زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۰
» اجتماعی » دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است
تاریخ انتشار : 2024/06/30 - 13:13
 کد خبر: 170893
 1 بازدید

دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است

مهسا گربندی طی گزارشی در روزنامه جوان به معضل دریافت وجه از والدین برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی پرداخت و نوشت: دریافت پول برای ثبت‌نام در مدارس عادی دولتی غیرقانونی است، اما این اقدام غیرقانونی، به راحتی در برخی از این مدارس انجام می‌شود! والدین می‌خواهند فرزندشان را در مدرسه‌ای نزدیک خانه‌شان ثبت‌نام کنند تا زیر بار هزینه گران سرویس مدرسه نروند، بنابراین مجبور می‌شوند شهریه طلب‌شده را پرداخت کنند.

دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است
 برخی دیگر از آن‌ها نیز برای فرار از شهریه‌های سرسام‌آور مدارس غیردولتی حاضر به پرداخت این پول می‌شوند. در چنین شرایطی، اکثر والدین از شکایت برای پولی که به زور از آن‌ها گرفته شده، صرف‌نظر می‌کنند، چراکه آن‌ها بر این باورند اگر شکایت کنند هم، شکایتشان به هیچ کجا نمی‌رسد!
بر فرض هم شکایت کردند و پولی که پرداخت شده هم به حسابشان برگردد، آن وقت با تبعات منفی این کار که دود آن به چشم فرزند محصلشان می‌رود چه کنند؟!
امسال برای بار دیگر وزارت آموزش و پرورش تأکید کرده که مدارس عادی دولتی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نباید از والدین پولی بگیرند، اما برای این کار، هیچ ناظر یا بازرسی هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس حاضر نمی‌شود که اگر حضور داشت، مدارس دولتی به خودشان اجازه نمی‌دادند اینقدر آزادانه بی‌قانونی کنند و والدین را برای پرداخت شهریه، تحت فشار بگذارند.

 بی‌قانونی در روز روشن!

این بار اولی نیست که اعلام می‌شود اخذ شهریه در مدارس عادی دولتی ممنوع است، مسئولان آموزش و پرورش هر سال با نزدیک‌شدن به زمان ثبت‌نام مدارس پشت تریبون حاضر می‌شوند و می‌گویند که این مدارس نباید از والدین پول بگیرند، پس از آن نیز همه چیز به حال خود رها می‌شود و مدیریت اوضاع بر عهده مسئولان مدرسه قرار می‌گیرد.
روز گذشته حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که دریافت وجه از اولیای دانش‌آموزان به هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی خلاف قانون است.
او در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس گفت: «به جز پول بیمه و کتاب‌های درسی، مدارس هنگام ثبت‌نام حق دریافت هیچ هزینه‌ای را از والدین ندارند. اگر این کار انجام شود، مدیر مدرسه تخلف کرده و با او برخورد می‌شود.»، اما چند مدیر مدرسه تا امروز بابت اخذ شهریه از والدین مورد بازخواست قرار گرفته یا جریمه شده‌است؟
بدون شک اگر عملکرد این مدیران متخلف به درستی مورد بررسی قرار می‌گرفت و با آن‌ها برخورد می‌شد، کمتر کسی اجازه تکرار این تخلف آشکار را به خود می‌داد.

 کمک به مدرسه یا زورگیری؟!

تعداد زیادی از مدارس دولتی، خانواده‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند تا با ترفند‌های مختلف از آن‌ها پول بگیرند. برخی از مخاطبان «جوان» با گلایه از شهریه‌های گران‌قیمتی که توسط مدارس عادی دولتی از آن‌ها گرفته شده‌است، نظرات و پیام‌های گلایه‌آمیزی را ارسال کرده‌اند. یکی از این مخاطبان با نام محسن نوشته‌است: «یکی از مدارس دولتی در سال تحصیلی گذشته ۴ میلیون تومن از ما پول گرفته و الان هم میگه اگر میخوای کارنامه بچه رو بگیری باید بازم پول بدی! گویا «قانون» توی حرف قانونه ولی تو عمل…»
همچنین مخاطب دیگری با نام داریوش گفته‌است: «مگه نه اینکه تحصیل باید رایگان باشه؟! من دخترم را کلاس چهارم ثبت‌نام کردم و ازم ۵۵۰ هزار تومن پول گرفتند. تازه از اولش پیام داده‌بودند که موقع تحویل پرونده فرزند، کارت بانکی همرا ه داشته‌باشید! اینقدر راحت بی‌قانونی می‌کنن و کسی نیست باهاشون برخورد کنه.»
مخاطب دیگری نیز با نام سارا در این رابطه نوشته‌است: «ترفند جدید مدارس دولتی اینه که به اسم کمک به مدرسه به زور از والدین پول می‌گیرن، فرقی هم نمی‌کنه مدرسه پسرانه یا دخترانه باشه. الان در منطقه ۵ بابت کارنامه و ثبت‌نام دانش‌آموز ۳ میلیون میگیرن، آخه یکی نیست بگه کمک به زور، آیا کمکه یا زورگیری؟!»
یکی دیگر از مخاطبان با نام مجید نیز از گرانی شهریه مدارس عادی دولتی گلایه کرده‌است: «اکثر مدارس دولتی در ارومیه از والدین پول می‌گیرند، تا پول نگیرند کارنامه نمیدن، تا پول نگیرند ثبت‌نام نمی‌کنند، آخه به کی بگیم؟ کجا بریم شکایت کنیم؟ مگه مدرسه دولتی نیست و مدرسه دولتی نباید رایگان باشه؟ بخدا دیگه خسته شدیم.»
مخاطب دیگری به نام ریهام نیز نوشته‌است: «یک مدرسه دخترانه در آبادان تا پول نگیره به بچه‌ها کارنامه نمیده، تازه تمام طول سال تحصیلی هم پول کمک به مدرسه و هزار تا چیز دیگه گرفته‌است. خب ما اگر پول داشتیم که بچه‌هامون رو می‌فرستادیم مدرسه غیردولتی! لطفاً مسئولان آموزش و پرورش رسیدگی کنن، چون حال وروز اکثر مدارس آبادان همینه! انگار که عادتشون شده.»
همچنین مخاطب دیگری از شهریه ۶ میلیون تومانی یک مدرسه دولتی خبر داده و گفته‌است‌: «یک مدرسه دولتی پسرانه در منطقه یک تهران، برای ثبت‌نام ۶ میلیون تومن پول گرفته و مدرسه دخترانه همین منطقه هم برای ثبت‌نام پایه هفتم گفته تا ۶ میلیون تومن واریز نکنید، ثبت‌نام نمی‌کنیم. این کار قانونیه آیا؟!»

 جای خالی بازرسی

سالیان سال است که مدیران مدرسه دولتی از کمبود بودجه صحبت می‌کنند و می‌گویند که اگر کمک و مشارکت والدین در تأمین هزینه‌ها نباشد، نمی‌توانند از عهده کار‌ها برآیند. به همین دلیل آن‌ها همه تلاششان را می‌کنند تا به هر نحوی که شده از والدین پول بگیرند و وقتی زورشان نمی‌رسد، مهر تأیید ثبت‌نام دانش‌آموز را منوط به پرداخت شهریه اعلام می‌کنند! البته اگر والدین از این مرحله نیز عبور کنند، مدارس با گرو نگهداشتن کارنامه دانش‌آموز آن‌ها را ناچار به پرداخت این پول می‌کنند.

متأسفانه در تمام این سال‌ها برخورد چندان مؤثری با تخلفات مدارس دولتی که از والدین پول می‌گیرند، نشده‌است. در صورتی که با یک بازرسی یا تحقیق ساده از این مدارس، همه‌چیز روشن می‌شود، اما اگر عزمی برای این کار وجود داشته‌باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه