زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۱
» اقتصاد کلان » مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای تبدیل‌شدن به الگوی ملّی بنگاه‌داری
تاریخ انتشار : 2023/04/30 - 20:52
 کد خبر: 158428
 79 بازدید

مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای تبدیل‌شدن به الگوی ملّی بنگاه‌داری

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه، ضمن تشریح دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 1401 با بیان این که کسب 61 رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال 1401 یک نهضت بود و نه یک اتفاق، گفت: فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است به طوری که میزان تولید این گروه به 10 میلیون و 244 هزار تن رسیده و دارای سهم 34 درصدی از تولید فولاد کشور است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد: هدف‌گذاری فولاد مبارکه برای تبدیل‌شدن به الگوی ملّی بنگاه‌داری

به گزارش خبرنگار ما، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب محترم رسانه با طرح این سؤال که مهم‌ترین ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست؟ گفت: به نظر می‌رسد باتوجه‌به شرایط رقابتی سختی که بر اقتصاد جهانی و کشورمان حاکم است، یک بنگاه اقتصادی باید قابلیت‌های جدید در خود ایجاد کند و همواره با رشد و نوآوری و رفتن به سمت فناوری‌های جدید و افزایش رقابت‌پذیری خود را به‌روز کند. امروزه یک بنگاه اقتصادی موفّق باید شفافیت و سلامت در کار داشته و به‌دوراز فساد عمل کند؛ امروزه بنگاه‌ها نمی‌توانند جامعه پیرامونی خود را نادیده گیرند و باید همانند شهروندی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر و درخشان برای جامعه، خود را مسئول بدانند، بنابراین یک بنگاه اقتصادی نمی‌تواند خود را موفق بداند درحالی‌که برای جامعه پیرامونی خود آسیب داشته باشد.
طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت با سهم حدود 34 درصدی در کشور و سهم 20 درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) و با ظرفیت تولید 11 میلیون و 400 هزار تن آهن اسفنجی در سال بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان است. ارزش فعلی بازار شرکت فولاد مبارکه 510 هزار میلیارد تومان است و این یعنی سهم 1.5 درصدی شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور و سهم 6.5 درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد. همچنین زنجیره تأمین گسترده این شرکت مشتمل بر بیش از 2500 تأمین‌کننده کالا و خدمات و شبکه گسترده مشتریان آن نیز شامل بیش از 1000 کارخانه و کارگاه است.وی با اشاره به طرح‌های توسعه هدفمند فولاد مبارکه گفت: امروز فولاد مبارکه را به وسعت ایران می‌بینیم و باتوجه‌به جغرافیای گروه فولاد مبارکه، فلسفه وجودی خود را شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر تعریف کرده است و این مهم را رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه بر این باور است که رسالتی بالاتر از تولید محصول دارد و تلاش برای توسعه زیرساخت‌های کشور از چشم‌اندازهای این شرکت است. فولاد مبارکه تبدیل‌شدن به الگوی ملی بنگاه‌داری و قرارگرفتن در جمع 20 شرکت فولادی برتر جهان را هدف‌گذاری کرده است.
تولید در گروه فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت اسمی
طیب‌نیا با تأکید بر این که کسب 61 رکورد در گروه فولاد مبارکه طی سال 1401 یک نهضت بود و نه یک اتفاق گفت: اگرچه در حال حاضر تولید در صنعت کشور به طور میانگین با 60 درصد ظرفیت و در برخی صنایع با 30 درصد در حال انجام است، اما خوشبختانه شاهد این هستیم که فولاد مبارکه با صددرصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است. در حال حاضر تولید گروه فولاد مبارکه 10 میلیون و 244 هزار تن است و این گروه سهم 34 درصدی از تولید فولاد کشور را برعهده دارد. با درنظرگرفتن نقش تأثیرگذار فولاد مبارکه و دستاوردهای آن، این شرکت را می‌توان به عنوان الگوی ملی بنگاه‌داری معرفی کرد.
وی با بیان این که یکی از مزایای اصلی فولاد مبارکه در مقایسه با دیگر بنگاه‌ها در وجود نیروی انسانی مؤثر و متخصص است، گفت: این شرکت امروز با نگاه توسعه ملی در حال فعالیت است و تحقق اهداف خود را بر پنج اصلِ استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید؛ توسعه کمی، کیفی و متوازن؛ توسعه سرمایه‌های انسانی، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین و تبدیل‌شدن به صنعت سبز استوار کرده است. اگرچه برای بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، حرکت و اقدامات خود را از نیمه دوم سال 1400 به‌صورت جدی آغاز نموده و به پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نائل آمده است.
رشد 10 برابری سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در طرح‌های توسعه‌ای
مدیرعامل گروه فولاد مبارکه ادامه داد: اگرچه سال گذشته سال افول قیمت‌های فولاد بود، اما گروه فولاد مبارکه با رکوردشکنی‌های متعدد و تولید ۱۰ میلیون و 244 هزار تن فولاد توانست عملکرد شایسته‌ای از خود برجای گذارد.
وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید کشور گفت: خوشبختانه طی سال‌های قبل و به طور جدی‌تر و هدفمندتر سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت‌گرفته است. در فولاد مبارکه به میزان 5.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف زیر ساختی و زیر بنایی تعریف شده است به همین دلیل ما فولاد مبارکه را شرکتی توسعه‌ای می‌دانیم و در همین راستا با عنایت به دستاوردهای حوزه توسعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید ملاحظه می‌کنیم که رشدی که سال ۱۴۰۱ در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه رخ‌داده، ۱۰ برابر سال ۱۳۹۹ بوده است.
به طور مشخص امسال هدف‌گذاری در این حوزه 81 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و در افق 1404 به میزان 216 هزار میلیارد تومان است و این درست همان چیزی است که از فولاد مبارکه انتظار می‌رود و رسالت خود می‌دانیم. فولاد مبارکه توسعه‌های خود را با مشارکت و یا احداث واحدهای فولادی و رسیدن به ظرفیت 14 میلیون تن تا افق ۱۴۰۴ هدف‌گذاری کرده است.
هدف‌گذاری فولاد مبارکه کسب درآمد سالیانه ۱۵ میلیارد دلار در افق ۱۴۱۰ است
وی تصریح کرد: به‌طورکلی کسب درآمد سالانه بالغ بر 15 میلیارد دلار، الگوی ملی بنگاه‌داری، جایگاه اول در رتبه‌بندی برتر کشور (IMI100)، سازمان سرآمد در جایزه پایداری سازمانی انجمن جهانی فولاد، ایجاد کسب‌وکارهای جدید، تکمیل زنجیره متوازن برای تولید 18 میلیون تن فولاد خام و حضور مقتدرانه در جمع 20 شرکت فولادی در جهان با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود از اهداف فولاد مبارکه در افق 1404 است.
رشد چشمگیر تولید در شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه
وی در بخش دیگری از سخنان خود از رشد چشمگیر تولید در فولاد مبارکه در سال 1401 نسبت به سال 1400 خبر داد و با بیان این که در سال گذشته بیشترین حجم توقفات ناخواسته از محل محدودیت‌های انرژی (برق در تابستان و گاز در فصل زمستان) را شاهد بودیم، گفت: علی‌رغم همه این محدودیت‌ها باهمت همه همکاران و با برنامه‌ریزی‌های حساب شده و همچنین انجام زمان تعمیرات اساسی خطوط تولید در زمان‌هایی که با محدودیت برق و گاز مواجه بودیم، خوشبختانه به نتایج درخشانی دست یافتیم به‌نحوی‌که میزان تولید گندله شرکت در سال 1401 با رشد 3.8 درصدی به 6 میلیون و 964 هزار تن، تولید آهن اسفنجی با رشد 10.4 درصدی به 8 میلیون 33 هزار تن، تولید تختال با رشد 10.3 درصدی به 8 میلیون و 709 هزار تن و تولید کلاف گرم نیز با رشد 7.1 درصدی به 6 میلیون 588 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال 1400 افزایش‌یافته است. رکوردشکنی‌ها در فولاد مبارکه در حالی اتفاق افتاده است که تمامی خطوط تولید این شرکت به ظرفیت اسمی رسیده‌اند و اکنون تولید حتی یک کیلوگرم بیشتر در این خطوط دستاورد ارزشمندی به‌حساب می‌آید. در نظر داشته باشیم به‌عنوان‌مثال تفاوت تولید سال 1400 با 1401 در فولادسازی به میزان 900 هزار تن است که معادل یک کارخانه فولادی جدید در یکی از استان‌ها است. همچنین تفاوت 900 هزارتنی تولید آهن اسفنجی در این دو سال به‌اندازه یک مدول جدید است که بدون ایجاد کارخانه جدید و با ظرفیت‌های موجود در شرایط قطعی برق اتفاق افتاده است و این یعنی مدیریت، مدیریت منابع، تعمیرات و زمان برای استفاده حداکثری و عبور از موانع که خوشبختانه در فولاد مبارکه و سایر شرکت‌های گروه رخ‌داده است.
رشد فزاینده تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه در سال 1401
طیب‌نیا در ادامه گفت: در سال قبل به‌موازات رشد تولید در فولاد مبارکه شاهد رشد چشمگیر تولید در سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه بودیم. تولید کنسانتره در سنگان با رشد 104 درصدی به 3 میلیون و ۲ هزار تن و تولید گندله این شرکت با رشد یک‌درصدی به 4 میلیون و 57 هزار تن افزایش یافت. در فولاد سفیددشت نیز تولید آهن اسفنجی با رشد 12 درصدی به 803 هزار تن افزایش یافت و تولید تختال فولاد هرمزگان با رشد 6.7 درصدی به یک میلیون و 538 هزار تن رسید. همچنین تولید کلاف سرد شرکت امیرکبیر کاشان با رشد 4.77 درصدی به 246 هزار تن افزایش یافت و تولید ورق گالوانیزه شرکت ورق خودرو و چهارمحال‌وبختیاری با رشد 1.6 درصدی به 253 هزار تن و تولید شرکت گالوانیزه تاراز نیز با رشد 3.22 درصد به 171 هزار تن افزایش‌یافته است. در فولاد مبارکه نیز با تولید 7 میلیون 216 هزار تن تختال از ظرفیت اسمی شرکت عبور کردیم و در گروه فولاد مبارکه میزان تولید از 10 میلیون و 244 هزار تن تختال عبور کرد. ضمن این که با عملکرد خوب همکاران مجتمع فولاد سبا میزان تولید کلاف گرم در این بخش در سال 1401 از یک میلیون و 434 هزار تن کلاف فراتر رفت.
روند افزایش تولید در فولاد مبارکه
وی در تشریح روند افزایش تولید در فولاد مبارکه و توسعه‌های آتی ادامه داد: روند توسعه‌ها و رشد تولید این شرکت از سال 1370 با افزایش ظرفیت از 2.4 میلیون تن به 4.2 میلیون تن و با تکمیل طرح‌های توسعه زیر سقف در سال 1387 ادامه یافت. در ادامه توسعه‌های گروه فولاد مبارکه با الحاق مجتمع فولاد سبا در سال 1385 و فولاد هرمزگان به شرکت فولاد مبارکه در سال 1390 و افزایش ظرفیت شرکت تا 6.4 میلیون تن به بار نشست و باتوجه‌به عملکرد درخشان سال 1401 و برنامه‌های در دست اقدام سال جاری به‌ویژه به بار نشستن توسعه‌ها و افزایش ظرفیت واحد ریخته‌گری مداوم شرکت و توسعه فولاد سبا و سفیددشت تا پایان سال 1402 تولید 11 میلیون و 100 هزار تن را هدف‌گذاری نموده‌ایم.
رشد ۷۸ درصدی نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه طی ۱۳ ماه یک رکورد است
به گفته وی یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فولاد مبارکه پروژه احداث نورد گرم 2 شرکت به‌منظور تکمیل زنجیره تولید تا 7.2 میلیون تن است که خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، اکنون بعد از ۱۰ سال با 10 درصد پیشرفت و البته طبق برنامه وارد فاز اجرا شده است. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 914 مگاواتی شرکت فولاد مبارکه با راندمان بالا در بهمن ۱۴۰۰ کلنگ‌زنی شده و امروز با افتخار به پیشرفت ۷۸ درصدی رسیده است و به یاری خداوند در تیرماه امسال از فاز نخست این نیروگاه بهره‌برداری خواهیم کرد. این در حالی است که اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور ما حدود ۳ سال به طول می‌انجامد. علاوه بر این موارد باید به پروژه احداث نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نیز اشاره کرد که هریک آثار و برکات زیادی را برای کشور به همراه دارند. وی در همین زمینه ادامه داد: احداث خط تولید ورق رنگی باکیفیت و مورداستفاده در صنایع لوازم‌خانگی و دکوراسیون، تکمیل طرح فولادسازی و ریخته‌گری تختال و بیلت شرکت فولاد سفیددشت، توسعه‌های خطوط نورد سرد و اسیدشویی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بخش‌های دیگری از طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه هستند.
فولاد مبارکه آب را به اصفهان می‌آورد
به گفته طیب‌نیا، پروژه انتقال ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به فلات مرکزی یکی از طرح‌هایی است که فولاد مبارکه با نگاه ملی در آن سرمایه‌گذاری و از ابتدا پیگیر آن بوده است. این پروژه را از روز دوم کاری خود در فولاد مبارکه با همکاری مسئولان استانی و کشوری پیگیری کردیم که خوشبختانه باقوت در حال پیشرفت است. بر این باوریم که با اجرای این پروژه، مشکل آب کل صنعت استان اصفهان حل خواهد شد و خوشبختانه شاهد این هستیم که این پروژه در بیست جبهه مختلف و چند صد کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است. نکته حائز اهمیت آن است که فولاد مبارکه تا امروز بیش از سهم خود در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است. پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی صرفاً برای رفع مشکل فولاد مبارکه نیست چرا که این شرکت بخش قابل‌ملاحظه‌ای از آب موردنیاز خود را از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های متعدد از جمله استفاده از پساب تصفیه شده صنعتی و شهری در حال تأمین است و به‌طورکلی میزان برداشت آب خام فولاد مبارکه 14 میلیون مترمکعب بوده است و هدف‌گذاری فولاد مبارکه در سه سال آینده این است که برداشت آب خود را از رودخانه زاینده‌رود به صفر برساند.
برداشت آب خام فولاد مبارکه به‌عنوان یک الگوی جهانی به کمتر از یک درصد کاهش‌یافته است
وی خاطرنشان کرد: اگرچه در سال 1370 برای تولید 2.4 میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه مصرف ویژه آب 16.6 مترمکعب برتن تولید در نظر گرفته شده بود، اما امروز خوشبختانه شاهد این هستیم که علی‌رغم افزایش تولید و رسیدن به 7.2 میلیون تن محصول، با سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب شهری و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید و اجرای ده‌ها پروژه دیگر در سال 1401 مصرف ویژه آب به 2.28 مترمکعب بر تن تولید کاهش‌یافته و فولاد مبارکه در خصوص میزان مصرف آب به‌عنوان یک الگوی جهانی در میان فولادسازان جهان مطرح است.
تولید 14 محصول جدید در فولاد مبارکه؛ دستاورد ارزشمند این شرکت در سال 1401
مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه از تولید و عرضه 14 محصول جدید و توسعه سبد محصولات در گروه فولاد مبارکه خبر داد و گفت: همکاران ما بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید و عرضه کردند و این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است که همه این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و ماهر و اعتماد به سرمایه‌های انسانی رخ‌داده است.وی با بیان این که توسعه و تنوع این تعداد محصول جدید در نوع خود کم‌نظیر بوده است، گفت: این محصولات که هریک از اهمیت بسیار زیادی در توسعه صنعت کشور برخوردار هستند، عبارت‌اند از: فولاد زنگ‌نزن برای استفاده در صنایع خودرویی، تولید تختال و ورق فولاد الکتریکی، کلاف سرد CK45 مورداستفاده در صنایع خودرویی، تولید کلاف سرد M600 مورداستفاده در ساخت موتورهای الکتریکی، تولید تختال API X65 مورداستفاده در تولید خطوط تولید انتقال نفت و گازترش، تولید کلاف سرد DCO1-RAD مورداستفاده در ساخت رادیاتور با خواص ویژه، و انواع ورق‌های فولادی موردنیاز در مصارف ساختمانی، مخازن، شاسی خودروهای سنگین، فولادهای دوفازی فریتی و مارتنزیتی. وی در همین زمینه تصریح کرد: تولید این میزان محصول جدید با استفاده از ظرفیت‌های موجود به معنی خوداتکایی و خودباوری است و این چیزی است که امروز جوانان ما به آن نیاز دارند.
رشد 8.4 درصدی بهره‌وری سرمایه‌های انسانی در سال 1400 و 1401
در سال 1400 میزان بهره‌وری نیروی انسانی شرکت 429 تن بر نفر بوده است این در حالی است که با پروژه‌هایی که در این زمینه انجام شده و همچنین با همدلی و همسویی سرمایه‌های انسانی این میزان در سال 1401 این میزان به 465 تن بر نفر افزایش‌یافته است.
اشتغال‌زایی در گروه فولاد مبارکه
طیب‌نیا در خصوص نقش فولاد مبارکه در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان گفت: علی‌رغم این که ۳ هزار نفر در طرح‌های توسعه یک سال قبل مشغول به کار شده بودند، مجدداً از محل برگزاری آزمون زمینه استخدام 110۴ نفر دیگر را فراهم کردیم که مراحل استخدام آن‌ها در حال انجام است.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , انرژی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه