- 6 نکته درباره آخرین مناظره : از 60 درصد قلابی جلیلی تا 60 درصد واقعی پزشکیان
- بحران آب شدت گرفت ؛ تبخیر آب در ایران سهبرابر میانگین جهانی
- پزشکیان: عهد همه ما؛ خلق فرصتی دیگر برای ایران است
- ایران ۱۱ مقام آمریکایی را تحریم کرد/ بیانیه وزارت خارجه
- با این ۱۰ راهکار هوش هیجانی تان را بالا ببرید
- جلیلی: انتخاب با مردم است؛ بازگشت به ۸ سال تعطیلی کشور یا امتداد شهید رئیسی
- برگزاری آیین امضای تفاهمنامه همکاری چند جانبه در حوزه ماشینها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
- توئیت جدید مصطفی پورمحمدی درباره انتخابات ریاست جمهوری
- آمار عجیب مزاحمت تلفنی برای اورژانس!
- به این افراد هرگز نباید فرصت دوباره بدهید
- بهترین شغلهای ۱۰ سال آینده ایران
- رأی پزشکیان و جلیلی چند درصد واجدان شرایط است؟
- هشدار سازمان ثبت احوال درباره مدارک هویتی
- دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است
- رمزارز دیجیتالی که ۸۰۰ درصد رشد ثبت کرد
» اجتماعی
» کشتیهای چینی وارد بنادر ایران نمیشوند/ افغانستان فعلا نمیتواند چابهار را دور بزند
تاریخ انتشار : 2021/10/16 - 10:47
عضو کانون موسسات حمل و نقل گفت:
کشتیهای چینی وارد بنادر ایران نمیشوند/ افغانستان فعلا نمیتواند چابهار را دور بزند
عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتیهای خارجی به صورت یک سفره وارد کشور میشوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمیپذیرند، حتی شرکتهای چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمیشوند.
![کشتیهای چینی وارد بنادر ایران نمیشوند/ افغانستان فعلا نمیتواند چابهار را دور بزند](https://tadbiretazenews.ir/wp-content/uploads/ee48428057-10-620x330.jpg)
مسعود دانشمند با اشاره به محدودیتهای تردد لاینرهای خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریمها اظهار داشت: با تشدید تحریمها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمیآیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و … تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریمها شده است. بنابراین کشتیهایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریمها را قبول کنند.
وی با بیان اینکه کشتیهای خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریمهای ثانویه امریکا میشوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتیهای خارجی به صورت یک سفره وارد کشور میشوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمیپذیرند و حتی شرکتهای چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمیشوند.
عضو کانون موسسات حمل و نقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه جا میکند، ادامه داد: لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و … تخلیه میکنند و کشتیهای ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل میکند.
دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی 5 میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری میشود.
وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان اظهار داشت: اخیرا اعلام شده انتقال کالای هندی از طریق مرزهای پاکستان به افغانستان ممنوع است. بنابراین هندیها نمیتوانند کالاهایشان را از مرزهای زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندیها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.
عضو کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم ظرفیت کامل و بالایی ندارند به یکباره به نیازهای جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.
وی با تاکیدبر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پسکرانهها سرمایه گذای کنیم و حمل و نقل جادهای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام نشده است.
دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محمولههایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندر عباس به افغانستان منتقل میشود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلا نمیتوانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزنی ندارند و بندر گوادر نمیتواند تمام نیاز جمعیت 35 میلیونی افغانستان را تامین کند.
برچسب ها : افغانستان , بنادر ایران , چینی , کشتی
دسته بندی : اجتماعی , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , شهری , مسکن
![](https://tadbiretazenews.ir/dl/بنر.jpg)
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر