زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۴/۱۴
» بین الملل » عربستان در پی ایجاد حاشیه‌ امن منطقه‌ای برای خودش در دوران بایدن
تاریخ انتشار : 2020/12/21 - 9:45
 کد خبر: 126609
 75 بازدید

یک کارشناس مسایل منطقه عنوان کرد

عربستان در پی ایجاد حاشیه‌ امن منطقه‌ای برای خودش در دوران بایدن

یک کارشناس مسایل منطقه با اشاره به مشکلات بر سر راه آشتی با قطر از سوی عربستان و کشورهای همسو با آن گفت: نگرانی عربستان این است که با ورود جو بایدن به کاخ سفید چندین پرونده از جمله موضوع جمال خاشقجی علیه بن سلمان روی میز قرار گیرد.

عربستان در پی ایجاد حاشیه‌ امن منطقه‌ای برای خودش در دوران بایدن

حسن هانی‌زاده، درباره تلاش امارات و عربستان سعودی برای آشتی با قطر اظهار کرد: عربستان و امارات نسبت به سیاست های جو بایدن در منطقه نگرانی هایی دارند لذا اخیرا عربستان از کوشنر داماد ترامپ درخواست کرد که بین سه کشور بحرین، امارات و عربستان با قطر پادرمیانی کند شاید بتواند اختلافات چند ساله این کشورها را برطرف کند.

وی ادامه داد: نگرانی عربستان این است که بایدن با ورود به کاخ سفید چندین پرونده را بازگشایی کند. قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در ترکیه که به دلیل نفوذ بن سلمان بر روی ترامپ اجازه نداد مطرح شود، موضوع محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان که مورد توجه بایدن است و سعی می کند محمد بن سلمان را برکنار و محممد بن نایف را جانشین کند. باید احتمالا از قانون جاستا برای تحت فشار قرار دادن عربستان استفاده خواهد کرد. این قانون بعد از 2001 و حادثه 11 سپتامبر برای پرداخت خسارت به خانواده های قربانیان مطرح شد. جنگ عربستان علیه یمن که ده ها زن و کودک در آن قربانی شدند از دیگر موضوعاتی است که بایدن به عربستان فشار خواهد آورد.

هانی زاده گفت: از این رو عربستان سعی دارد در چهار سال آینده یک حاشیه امنی میان خود و کشورهای دیگر در منطقه ایجاد کند و دخالت در عراق، سوریه، یمن و قطر و محاصره قطر از 2017 را به پایان برساند و شرایط جدیدی از همگرایی ایجاد کند بنا بر این دنبال آن است که به طور تاکتیکی اختلافاتش با قطر را حل کند.

این کارشناس مسایل منطقه اظهار کرد: قطر الان نقش فرادستی را در این مساله دارد و احتمال برکناری بن سلمان موجب می شود تا قطر بیشتر مراقب باشد و فریب تاکتیک های عربستان را نمی خورد. معتقدم اگر مذاکره ای انجام شود میان قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس حتما قطر دست بالا را خواهد داشت.

وی ادامه داد: در عین حال مذاکره و توافق میان قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس زمان می برد چون شرایط قطر باید به عربستان اعلام شود. قطر حتما به دنبال آن است که عربستان حق بیشتری در شورای همکاری خلیج فارس نداشته باشد. علاوه بر این عربستان باید مساله همگرایی بین قطر و ایران، قطر و ترکیه و قطر و اخوان المسلمین را که از سیاست های داخلی قطر است بپذیرد.


برچسب ها :
دسته بندی : بین الملل , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه