زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۶
» اسلایدر اصلی » خلاصه اخبار مجلس، ۲۹ خرداد؛ بررسی نحوه اجرای «ساماندهی بازار خودرو»
تاریخ انتشار : 2024/06/18 - 12:13
 کد خبر: 170528
 6 بازدید

خلاصه اخبار مجلس، ۲۹ خرداد؛ بررسی نحوه اجرای «ساماندهی بازار خودرو»

مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (سه شنبه)بیست و نهم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.

خلاصه اخبار مجلس، ۲۹ خرداد؛ بررسی نحوه اجرای «ساماندهی بازار خودرو»

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای به ریاست علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی گزارش وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در جریان بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو، عباس علی‌آبادی با حضور در صحن مجلس گفت: بنده به عنوان کسی که دو سوم عمر خود را در صحنه‌های مختلف کشور و عرصه‌های پرچالش و اداره بنگاه‌های بزرگ گذرانده‌ام با تمام وجود باور دارم که تحول اقتصادی تنها با صنعت دانش بنیان صادرات محور محقق می‌شود. این مهم در شعارهای ۱۲ سال اخیر که از سوی رهبری تعیین می‌شود نیز به خوبی قابل دریافت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در طی یکسال اخیر که بنده با نظر رئیس جمهور صادق القدر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفتم با قطعیت بیشتری به این باور رسیده‌ام که صنعت دانش بنیان صادرات محور تنها راه تحول اقتصادی در کشور است.

پس از صحبت های وزیر صمت، تعدادی از نمایندگان مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، از نبود استراتژی مشخص در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه صنعت خودرو انتقاد کرده و خواستار اجرای دقیق قانون ساماندهی بازار خودرو شدند.

درادامه بررسی نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار خودرو،‌ روح‌الله ایزدخواه از عدم تحویل خودروهای پارس موعد زمستان انتقاد کرد و گفت: علی‌رغم وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برخورد با خودروساز، هنوز این اتفاق رخ نداده و کسی پاسخگو نیست.

همچنین حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ تعاملات خوبی با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیمف افزود: یکی از بحث‌هایی که در کمیسیون در خصوص خودرو صورت گرفت این بود که نارضایتی در آحاد مردم نسبت به صنعت خودروسازی بالاست. موضوع خرابی‌ها و ایراداتی که در خودروها وجود دارد در مقایسه با سایر کشورها تقریبا در کشور ما سه برابر است و این مساله نیازمند برنامه ریزی دقیق است تا بتوان نقاط ضعف را برطرف کرد.

تعداد دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم ضمن بیان نظرات خود را درباره نحوه قانون ساماندهی بازار خودرو مطرح و تاکید کردند که دولت باید هفت درصد سهام خود در ایران خودرو و ۱۲ درصد سهام خود در سایپا را واگذار کرده و پای خود را از دخالت در صنعت خودروسازی بیرون بکشد.

درهمین جلسه بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون ساماندهی خودرو عملکرد ۵۰ درصدی داشته است، گفت: علیرغم گذشت ۸ ماه از مهلت قانونی تصویب آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای کارکرده هنوز این آیین نامه ابلاغ نشده است.

سپس وزیر صمت در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: مهمترین اقدام ما در وزارت صمت تدوین و نوشتن برنامه‌ تحول صنعت خودرو بوده است. تولید دانش بنیان، افزایش عمق تولید داخل، اصلاح ساختار حاکمیتی، ارتقای فناوری و تولید خودروهای برقی از موارد این برنامه بوده‌اند.

علی آبادی به اشاره به اینکه چهره صنعت خودروی کشور نزد مردم زیبا نیست، افزود: اما هیچ مسئولیتی در وزارت صمت بر زمین نمانده است. بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو ثبت و سفارش انجام شده است. بیش از ۲۰ هزار خودرو نیز تاکنون وارد کشور شده است. در سه ماهه اول سال رکورد اسقاط خودرو شکسته شد. برنامه تولید خودرو نیز به رکورد بی سابقه خواهد رسید.

پس از استماع نظرات وزیر صمت و نمایندگان،  علی نیکزاد نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه درخصوص واردات خودروهای کارکرده علی‌رغم پیگیری‌های متعدد نظارتی مجلس هنوز آیین‌نامه مرتبط با واردات این خودروها توسط دولت ابلاغ نشده است و دلیل آن نیز کمبود منابع ارزی اعلام می‌شود،‌ تاکید کرد: ما انتظار داریم به این موضوع رسیدگی شود.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

در اخطاری به وزیر صمت هم، حجت الاسلام محمدتقی نقد علی گفت: تا کی باید شعار اصلاح خودرو، اعتماد مردم را جلب کند و در عمل اتفاقی نیفتد؟ در این مجلس افرادی چهار سال این شعار را دادند اما نتیجه نداد. از سویی در مناظرات انتخاباتی همین افرادی که در صنعت خودرو هستند، شعار می‌دهند که این نظام را اصلاح می‌کنند. یک وزیر برای خودرو استیضاح و عزل شد. از آقای علی آبادی نیز این مطالبه شد و یک میلیارد دلار ارز نیز برای واردات تخصیص داده شد.

درابتدای جلسه علنی امروز هم  علی نیکزاد  در نطق پیش از دستور خود  از تلاش‌های دستگاه دیپلماسی برای آزادی حمید نوری که به مدت پنج سال بدون هیچ استدلال موجه حقوقی در کشور سوئد زندانی بود، تشکر  کرد.

وی ادامه داد: آزادی حمید نوری از یکسو حاکی از اقتدار ایران و دیپلماسی عزت کشور و از دیگر سو حاکی از سرشکستگی و شکست بزرگ برای منافقین و صهیونیست‌ها به شمار می‌آید. بار دیگر حجت ثابت شد و سیلی دیگری بر گوش منافقین خورد.

در ادامه این جلسه، علیرضا سلیمی با ۱۶۷ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس به عنوان عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین شد.

به گفته نایب رئیس مجلس طبق ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس بدون حق رای، عضو هیات اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه