زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۲
» تله تایپ » رادیولوژی به موبایل‌ها می‌آید!
تاریخ انتشار : 2024/06/20 - 15:30
 کد خبر: 170568
 3 بازدید

رادیولوژی به موبایل‌ها می‌آید!

یک تراشه جدید ابداع شده است که می‌تواند تصویربرداری پرتو ایکس را به گوشی‌های هوشمند بیاورد.

رادیولوژی به موبایل‌ها می‌آید!

به گزارش ایسنا، محققان یک تراشه تصویربرداری را با الهام از دید اشعه ایکس شخصیت ابرقهرمانی سوپرمن ساخته‌اند که می‌تواند در دستگاه‌های تلفن همراه برای شناسایی اشیاء پشت دیوار یا درون بسته‌بندی‌ها استفاده شود.

به نقل از آی‌ای، مهندسان دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ملی سئول بر روی ساخت این فناوری فشرده کار کردند تا در دستگاه‌های تلفن همراه ادغام شود و در عین حال کیفیت تصویر را بهبود بخشند.

به گفته این تیم، فناوری آنها موبایل‌ها را قادر می‌کند تا لوله‌کشی و سیم‌کشی پشت دیوارها، ترک‌های موجود روی لوله‌ها یا آنچه را که در یک بسته وجود دارد، تشخیص دهند.

این فناوری همچنین در زمینه تشخیص و پیش‌بینی پزشکی کاربرد دارد.

رادیولوژی به موبایل‌ها می‌آید!

فناوری تصویربرداری قابل حمل

این تراشه تصویرگر یک آرایه ۱×۳ از پیکسل‌های فرستنده/گیرنده فرکانس بالاست که در طیف ۳۰۰ گیگاهرتز کار می‌کنند.

این دستگاه سیگنال‌هایی را در باند موج میلی‌متری فرکانس‌های الکترومغناطیسی بین امواج مایکروویو و فروسرخ منتشر می‌کند. این سیگنال‌ها برای چشم انسان نامرئی هستند و برای قرار گرفتن در معرض چشم انسان بی‌خطر هستند.

فناوری مشابهی از امواج مایکروویو استفاده می‌کند و در دستگاه‌های بزرگ و ثابت بررسی مسافران که معمولاً در فرودگاه‌ها یافت می‌شوند، استفاده می‌شود.

دکتر وویئول چوی، استادیار دانشگاه ملی سئول می‌گوید: ما این تراشه را بدون لنز یا اپتیک طراحی کردیم تا بتواند در یک دستگاه تلفن همراه جای بگیرد. پیکسل‌هایی که با تشخیص سیگنال‌های بازتاب‌شده از یک جسم هدف، تصاویر را ایجاد می‌کنند، شکل مربعی ۰.۵ میلی‌متری و تقریباً به اندازه یک دانه شن دارند.

علاوه بر این، محققان این فناوری را با در نظر گرفتن نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی ایجاد کرده‌اند. این فناوری تنها زمانی کار می‌کند که از نزدیک استفاده شود و فقط از فاصله حدود یک اینچی(۲.۵ سانتیمتری) از یک شیء کار می‌کند.

به گفته این تیم، مثلا اگر یک دزد بخواهد محتویات کیف یک فرد را اسکن کند، باید خیلی به او نزدیک شود که همین امر احتمال لو رفتن دزد را بالا می‌برد.

اسکن وضوح بالا با موبایل

آزمایش‌های این تیم نشان داد که دو عدد از این تراشه‌ها می‌توانند هدفی را در فاصله حدود یک سانتی‌متری از طریق یک پوشش مقوایی بدون نیاز به لنز تصویر کنند که تصویر خروجی کیفیت و وضوح قابل توجهی دارد.

علاوه بر این محققان با ترکیب فازهای آرایه فرستنده می‌توانند جداسازی بین جفت‌های فرستنده و گیرنده را تا حدود ۱۰ دسی‌بل بهبود بخشند و به حدود ۷۰ دسی‌بل برسند.

محققان تاکید می‌کنند که این بهبود، تداخل را محدود می‌کند و محدوده توقف را در مقایسه با استفاده از جفت‌های تک پیکسلی با دیوار رسانا افزایش می‌دهد.

این تیم می‌گوید که نسخه بعدی از این تراشه تصویربرداری باید بتواند عکس‌هایی را تا فاصله ۵ اینچی ثبت کند که مشاهده اشیاء کوچک‌تر را آسان‌تر می‌کند.

محققان امیدوارند که پیشرفت آنها در تصویربرداری کوتاه‌بُرد بتواند راه را برای کاربردهای پیشرفته در زمینه‌های مختلف هموار کند.

جزئیات این پژوهش در مجله IEEE Transactions on Terahertz Science and Technology منتشر شده است.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , علمی , فناوری
ارسال دیدگاه