زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۵/۱
» اسلایدر دوم » عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد
تاریخ انتشار : 2023/10/21 - 11:38
 کد خبر: 162265
 81 بازدید

عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد

بعد از ظهر پنجشنبه گروهی از مستندسازان ایرانی برنامه ثریا که برای تهیه مستندی از جنگ غزه در مرز لبنان مستقر بودند هدف گلوله بارن ارتش اسرائیل قرار گرفتند.

عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد

برترین‌ها: بعد از ظهر پنجشنبه گروهی از مستندسازان ایرانی برنامه ثریا که برای تهیه مستند درباره حملات رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان سفر کرده بودند، زیر آتش مستقیم ارتش رژیم اشغالگر قرار گرفتند. در این میان اما نحوه اطلاع رسانی محسن مقصودی، مجری این برنامه سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است. این مجری ابتدا با انتشار یک عکس سلفی از خود نوشت:

عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد

در جریان نجات این گروه از خبرنگاران، یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) خبر داد که با درخواست این نهاد سازمان ملل متحد نیروهای مسلح اسرائیل با توقف تیراندازی، به آنها اجازه دادند که هفت نفر در نزدیکی «خط آبی» (مرزی) نجات دهند اما یک نفر جانش را از دست داده است. در اطلاعیه یونیفل آمده بود: «عصر پنجشنبه، نیروهای مسلح لبنان از یونیفل برای هفت نفری که در نزدیکی خط آبی (مرزی)، نزدیک آرامگاه شیخ آباد، در جریان تبادل آتش سنگین در سراسر این نوار مرزی گیر افتاده بودند، درخواست کمک کردند.»

انتشار خبر گیرافتادن خبرنگاران ایرانی در مرز اسرائیل به شایعه کشته شدن آنها دامن زد. کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی، اخبار تایید نشده ای از شهادت خبرنگاران ایرانی منتشر کردند.اما  بعد از خروج مستندسازان از مرز و نجات آنها توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، محسن مقصودی مجری برنامه ثریا که از توئیتر خودش ماجرای گیرافتادن در مرز لبنان و اسرائیل را اطلاع رسانی عمومی کرده بود، با انتشار سلفی جدیدی از خود و در توضیح آن ماجرا گفت «گروه مستندساز ثریا برای تهیه گزارش و مستند، در مرز جنوبی لبنان با اسرائیل و فلسطین مستقر بود که مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت» او تاکید کرد « اسرائیل بارها تیم ثریا را با شلیک های دائم، مستقیم و خمپاره مورد حمله قرار داده تا جایی که امکان خروج از معرکه نیز فراهم نشد و تیم ثریا با یاری ارتش لبنان و حزب الله از تیررس گلوله های دشمن خارج شده است»

عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد

اگرچه روابط عمومی حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه ای شهادت یک غیرنظامی لبنانی را در جریان حمله اسرائیل به تیم خبرنگاران ایران محکوم کرد. حزب الله لبنان در این بیانیه تاکید کرده بود « این تجاوز در ادامۀ جنایات قبلی اشغالگران علیه اصحاب رسانه در لبنان و فلسطین با هدف جلوگیری از انتقال حقایق صورت گرفته. کشتار غیرنظامیان و حمله به امنیت کشور ما بدون پاسخ و مجازات نخواهد بود.»

در همین راستا اخبار تایید نشده ای از ورود بدون مجوز تیم مستندساز ایرانی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. ساعتی بعد از خبر رهایی تیم مستند ایرانی از صحنه تبادل آتش اسرائیل با ارتش لبنان، فعالان رسانه ای، پیام دیگری از واحد ارتباطات حزب الله منتشر کردند که در آن از حضور بدون هماهنگی مجری و عوامل برنامه ثریا در مرز انتقاد شده بود. مقصودی در پاسخ به انتشار این خبرها تصویری از مجوز حضور تیم ثریا در مرز لبنان را که با روابط حزب الله لبنان هماهنگ شده بود منتشر کرد. او تاکید کرده بود «مجوز تهیه این مستند پیشتر برای واحد هماهنگ کننده حزب الله لبنان ارسال شده بود و هماهنگی برای عبور خودرو و اعضای تیم مستندساز از قبل انجام شده بود و قرار بوده روایت تهاجم اسرائیل به فلسطین و لبنان را با تصویربرداری از مناطق مرزی و روایت گری مجری برنامه برای صداوسیمای ایران تهیه نمایند.

او همچنین در ادامه نوشت بعد از جنایت دیشب، رفقای ‎ثریا دیگر طاقت روایت از دور نداشتند، پس از هماهنگی، از صبح عازم شدیم. از حلب به دمشق وحالا در مسیر بیروت و ان‌شاالله بزودی جنوب لبنان و‌ از مرزهای ‎فلسطین اشغالی، تحولات را ‎روایت خواهیم کرد. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد..‌ طلب حلالیت و التماس دعا»

عکس‌های مجری صداوسیما در خارج از کشور پر بحث شد

اگرچه تیم مستندساز ایرانی از قبل مجوز حضور در منطقه جنگی را در اختیار داشته اما شواهد منتشر شده نشان می دهد، این تیم رسانه ای تجهیزات ایمن برای حضور خبرنگاران در مناطق جنگی را به همراه نداشتند. چه آنکه برابر مقررات بین المللی حضور خبرنگاران با جلیقه خبرنگاری با نوشته Press و کلاه ایمن که آنها را از غیرنظامیان و نظامیان حاضر در صحنه های نبرد جداسازی می کند، ضروری است.

این ماجرا البته به همین جا ختم نشد و واکنش‌هایی را هم در فضای مجازی به دنبال داشت که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم

مریم نوشت: خبرنگاری را برای مخابره وضعیت جنوب لبنان فرستاده‌اند اما تمام چیزی که گزارش داده، احوال شخصی خودش بوده است. در تمام تصویرها در حال گرفتن سلفی است. خب تمام این کارها را اینفلوئنسری مثل دنیا جهانبخت هم بلد است چرا عنوان خبرنگار را وسط می‌کشید؟!

الی هم گفت: ازین قضیه محسن مقصودی راحت میشه  یه فیلم کمدی ساخت! یه چیزی تو مایه های اخراجی ها! در حال خوندن اشهدش پشت هم داشته توییت میزده که بالاخره گروه صلیب سرخ جهانی به دادشون میرسه و از اسراییل میخواد یه کم آتش بس کنه چون چند تا خبرنگار گیر افتادن اون وسط!

 

یکی دیگر از کاربران با نام کاربری سفری نوشت: محسن مقصودی خبرنگار و  دیگر عوامل برنامه ثریا، رفتن جنوب لبنان وسط حزب الله، بعد که ارتش اسراییل شروع به بمباران جنوب لبنان میکند، به نیروهای سازمان ملل التماس میکنند که به اسراییل بگویید ما رو نزنند

مهرزاد هم اینطور واکنش نشان داد: ‌الآن رفته‌اند مرز لبنان کمک کنند؟ خودشان که برای لبنانی‌ها زحمت درست کردند. گزارش تهیه کنند؟ تصاویر ارسالی که فقط از وجود مبارک خودشان است. هشت سال نازنین‌ترین جوانان در مرزهای ایران از وطن دفاع کردند بی‌هیچ مضحکه و خودنمایی و ننه‌ من‌ غریبم‌ بازی. حالا… تا ثریا می‌رود دیوار کج…

آرش در ادامه گفت: تصور اینا از جنگ همین سلفی گرفتن با گلوله‌ست. طرف بدون کلاه، بدون جلیقه، بدون کاور Press بلند شده رفته منطقه جنگی. انگار جشن و مولودی بوده رفته تنقلات بگیره.

حسین اما نظر متفاوتی داشت: دلیل اینکه برخی اصلاح طلبها کار محسن مقصودی را زیر سوال می برند، مشخص است. ناراحتند که یک مثال نقض بزرگ برای گزاره «به غزه نرفتن این افراد» پیدا شده و به پروژه پروپاگاندایشان ضربه خورده. اما درباره خودی‌هایی که مقصودی را زدند، به نفع این جبهه است که تحلیل نکنیم و بگذریم…

دستاران هم در ادامه نوشت: واقعا نمی‌فهمم چرا باید الآن اقدامات ‎محسن مقصودی رو تحلیل و بررسی و نقد بکنم؟! کمترین کار او این بوده که برخلاف مثل من خودش رو به معرکه رسونده تا شاید کاری ازش بر بیاد که حتما بر میاد. چرا انقدر مدعی و منتقد و کنار گود نشین باشم؟ چرا به جای دشمن به خودی بزنم؟


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اسلایدر دوم
ارسال دیدگاه