زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» تله تایپ » مولایی: مقررات بین‌المللی تنها برای ایران وضع نشده که تبعیض‌آمیز باشد
تاریخ انتشار : 2018/10/09 - 10:55
 کد خبر: 20343
 311 بازدید

با اشاره به تصویب لایحه الحاق به CFT در مجلس

مولایی: مقررات بین‌المللی تنها برای ایران وضع نشده که تبعیض‌آمیز باشد

یک استاد حقوق بین‌الملل با بیان این‌که مخالفان لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم باید تا حدودی نگرش‌شان را گسترش دهند، گفت: مقررات بین‌المللی تنها برای ایران وضع نشده که بگوییم تبعیض‌آمیز است بلکه برای همه اعضا است، لذا مساله اصلی این است که نظم جهانی تابع اراده ما نیست و ما عضوی از این نظم هستیم و هر نوع مبادله مالی باید تحت نظارت نهادهای بین‌المللی باشد.

مولایی: مقررات بین‌المللی تنها برای ایران وضع نشده که تبعیض‌آمیز باشد

یوسف مولایی با اشاره به تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)در مجلس اظهار کرد: شاخص اندازه‌گیری برای تاثیرگذاری مثبت یا منفی یک سند بین‌المللی چه کنوانسیون باشد چه دستورالعمل‌های بین‌المللی، نداریم. یک‌سری مقررات و استانداردهایی وجود دارد که یکی از پایه‌های نظم موجود جهانی را تشکیل می‌دهد البته برای این استانداردها، نهادها و سازمان‌هایی وجود دارند که استانداردها را به اجرا گذاشته و بر حسن اجرای این مقررات و قوانین نظارت می‌کنند.

این حقوقدان همچنین بیان کرد: یکی از حوزه‌های این قوانین، مقررات و استانداردهای مربوط به مبارزه با تروریسم، مراقبت و نظارت بر تامین هزینه‌های تروریستی یا جلوگیری از تامین منابع تروریست است که در بعد وسیع‌تر آن مساله نحوه جابجایی قانون‌مند پول و موضوعات مالی در سطح جهانی به نحوی که شفاف باشد و فسادی در آن صورت نگیرد، مطرح است.

وی افزود: مقرراتی هم که در ایران با عنوان چهار لایحه الحاق ایران به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم (‌CFT)، الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته (پالرمو)، لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی و FATF شناخته می‌شود، در مجموع مقرراتی هستند که به دنبال شفافیت در جریان مالی جهانی و عدم وجود فساد می‌باشند.

مولایی ادامه داد:‌ ممکن است با بسیاری از بخش‌های این مقررات یا قسمت‌هایی از آن مخالف باشیم و حق ما هم باشد، منتهی مساله اصلی این است که نظم جهانی تابع اراده ما نیست و ما عضوی از این نظم هستیم و هر نوع مبادله مالی باید شفاف، تحت کنترل و نظارت این نهاد و مقررات باشد و یا در ارتباط با این مقررات و تحت نظارت نهادهای بین‌المللی باشد.

این استاد حقوق بین‌الملل خاطرنشان کرد: ایران هیچ وقت کشوری بسته در تاریخ نبوده و حتی در شرایط سخت جنگی هم ما مناسبات اقتصادی و تجاری با جامعه بیرونی و در سطح دنیا داشتیم، بنابراین اگر اکنون می‌خواهیم در داخل این نظم زندگی کنیم، مجبور هستیم بخشی از این مقررات را حتی اگر با بخش‌هایی از آن مخالف هستیم، بپذیریم و اجرا کنیم در غیر این صورت به لحاظ مالی و اقتصادی منزوی می‌شویم مانند این که انسان به اکسیژن نیاز دارد و اگر به او نرسد حیاتش به خطر می‌افتد.

این حقوقدان با بیان این که باید به این مقررات با دید کلان بین ‌المللی و استراتژیک نگاه کرد، گفت: باید برای ادامه حیات خود تلاش کنیم و در این راستا ناچار هستیم به محدودیت‌هایی تن دهیم، زیرا این مقررات طبیعتا محدودیت‌هایی برای آزادی عمل کشورها ایجاد می‌کند، برای تمامی اعضا همین طور است تنها برای ایران وضع نشده که بگوییم تبعیض آمیز است و می‌خواهد نظام ارزشی ما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع برای تمامی اعضاء جامعه جهانی است.

مولایی ادامه داد: اگر تنها برای ایران بود باید مخالفت می‌شد، اما وقتی برای کل اعضاء است، ما هم یکی از این اعضاء هستیم و نمی‌توانیم به تنهایی اراده خود را در جامعه جهانی حاکم کنیم، اگر خواسته باشیم چنین رویکردی را در زندگی اجتماعی بین المللی دنبال کنیم، حتما به ما ضرر می‌رساند.

این استاد حقوق بین الملل همچنین بیان کرد: بنابراین آن‌هایی که مخالفت دارند، باید تا حدودی نگرش‌شان را گسترش دهند و مساله را از ابعاد بیش‌تر ببینند نه این که بگویند محدودیت ایجاد می‌کند، مسلم است که محدودیت‌هایی دارد اما باید براساس زندگی اجتماعی بین‌المللی عمل کنیم.

وی در پایان با اشاره به این‌که موانعی برای رونق نیافتن اقتصاد ایران وجود دارد، گفت: یکی از این موانع نبود مناسبات اقتصادی ایران و قوانین و دیگری عدم الحاق به این مقررات است، بنابراین اگر این موانع را به نحوی برنداریم و همزمان مقررات دیگری وضع کنیم دچار مشکل می‌شویم.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه