زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۵/۲
» تله تایپ » تهیۀ شربت با آب حاوی یخ مضر است
تاریخ انتشار : 2024/07/23 - 12:53
 کد خبر: 171142
 5 بازدید

تهیۀ شربت با آب حاوی یخ مضر است

این مختصص طب سنتی با تأکید بر ینکه می‌توان نوشیدنی‌های طعم‌دار سالم‌تری تهیه کرد، افزود: برای نمونه با گذاشتن چند […]

تهیۀ شربت با آب حاوی یخ مضر است
این مختصص طب سنتی با تأکید بر ینکه می‌توان نوشیدنی‌های طعم‌دار سالم‌تری تهیه کرد، افزود: برای نمونه با گذاشتن چند شاخه نعنا، ریحان یا ترخون و سایر سبزیجات معطر در آب می‌توان یک نوشیدنی طعم‌دار و تازه آماده کرد.

مدیرگروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شربت را نباید با آب گرم، اما حاوی یخ مهیا کرد، چراکه دمای آن برای کبد، معده، ریه و مغز مضر است. موقع تهیۀ شربت حتماً از آب خنک استفاده کنید.

محمد انصاری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه در تابستان به‌دلیل گرما و تعریق نیاز انسان به مصرف نوشیدنی‌ها بیشتر می‌شود، اظهار کرد: بهترین نوشیدنی برای همۀ افراد آب گوارا و پاکیزه و بدون آلودگی است. با توجه به تفاوت‌ ذائقه‌ها و خواص مختلفی که دیگر انواع آشامیدنی‌ها دارند، در فصل تابستان پیشنهادهای متفاوتی به افراد می‌شود.

او در ادامۀ موضوع نوشیدنی‌ها اضافه داد: البته با توجه به شیوع بسیار فراوان چاقی حتی در فصل گرما چندان توصیه نمی‌شود که افراد نوشیدنی‌های شیرین مصرف کنند. حتی اگر به خوردن شربت تمایل دارید، به‌هیچ‌وجه از شکر زیاد در مهیاکردن آن استفاده نکنید.

این مختصص طب سنتی با تأکید بر ینکه می‌توان نوشیدنی‌های طعم‌دار سالم‌تری تهیه کرد، افزود: برای نمونه با گذاشتن چند شاخه نعنا، ریحان یا ترخون و سایر سبزیجات معطر در آب می‌توان یک نوشیدنی طعم‌دار و تازه آماده کرد.

مدیرگروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: شربت آلبالو، آبلیمو و سکنجبین شربت‌های مفیدی هستند که نوشیدنشان در این روزها سفارش می‌شود. به‌دلیل طبع خنکی که دارند عطش را هم کم می‌کنند. موقع تدارک این شربت‌ها بهتر است با توجه به ذائقۀ مصرف‌کننده چندان از شکر استفاده نشود یا هنگام نوشیدن، مایۀ شربت کمتر در آب آن حل شود.

انصاری‌پور درخصوص اینکه موقع تهیۀ آبمیوه‌های طبیعی، مانند آب طالبی، گرمک، هندوانه، سیب و هویج بهتر است شکری به آن‌ها اضافه نشود، توضیح داد: پیشنهاد می‌شود که موقع تهیۀ آبمیوه‌های طبیعی از شکر استفاده نشود، زیرا یک لیوان آبمیوۀ طبیعی از حجم قابل توجهی میوه مهیا شده است. انواع میوه‌ها خودشان حاوی قند فروکتوز هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: باید مدنظر داشت که زیاده‌روی در مصرف آبمیوه‌های طبیعی سبب چاقی می‌شود. علاوه بر این، موقع نوشیدن آبمیوه‌ها بهتر است به‌جای لیوان از فنجان استفاده کنید. مصرف بیش از دو فنجان در یک روز نیز اصلاً توصیه نمی‌شود.

او ادامه داد: با خوردن این آبمیوه‌ها ممکن است فرد به نفخ یا سنگینی معده دچار شود. حتی ممکن است در سر دل احساس سوزش یا ترش‌کردن کند. در این موارد، فرد متناسب با طبعش باید از آبمیوه‌ای استفاده کند که سبب مشکل گوارشی‌اش نشود یا مقدار کمتری آبمیوه میل کند.

این طبیب با بیان اینکه آبمیوه‌های صنعتی مقدار زیادی شکر دارند و کمتر از ۳۰ درصد حاوی آبمیوۀ طبیعی هستند، خاطرنشان کرد: این نوشیدنی‌ها احتمال چاق‌شدن و ابتلا به مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهند.

انصاری‌پور تأکید کرد: توصیه می‌کنم که موقع تشنگی شربت‌ آبمیوه نوش جان کنید، اما حتماً جرعه‌جرعه بنوشید.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , علمی , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه