- دریافت پول برای ثبت نام در مدارس دولتی؛ ممنوعیتی که روال است
- رمزارز دیجیتالی که ۸۰۰ درصد رشد ثبت کرد
- «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟
- تبلیغات نامزدهای راه یافته به دور دوم آغاز شد
- ادامه جستجو برای یافتن پیکر کارگران در معدن شازند اراک
- آژانس انرژی اتمی: ایران چهار آبشار سانتریفیوژ جدید در فردو نصب کرد
- نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری / انتخابات به مرحله دوم کشیده شد / پزشکیان – جلیلی ، جمعه آینده
- خبرهای خوبی از احسان علیخانی و جوکرش به گوش نمیرسد!
- فردوسیپور و رفقا اینبار صداوسیما را فیتیلهپیچ کردند
- استان تهران رکورددار ازدواج و طلاق در سال گذشته
- تعویض ۵۱ پله برقی تهران/ ساخت پلهای رمپی عابرپیاده در بزرگراهها
- سقوط عرضه اولیه سهام جهانی
- قوانین جدید در حوزه رمزارزهای دیجیتال
- بریتانیا جلوتر از پیشبینیهای اقتصادی
- اوجگیری تورم ژاپن
» تله تایپ
» میدانم شب اجرا تنها هستم
تاریخ انتشار : 2020/05/07 - 11:50
نسیم ادبی از اجرای آنلاین تئاتر میگوید:
میدانم شب اجرا تنها هستم
«بهعنوان بازیگر میدانم که شب اجرا تنها هستم، بدون تماشاگر، بدون نور، حتی بدون کارگردانی که کارم را ببیند.» این جملهای است که نسیم ادبی میگوید. بازیگری که قرار است پنجشنبه و جمعه ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در اجرای آنلاین نمایش «خانم آنلاین» نوشته و کار آریان رضایی بازی کند.
او ادامه داد: بازی در یک اجرای آنلاین برای بازیگر تجربهای جالب ولی بسیار دشوار است چون شما به عنوان بازیگر اصلیترین و مهمترین ویژگی تئاتر یعنیتماشاگر را ندارید. خودت هستی و خودت و از این نظر کمی شبیه فضای تمرین است و آن هم یک تمرین تک نفره؛ نه همراه با گروه، نه در کنار کارگردان و… او باتشریح شیوه تمرین خود برای بازی در این اجرا افزود: به تنهایی جلوی لپتاپم نشستهام و تمرین میکنم، آن هم در فاصلهای بسیار نزدیک به لپتاپ، چون بحث کیفیتصدا هم خیلی مهم است و نمیتوان با فاصله زیادی از لپتاپ قرار گرفت چون صدا به تماشاگر نمیرسد. بازیگر نمایشهای «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و «یکصبح ناگهان» اضافه کرد: در چنین تجربهای دوربین ثابت است. گویی برای مدیوم دیگری کار میکنی و این بسیار مهم است که در عرض ۳۰ یا ۴۰ دقیقه بتوانیتماشاگری را که نمیبینی، جذب کنی. ممکن است این گونه تصور شود که گویی تماشاگر مشغول تماشای فیلم است؛ درحالیکه چنین نیست و بازیگر باید فضاییمابین تئاتر و فیلم برای او ایجاد کند. ادبی نقش خود را هم در این نمایش بسیار دشوار توصیف کرد و گفت: این نقش حتی برای بازی در تئاتر صحنهای هم سختاست و به تمرین زیادی نیاز دارد. این نمایش درباره زنی است که درس آشپزی میدهد ولی ناگهان دچار فراموشی و متوجه اتفاقاتی درون خود میشود. او با اشارهبه اینکه در این نمایش به نوعی ارتباط با تماشاگر وجود دارد، توضیح داد: آریان رضایی کارگردان نمایش به دلیل تجربهای که در تئاتر شورایی دارد، شیوهای راانتخاب کرده که به نوعی با تماشاگر در ارتباط است. در اجرای قبلی او نمایش «آقای شادی» که با بازی افشین هاشمی اجرا شد، تماشاگران میتوانستند پیامکبدهند. در اجرای ما هم مخاطبان میتوانند کامنت بگذارند و من به عنوان بازیگر این امکان را دارم که با این شیوه با تماشاگرم ارتباط داشته باشم. او اجرای آنلاینتئاتر را امکانی تازه برای این هنر دانست و توضیح داد: حتی وقتی اجراهای زنده تئاتر از سر گرفته شود، تئاتر آنلاین میتواند به عنوان یک فضای دیگر ادامه پیداکند. در اجرای همین نمایش هم قصد ما یک ارزیابی است و اگر بازخورد مثبتی بگیریم، اجرای آنلاین خود را ادامه خواهیم داد. بازیگر نمایشهای «کسوف» و«ترن» با تاکید بر اینکه هیچ چیز جای اجرای زنده تئاتر را نمیگیرد، افزود: در کشورهای دیگر اشکال گوناگون تئاتر مانند تئاتر آپارتمانی و … رایج است. اجرایآنلاین هم به عنوان یک سبک میتواند مورد توجه قرار بگیرد ولی همه میدانیم که نمیتواند جایگزین تئاتر صحنهای شود. تماشای تئاتر در سالن حس و حال بسیارمتفاوتی دارد تا اینکه از طریق دوربین، نمایشی را ببینیم. این شیوهها گاهی میتواند جالب باشد ولی تئاتر یعنی ارتباط نفس به نفس تماشاگر و بازیگر. ادبی اضافهکرد: وقتی تماشاگری نیست، هیچ کس نیست که بعد از اجرا تشویقت کند. ناگهان همه چیز به پایان میرسد و گویی ارتباط قطع میشود و میدانم بعد از این اجراناگهان تک و تنها میمانم. چیزی که اصلا به آن عادت ندارم. همیشه بعد از هر اجرا تماشاگران هستند که ما را با دست زدن تشویق میکنند و به ما انرژی میدهند. او خاطرنشان کرد: در این شرایط که هیچ کاری نمیتوانیم روی صحنه ببریم، بهتر است دنبال فضاها و تجربههای تازه باشیم تا اینکه دست روی دست بگذاریم ومنفعل بمانیم. نسیم ادبی در پایان تاکید کرد: درست است ریشه ما اجرای زنده تئاتر است و هرگز از اصل خود جدا نمیشویم ولی نمیتوانیم همیشه هم مستبدباشیم و در به روی همه تجربههای تازه ببندیم. اجرای آنلاین هم یک شیوه است که میتوان آن را آزمود و اگر موفق بود، بعدا میتواند در کنار اجرای صحنهای تئاتر بهشکل مقطعی و به عنوان امکانی تازه وجود داشته باشد.
نمایش «خانم آنلاین» بر اساس نمایشنامهی «روز عزیز مرده» نوشتهی محمد چرمشیر، برای اجرایآنلاین و تعاملی توسط آریان رضایی به نگارش درآمده و قصهی آن دربارهی زنی است که در ایام قرنطینه به صورت آنلاین به مردم آموزش آشپزی میدهد. این نمایشبا بازی نسیم ادبی روزهای پنجشنبه و جمعه ـ ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ـ ساعت ۱۰ شب به صورت زنده اجرا خواهد شد. علاقهمندان به دیدن و آشنایی با نحوهی این اجرامیتوانند به صفحهی «خانم آنلاین» در سایت تیوال مراجعه کنند. دیگر عوامل این اجرا عبارتند از: سینا افشار (طراح گرافیک)، امیر قالیچی (مدیر روابط عمومی وتبلیغات)، محمد جواد ایزدی (ساخت تیزر) و سید ضیا صفویان (عکاس).
برچسب ها : اجرا , نسيم ادبي
دسته بندی : تله تایپ , جذاب ترین ها , خبر داغ
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر