه” با قهر با صندوق محتمل است.

9. به خاطر آنچه در بند 4 آمد برخی از کسانی که نتیجه را از پیش تعیین شده می‌دانستند و به دلایل اداری یا ایدیولوژیک می‌خواستند مشارکت کرده باشند رأی باطله انداختند. شمار آرای باطله در مرحلۀ دوم قطعا کمتر خواهد بود و همین به سود یکی از نامزدهاست. مانند دوره‌های فوق لیسانس و دکتری که دانشجویان کمتر سراغ حاشیه می روند و آمده‌اند که درس بخوانند و مدرک بگیرند. در مرحلۀ دوم هم رأی باطله توجیهی ندارد چون اگر قرار بر ثبت باشد یک بار این اتفاق افتاده است.

10. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مشارکت در جوانان یا اصطلاحا نسل زد – به تعبیر جلد و تیتر کنایه‌آمیز و خلاقانه مجله “تجارت فردا” نسل “ضد”- سیاست زدایی بوده است و این که امر سیاسی به ما چه ارتباطی دارد؟ به نظر می‌رسد در این یک هفته با جلوه‌هایی از تأثیر انتخاب جمعه 15 تیر بر سبک زندگی و اصطلاحاً زیست‌جهان آنان آشنا شده‌اند و با این که سیاست یا ایدیولوژی در اولویت آنان نیست و نگاه فردگرایانه دارند مانند جمعه قبل گارد نگیرند یا بی‌اعتنا نباشند و رأی دهند.

11. ما به مردم دقیقۀ 90 مشهوریم. یعنی تصمیم در لحظۀ آخر و به تعبیر یک جامعه‌شناس حضور در بزنگاه‌ها. مرحلۀ اول یا جمعۀ پیش را خیلی‌ها دقیقۀ 90 نمی‌دانستند حنی دقیقه 90 آن را. جمعه 15 تیر اما همان دقیقۀ 90 است.

12. مرحله قبل انتخابات ” آنِ” انتخاباتی نداشت و اصطلاحاً جا نیفتاده بود. به نظر می‌رسد آن، “آن” ایجاد شده باشد.

13. چه برای کسانی که نگران جنگ هستند و چه آنها که منتظر وقوع جنگ برای برخورد نهایی‌اند احتمال جنگ اسراییل با حزب‌الله لبنان و درگیر شدن آمریکا با ایران انگیزه بخش است یا از سر اضطرار وارد میدان می‌شوند.

14. نوع مواجهه عالی‌ترین سطح حاکمیت با کاهش نرخ مشارکت و دعوت به بررسی آن مجال تفسیر انحصاری به عنوان براندازی را از خارج نشینان ستانده و ممکن است در داخل کسانی را به این صرافت انداخته باشد که چرا “نقدِ” اعتراض بی‌هزینه و با تفسیر کاملا مشخص و سیاسی را با اعتراض “نسیه” و قابل تفسیر به غیر سیاسی معاوضه کنم؟

15. نتیجه انتخابات موضوعی انتزاعی و نمایشی نیست و در بازار هم خود را نشان می‌دهد. یک بازی درون ساختاری نیست و باز باید به بند 4 ارجاع داد که حذف قالیباف به اصلاح آن دیدگاه کمک کرد.

16. بر خلاف مرحلۀ اول که افرادی به رأی ندادن بالیدند این بار بعضی نگران آن‌اند که مسؤول اتفاق ناخوشایند شناخته و در خانواده و محل کار سرزنش شوند و نمی‌خواهند این اتفاق رخ دهد و رأی می‌دهند تنها چه بسا اعلام نکنند.

17. برخی تحرکات و پیامک‌ها و میل به مصادره نتیجۀ معکوس داده وشایعات و دست کم شایبه‌هایی را دامن زده که در رأی نداده‌ها انگیزه مشارکت ایجاد کرده است.

18. هر دو سو برای اتمام کار کسانی را با خود همراه می‌کنند. این در حالی است که در نوبت اول این الزام وجود نداشت. شخصا می‌شناسم کسانی با نسیت خانوادگی که نوبت قبل یکی رأی داد و دیگری نه ولی این بار می‌خواهند با هم پای صندوق بروند و این منحصر به یک طرف نیست. در هر دو سو دیده می‌شود.

19. اکثر ایرانیان دوست دارند مدرن زندگی کنند. درست است که شورای نگهبان با دخالت خود انتخابات را از کارکرد و طعم و مزه اصلی انداخته ولی وقتی در  آمریکا و در انگلستان بحث انتخابات مطرح است و در فرانسه به تازگی برگزار شد دفاع از نهاد انتخابات با همۀ کاستی‌ها و فاصلۀ آن با شکل مطلوب بهتر است از شبیه شدن به افغانستان بی انتخابات و این تلقی هم وجود دارد که هر چه مشارکت بالاتر باشد امکان تخلف احتمالی کمتر است و نوعی صیانت از آرا باشد.

20 و سرانجام این که در بند ۷ هم ذکر شد که فرهنگ ایرانی تلفیقی است. آن مورد یک جلوه بود و آنچه اشاره می‌شود جلوه‌ای دیگر می‌تواند باشد. به دور  و بر خود نگاه کنید. نام‌گذاری با دو اسم اسلامی و ایرانی رایج شده است. این که در مرحلۀ اول رأی نداده باشی و در مرحلۀ دوم رأی بدهی مزیت هر دو را شامل می‌کند. چون هم می‌توانی با رأی نداده‌ها هم‌داستانی کنی و هم با رأی داده‌ها.

بر اساس 20 دلیل یا حدس بالا افزایش مشارکت در انتخابات جمعه 15 تیر که بر فاصلۀ نامزد پیروز با کاندیدای ناکام هم اثرمی‌گذارد کاملا محتمل است.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه