- برگزاری آیین امضای تفاهمنامه همکاری چند جانبه در حوزه ماشینها و صنایع تبدیلی غذایی کشاورزی در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران
- توئیت جدید مصطفی پورمحمدی درباره انتخابات ریاست جمهوری
- آمار عجیب مزاحمت تلفنی برای اورژانس!
- به این افراد هرگز نباید فرصت دوباره بدهید
- بهترین شغلهای ۱۰ سال آینده ایران
- رأی پزشکیان و جلیلی چند درصد واجدان شرایط است؟
- هشدار سازمان ثبت احوال درباره مدارک هویتی
- دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است
- رمزارز دیجیتالی که ۸۰۰ درصد رشد ثبت کرد
- «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟
- تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم آغاز شد
- ادامه جستجو برای یافتن پیکر کارگران در معدن شازند اراک
- آژانس انرژی اتمی: ایران چهار آبشار سانتریفیوژ جدید در فردو نصب کرد
- نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری / انتخابات به مرحله دوم کشیده شد / پزشکیان – جلیلی ، جمعه آینده
- خبرهای خوبی از احسان علیخانی و جوکرش به گوش نمیرسد!
» اجتماعی
» تأمین منابع مالی خط 10 مترو با فرصتهای سرمایه گذاری پیش رو
تاریخ انتشار : 2020/09/02 - 12:39
علی امام در گفت و گو با «تدبیر تازه» مطرح کرد
تأمین منابع مالی خط 10 مترو با فرصتهای سرمایه گذاری پیش رو
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) از زمان اجرای ساخت خط 10 متروی تهران خبر داد. علی امام در گفت و گو با «تدبیر تازه» از نحوه تأمین مالی خط 10 متروی تهران و زمان آغاز سخن به میان آورد. آنچه در پی میآید ماحصل گفت و گو با ایشان است.
در رابطه خط 10 متروی تهران و استفاده از روش TOD توضیحاتی ارائه بفرمائید؟
خط 10 حدوداً به طول 43 کیلومتر است و از محدوده تهران پارس در منطقه 4 شهرداری تهران آغاز و در مسیر شرق به غرب تا محدوده ورد آورد در منطقه 21 ادامه مییابد. بر اساس قانون حمایت از سامانههای ریلی که سال 85 در مجلس مصوب شده است، دولت و شهرداری سهم 50-50 در تأمین مالی مورد نیاز توسعه خطوط ریلی کلان شهرها دارند ولی متاسفانه سال گذشته این اتفاق صورت نگرفته است و دولت در تهران سهم بسیار کمتری (حدود 15 درصد) پرداخت کرده است.
این خط با عبور از 6 منطقه شهرداری تهران یکی از خطوطی است که به دلیل فرصتهای سرمایه گذاری که در مسیر آن است، توان تأمین بخشی از هزینه ساخت خود را دارد.
در هر صورت باید برای شروع خطوط جدید این محدودیت رفع شود و ما باید با توجه به اولویت بندیها بدنبال منابع دیگری باشیم تا بتوان این خطوط را پیش برد. خط 10 هم از این قاعده مستثنی نیست و بخش غربی خط 10 در دستور کار است مخصوصاً اینکه زیرساختهای حمل و نقل عمومی خطوط در منطقه 22 دچار کمبودهای جدی است و ما هیچ خط مترویی در آن منطقه نداریم. منطقه 22 جدیدترین منطقه شهرداری تهران است. همانطور که مشخص است بسیاری از سرمایه گذاران در این محدوده ساخت و سازهایی انجام دادهاند و تعدادی از آنها اعلام همکاری برای مشارکت دارند. مذاکراتی انجام شده است و در حال پیگیری هستیم. در همین رابطه TOD جز مواردی است که در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه سازمان مشارکتهای مردمی شهرداری در مناطق مختلف پروژههای مشارکتی دارد. خصوصاً در مناطق غرب تهران که بخش غربی خط 10 که اولویت فعلی ما میباشد و در واقع از این مناطق عبور میکند. به هر حال از این ظرفیت پروژههای سازمان سرمایه گذاری و مشارکت مردمی شهرداری تهران هم استفاده خواهد شد تا تأمین منابع صورت گیرد.
استارت اجرای ساخت خط 10 مترو چه زمانی خواهد خورد؟
امیدوار هستیم در شهریور ماه این اتفاق بیفتد و شاهد کلنگ زنی بخش غربی فاز 1 باشیم. در تعاریفی که صورت گرفته است حد فاصل نمایشگاه بین المللی تا منطقه شهران به طول 12 کیلومتر میباشد.
پیش بینی شما از زمان آغاز تا پایان خط 10 چگونه است؟
اگر منابع مالی تأمین شود حداقل 4 سال زمان میبرد ولی تجربه شرکت مترو در سنوات گذشته نشان میدهد که متاسفانه به جهت نوساناتی که در تأمین منابع صورت میگیرد زمان بیشتری ادامه مییابد. البته با برنامه ریزیها و تفکراتی که داریم پیش بینی 4 الی 5 سال برای اتمام این بخش را داریم.
نکته دیگری مد نظرتان است؟
توسعه شمالی خط 7 همزمان با فاز یک خط 10 کلنگ زنی میشود. این محدوده از میدان کتاب شروع میشود از محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات عبور میکند و تا جنت آباد شمالی ادامه پیدا میکند. این خط برای منطقه 5 تهران میتواند بسیار مؤثر باشد.
برچسب ها : علی امام، راه آهن شهری تهران و حومه، مترو، TOD، خط 10
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر , گفتگو
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر