زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۱
» خودرو » چه کسانی از تخریب قطعه سازان سود می برند؟
تاریخ انتشار : 2019/01/23 - 13:11
 کد خبر: 37011
 140 بازدید

چه کسانی از تخریب قطعه سازان سود می برند؟

اخیرا در فضای رسانه ای کشور شاهد شکل گیری جریان تخریبی علیه صنعت قطعه سازی کشور هستیم. جریانی به طور […]

چه کسانی از تخریب قطعه سازان سود می برند؟

اخیرا در فضای رسانه ای کشور شاهد شکل گیری جریان تخریبی علیه صنعت قطعه سازی کشور هستیم. جریانی به طور هدایت شده و یا غیرهدایت شده به دنبال القای این موضوع است که اولا مشکلات کنونی صنعت خودرو ناشی از صنعت قطعه سازی کشور است و نه سوءمدیریت خودروسازان و دوما مسبب تمامی تنش های اخیر نزاع بین دو قطعه ساز اصلی کشور یعنی عظام و کروز است.

به گزارش  پایگاه خبری تدبیرتازه نیوز به نقل از 55 آنلاین، این جریان که به صورت جزیره ای در حال شکل گیری است سعی دارد تحلیل ها و انتقادات وارده به صنعت خودروسازی کشور را از سطح مدیران خودروسازی به مدیران قطعه سازی تقلیل دهد و با بخشی نگری مشکلات کلان را به حاشیه بکشاند.

در اینکه کروز و عظام به عنوان دو قطعه ساز قدیمی همواره با یکدیگر رقابت جدی داشته اند، شکی نیست ولی اینکه آیا هجمه های تخریبی که اخیرا علیه این دو قطعه ساز به راه افتاده با مدیریت خود این دو شرکت است و یا القای گروه های دیگر می باشد، جای تامل جدی است.

بررسی های میدانی نشان می دهد که هر دو قطعه ساز علی رغم تمامی هجمه ها و مشکلات فیمابین شان با شرکت های خودروسازی ولی وضعیت فعلی تولید و میزان اشتغالزایی خود حفظ نموده اند و به خوبی به این موضوع واقف هستند شرایط کنونی که صنعت خودروسازی و قطعه سازی با تحریم های خارجی مواجه است، زمان مناسبی برای تسویه حساب های شخصی نمی باشد. لذا اینکه برخی مدعی می باشند تخریب ها علیه هر کدام از این دو قطعه ساز با مدیریت طرف مقابل است، بعید به نظر می رسد. از این رو باید احتمالات دیگر را مورد بررسی قرار داد.

نزاع بین دو قطعه ساز عظام و کروز بیش از آنکه که منجر به ترقی خود قطعه ساز گردد، ورود به یک دور باطل است که جز به هدر رفتن منابع و سرمایه عایدی دیگری به همراه ندارد. حال سوال مطرح است که چه کسی و یا چه جریانی به دنبال تشنج در صنعت قطعه سازی است.

در پاسخ به این سوال دو احتمال وجود دارد. احتمال اول متوجه خودروسازان است. در ماه های اخیر میزان انتقادات به عملکرد شرکت های خودروسازی افزایش قابل ملاحظه ای یافته است. عدم توان مدیریت بحران، عملکرد غیرشفاف در هزینه ها، انتصابات سیاسی و امنیتی از جمله موضوعاتی بوده که مدیران شرکت های خودروسازی را با چالش های جدی روبرو کرده است. از این رو انداختن توپ به زمین قطعه سازان یکی از راه هایی است که می تواند فشار را از روی خودروسازان بردارد.

در مقابل این احتمال، فرضیه دومی نیز مطرح است. رفتار خودروسازان در عقد قرارداد با شرکت های قطعه سازی نشان می دهد که قطب سوم دیگری در صنعت خودروسازی کشور در حال رشد و نمو است که این قطب سوم از پشتوانه سیاسی نیز برخوردار می باشد.

ولی آنچه که مسلم است این می باشد که:

کسانی که به دنبال تخریب صنعت قطعه سازی کشور هستند، یقینا دلسوز صنعت، تولید ملی و اشتغالزایی نمی باشند.

القای تشدید نزاع ها بین دو قطعه ساز اصلی کشور، بهترین فرصت برای پوشش سوءمدیریت خودروسازان است.(آن هم در شرایطی که انتقادهای جدی به عملکرد خودروسازان کشور وارد است.)

صنعت قطعه سازی به عنوان موتور محرک صنعت خودروسازی، نیازمند همدلی بین قطعه سازان است.و تا زمانی که صنعت خودروسازی کشور به طور ساختاری اصلاح نشود، نمی توان انتظار رشد در صنعت قطعه سازی کشور را داشت چرا که قطعه سازان تابعی از تصمیمات خودروسازان می باشند.


برچسب ها :
دسته بندی : خودرو
ارسال دیدگاه