- شرایط دریافت سود سهام عدالت متوفیان
- بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام
- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران پاسخ داد واکنش بازار خودرو نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده/قیمتها صعودی یا نزولی؟
- سرگیجه برای فوتبالیستهای بالای ۳۰ سال!
- رتبه ۷۰ ایران در حوزه هوش مصنوعی در دنیا
- دولت پزشکیان، شورای شهر تهران نیست/ اصلاحطلبان مراقب باشند!
- ترامپ: قبل از اینکه پایم به کاخ سفید برسد گروگان هایمان را آزاد کنید
- تراکتور: فسخ قرارداد بیرانوند قانونی بود، مشکلی با پرسپولیس نداریم
- پشت پرده شعار “ظریف گورتو گم کن” چه کسانی هستند؟
- زیان ۴۶۰ همتی ۷ بانک ایرانی/ زیاندهترین بانکهای ایران کدامند؟
- مادام پرزیدنت/ میشل اوباما یا کامالا هریس؟
- اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد/ علت اساسی برطرف شده است
- تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
- ترور ناموفق ترامپ / صورت خونی ترامپ /ضارب کشته شد / واکنش ها به سوءقصد نافرجام
- حیات احتمالا ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده است
» اقتصادی
» کرونا هم زورش به باجههای عوارضی آزادراهها نرسید
تاریخ انتشار : 2021/05/08 - 11:21
کرونا هم زورش به باجههای عوارضی آزادراهها نرسید
با وجود مصوبات و ابلاغیههای مختلف از سوی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، تنها ۳۰ درصد آزادراههای کشور ایستگاههای عوارضی خودشان را جمع کرده و تعرفهها را الکترونیکی از مردم میگیرند.
با احتساب آزادراههای تازه افتتاح شده اخیر شامل آزادراه شرق اصفهان، همت-کرج، تبریز-ارومیه، غدیر و فاز نخست آزادراه تهران-شمال، ۲۷ محور آزادراهی در کشور وجود دارد که از این تعداد، دریافت عوارض تنها در ۸ آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین، قزوین-زنجان، همت-کرج، قطعه چهار ارومیه-تبریز، شرق اصفهان و بندرعباس –رجایی به صورت الکترونیکی است و بقیه محورهای موجود، عوارض به صورت دستی از مردم دریافت میشوند و همچنان ایستگاههای عوارضی پابرجا هستند.
جالب اینکه محورهای آزادراهی جدید هم که با وعده الکترونیکی شدن عوارض اخبارشان منتشر شد، آخر کار به عوارض دستی و عوارضیهای متعدد روی آوردند و از اجرای طرحی که با دستور و مصوبات بسیار اجباری شده است، سر باز زدند. البته دلیل این مسئله به گفته بسیاری از سرمایهگذاران این است که مردم و رانندگانی که از آزادراهها عبور میکنند با وجود تعیین مهلت یک هفتهای، عوارضشان را پرداخت نمیکنند و همین مساله بازگشت سرمایه را برای سرمایهگذاران سخت کرده است و از سوی دیگر محورهای مختلف آزادراهی نیاز به نگهداری و بازسازی دارند که هزینههای آن نیز از محل همین عوارض بدست میآید.
اما مسئلهای که در این زمینه وجود دارد این است که در پی شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در کشور بارها ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت، الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را مانند دیگر پرداختهای مردم تکلیف کردهاند و مقرر شد تا این طرح تا پایان سال گذشته اجرایی شود و در سال ۱۴۰۰ همه عوارضیها جمع شوند و جای خودشان را به دوربینهای ثبت پلاک بدهند اما این اتفاق نیافتاد.
چرا که به گفته محمد پور تیموری – مدیر کل دفتر نظارت بر بهرهبرداری از آزادراههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور – عوارض آزادراهی تا پایان سال گذشته باید الکترونیکی میشدند.
وی دی ماه سال گذشته درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی به ایسنا گفته بود: کمکی که به سرمایهگذاران کردهایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه آنها اعلام کردیم، تا پایان امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراههای خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود بلکه هزینه بهرهبرداری حذف شده و میتواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.
پور تیموری اظهار کرد: همه سرمایهگذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کردهاند چرا که اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها میتواند کمک کند. بنابراین اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کردهایم.
اما به نظر میرسد، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هم نتوانست عوارض آزادراهی را از حالت دستی خارجی کرده و الکترونیکی کند و شاید واقعا عزمی جدی و برنامهای حساب شده برای اجرای این طرح نیاز است که همچنان خبری از آن نیست.
برچسب ها : آزادراه , تعرفه , عوارض
دسته بندی : اقتصادی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , صنعت،معدن و تجارت
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر