- روند توسعه شهری در پایتخت و تبعات آن
- چرا تناسبي شدن انتخابات مجلس در تهران مهم است؟
- صحرایی وزیر شد
- بهادریجهرمی در نشست هفتگی خبر داد< دستور رییسی برای برقراری ارتباط با مصر/معرفی وزیر پیشنهادی صمت
- روزنامه کره جنوبی: مذاکره با آمریکا برای آزادسازی 7 میلیارد دلار پول ایران
- مرضیه برومند: با وجود این همه تورم بودجه خانه سینما نصف شده است
- طالبان: نمیخواهیم رابطهمان با ایران خراب شود
- ایران خودرو: پیش پرداخت را مشمول افزایش قیمت نکردیم/ اخذ وجوه مازاد برای هزینههای قانونی است
- دستگیری عاملان سرقت ۵۰ میلیارد ریالی از یک کارگاه طلاسازی
- رسانه آمریکایی: استقبال رهبر عالی ایران از روابط کامل دیپلماتیک با مصر
- پیگیری همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری/اصلاح و بهبود خدمت بیمه تکمیلی بازنشستگان
- شورای رقابت قیمت هایما را تصویب کرد
- امیرعبداللهیان اعلام کرد فعال بودن بخش کنسولی ایران در جده، مکه و مدینه
- رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سلطان عمان: از روابط با مصر استقبال میکنیم/ گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است
- کالابرگ الکترونیک جذابتر شد
» اسلایدر دوم
» خودزنی پژو سیتروئن در ایران
تاریخ انتشار : 2018/06/05 - 19:25
خودزنی پژو سیتروئن در ایران
پژو سیتروئن با اعلام تعلیق فعالیتهای خود در ایران اقدام به خودزنی کرد؛ زیرا طبیعتا این شرکت امکان خروج سرمایه گذاریهای انجام شده در ایران طی چند سال اخیر را ندارد.

شب گذشته گروه خودروسازی پژو سیتروئن در بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل خروج آمریکا از برجام فعالیتهای خود در ایران را تعلیق خواهد کرد. این اتفاق در حالی روی داد که پیش از این برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی ایران را ترک نخواهند کرد.
البته اعلام پژو سیتروئن مبنی بر تعلیق فعالیتها در ایران به نوعی خودزنی این شرکت از ترس آمریکاست؛ زیرا هم پژو در دور جدید همکاری با ایران خودرو و هم سیتروئن در همکاری با سایپا، اقدام به سرمایه گذاری در ایران و احداث خطوط تولید خودرو کردهاند و با خروجشان از ایران سرمایه آنها بلوکه خواهد شد.
البته پژو پیش از این نیز سابقه خروج از ایران را داشت؛ به گونهای که این شرکت در اوایل سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که به دلیل تحریمهای خارجی ایران را ترک و ارسال قطعه به شریک ایرانیاش را متوقف خواهد کرد. این اتفاق باعث شد پژو از سابقه بدی در افکار عمومی ایران برخوردار شود؛ به گونهای که این شرکت پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران و پاک کردن سابقه منفی خود ناچار شد غرامت پرداخت کند.
در این رابطه مهرماه ۱۳۹۵ کارلوس تاوارس – مدیرعامل پژو سیتروئن – در سفری که به ایران داشت در نشستی خبری صراحتا اعلام کرد که «ما انتقالهای بزرگی برای تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام دادهایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.» آن طور که در همان زمان اعلام شد شرکت پژو حدود ۴۲۷ میلیون یورو غرامت به دلیل ترک یکطرفه همکاری به ایران خودرو پرداخت کرد. علاوه بر این شرکت پژو در دور فعالیتهای خود در ایران شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود تاسیس کرد که ۵۰ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت فرانسوی است.
ایکاپ تا کنون مبلغ قابل توجهی را برای راه اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که نصف سرمایه آن از سوی خودروسازی فرانسوی تامین شده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.
سیتروئن نیز پس از اجرایی شدن برجام ۵۰ درصد سهام شرکت سایپاکاشان را خریداری کرده و مبلغ آن را نقدا پرداخت کرد. پس از آن شرکت سایپاکاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. در این شرایط شرکت سیتروئن نیز از تعلیق فعالیتهای خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه گذاری انجام شده از سوی این شرکت در سایت تولیدی کاشان بلااستفاده خواهد ماند.
با توجه به این دو نکته که از یک سو پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و همچنین هم پژو و هم سیتروئن در فعالیتهای خود در ایران اقدام به سرمایه گذاری قابل توجهی کردهاند، به نظر میرسد خودروسازان فرانسوی از ترس آمریکا، خودزنی کردهاند.
اتفاقی که البته در اوج تحریمهای سابق آمریکا علیه ایران در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نشان داد که اگرچه صنعت خودروی ایران نیز از قطع همکاری با شرکای خارجی دچار مشکلاتی خواهد شد اما این صنعت در نهایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
برچسب ها : ایران , تدبیر تازه نیوز , خودزنی , سرمایه گذاری , صنعت خودرو , پژو سیتروئن
دسته بندی : اسلایدر دوم , اقتصاد کلان , اقتصادی , خبر داغ , خودرو , پیشنهاد سردبیر , گزارش

آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر