- شرایط دریافت سود سهام عدالت متوفیان
- بازدهی بورس در تیرماه ۱۴۰۳/ فرار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام
- نایب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران پاسخ داد واکنش بازار خودرو نسبت به آزاد شدن واردات خودروهای کارکرده/قیمتها صعودی یا نزولی؟
- سرگیجه برای فوتبالیستهای بالای ۳۰ سال!
- رتبه ۷۰ ایران در حوزه هوش مصنوعی در دنیا
- دولت پزشکیان، شورای شهر تهران نیست/ اصلاحطلبان مراقب باشند!
- ترامپ: قبل از اینکه پایم به کاخ سفید برسد گروگان هایمان را آزاد کنید
- تراکتور: فسخ قرارداد بیرانوند قانونی بود، مشکلی با پرسپولیس نداریم
- پشت پرده شعار “ظریف گورتو گم کن” چه کسانی هستند؟
- زیان ۴۶۰ همتی ۷ بانک ایرانی/ زیاندهترین بانکهای ایران کدامند؟
- مادام پرزیدنت/ میشل اوباما یا کامالا هریس؟
- اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد/ علت اساسی برطرف شده است
- تعویق جلسه شورای مناطق آزاد و لغو یک انتصاب به دستور مخبر
- ترور ناموفق ترامپ / صورت خونی ترامپ /ضارب کشته شد / واکنش ها به سوءقصد نافرجام
- حیات احتمالا ۴.۲ میلیارد سال پیش روی زمین پدید آمده است
» اجتماعی
» عوارض 134هزار تومانی آزادراه تهران-شمال
تاریخ انتشار : 2022/08/03 - 13:15
عوارض 134هزار تومانی آزادراه تهران-شمال
مدیر کل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از افزایش ۲۸ تا ۳۰ درصدی آزادراههای کشور خبر داد و گفت: افزایش این نرخ عوارض آزادراهی طبق قانون باید هر سال اتفاق بیفتد اما در سال گذشته افزایش نداشتیم.
![عوارض 134هزار تومانی آزادراه تهران-شمال](https://tadbiretazenews.ir/wp-content/uploads/d9dc525bce-650x330.jpg)
به گزارش ایسنا، عباس بیات سرمدی اعلام کرد: طبق ماده ۳۴ آییننامه اجرایی قانون احداث آزادراههای کشور، سالانه باید نرخ عوارض آزادراهی بهروز شود اما ابلاغ قبلی برای افزایش نرخ عوارض آزادراهی مربوط به سال ۱۳۹۹ بود و در سال گذشته این اتفاق نیفتاد.
او با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به سال ۱۳۹۹، ۲۸ تا ۳۰درصد افزایش یافته است، افزود: بهرهبرداران آزادراهی پیش از این نیز درخواستهایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق همین عوارض دریافتی برنامهریزی میکنند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراهها و مدل مالیای که بین بهرهبرداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونهای است که باید سرمایههای سرمایهگذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراههای کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد و طبق قانون آنها میتوانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراهها کنند و ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهرهبرداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنلشان در این آزادراهها برنامهریزی کنند.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: اگر میزان افزایش نرخ عوارض یک آزادراه با آزادراه دیگر متفاوت است به این دلیل بوده که پارامترهای مختلفی برای محاسبه عوارض آزادراهی وجود دارد که شامل مدل مالی امضا شده بین سازنده و بهرهبردار و شرکت ساخت، هزینههای نگهداری آزادراهها، نرخ تورم و میزان تردد خودرو و غیره است. به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به اندازهای نباشد که بهرهبردار بتواند در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد میکند تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایهاش را برگرداند.
وی درباره نرخ عوارض ابلاغشده جدید برای سال جاری در آزادراه کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به گونهای محاسبه میشود که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراههای الکترونیکی استفاده کند و تا ۱۵ روز عوارض خود را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد شد و جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.
بر این اساس نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال ۹۴ تا ۱۳۴ هزار تومان شده است.
جدول نرخ عوارض آزادراههای کشور در سال ۱۴۰۱ برای خودروهای سواری به شرح زیر است:
برچسب ها : آزادراه , عوارض
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ
![](https://tadbiretazenews.ir/dl/بنر.jpg)
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر