زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۷
» اقتصاد کلان » پشت پرده تکانه های ارزی
تاریخ انتشار : 2022/11/05 - 16:15
 کد خبر: 154437
 68 بازدید

« تدبیر تازه» از چرایی رکورد شکنی قیمت دلار در بازار گزارش می دهد؛

پشت پرده تکانه های ارزی

شقایق حیدری- گروه اقتصادی: شتاب خیره کننده روند صعودی نرخ طلا، سکه و ارز در بازار باعث شده تا نگرانی ها […]

پشت پرده تکانه های ارزی

شقایق حیدری- گروه اقتصادی: شتاب خیره کننده روند صعودی نرخ طلا، سکه و ارز در بازار باعث شده تا نگرانی ها بیش از پیش افزایش پیدا کند چرا که هر زمان شاهد نوسانات شدید نرخ ارز در کشور بودیم به تناسب تاثیر آن را در افزایش نرخ دیگر کالاهای اساسی تجربه کرده ایم.
اما اینکه طی چند روز اخیر دوباره فنر قیمتی نرخ ارز در بازار در رفته است باید به دنبال پاسخی مناسب بود.! همچنین با نگاهی به بازار متوجه می شویم هیجانات مردم برای خرید دلار بالارفته و دلارهای آمریکایی مشتری پیدا کرده اند!
نرخ دلار در معاملات پشت خطی پنجشنبه شب به یکباره رکورد زد و هر دلار آمریکا وارد کانال 35 هزار تومانی شد.
تحلیلگران ارزی پیش از این گفته بودند در صورتی که نرخ دلار به مرز مذکور برسد این امر ممکن است زمینه ساز ورود تقاضای جدید به بازار شود.
به گزارش تدبیر تازه نیوز تحلیلگران ارزی بازار تهران عوامل مختلفی را به عنوان دلایل افزایش حجم تقاضا و به تبع آن افزایش نرخ دلار مطرح می‌کنند که از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به «انتظارات تورمی» و «سرایت دارایی‌های خارج شده از بورس به بازارهای سوداگرانه» اشاره کرد.
هجوم بورس بازان به بازار دلار
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روزهای اخیر نسبت خروج دارایی از بازار سرمایه افزایش یافته و به عقیده کارشناسان این دارایی‌ها به بازارهای دیگر سرایت خواهند کرد که نزدیک‌ترین مقصد آنها بازارهای ارز و طلا است. در نتیجه با افزایش سطح تقاضا درمعاملات ارزی شرایط فشار خرید ایجاد خواهد شد. برخی معتقدند که از افزایش قابل توجه نرخ دلار، سیگنال خروج سرمایه مخابره می‌شود.
شوک ارزی هرات و سلیمانیه به تهران
از سوی دیگر افرایش قیمت دلار بازار هرات و سلیمانیه موجب شده نرخ دلار در تهران آرایش صعودی به خود بگیرد.
قیمت دلار هرات روزپنجشنبه از نیمه کانال ۳۳ هزار تومان بالا رفت و به ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. در معاملات پشت خطی پنجشنبه شب هم نرخ دلار در بازار یاد شده با رشد ۳۰۰ تومانی به پله نهم کانال ۳۳ هزار تومان رسید.قیمت دلار سلیمانیه هم روز پنجشنبه بر روی پله هفتم کانال ۳۴ هزار تومان ایستاد و در معاملات پشت خطی پنجشنبه شب گذشته به یک قدمی کانال ۳۵ هزار تومان رسید.
ضربه نرخ حواله درهم به بازار دلار
در کنار عوامل یاد شده افزایش نرخ حواله درهم نیز این روزها عامل مهمی برای علت افزایش قیمت دلار می‌باشد. قیمت درهم روز پنجشنبه به ۹ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.
نرخ برابری درهم به دلار وارد کانال ۳۵ هزار تومان شده و همین امر بر روی انتظارات صعودی معامله گران در مورد نرخ دلار اثر گذاشته است.
از طرفی هم صحنه بین الملل شاهد برگشت سیاستمداران افراطی به قدرت است. برخی از تحلیلگران ارزی می‌گفتند به نظر می‌رسد یکی از دلایل افزایش هیجانات ارزی احتمالاً به همین دلیل است.
همزمان با رشد نرخ دلار در تهران بار دیگر گمانه زنی‌ها درباره احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده در بازار ارز تهران برجسته شده است. خبر احتمال آزادسازی ارزهای بلوکه شده با سفر رئیس کل بانک مرکزی عمان به تهران داغ‌تر شده است. عده‌ای از معامله گران از دیدار صالح آبادی و رئیس بانک مرکزی عمان به عنوان نشست ویژه ارزی در میرداماد یاد می‌کنند.پیش از این در خبرها آمده بود که احتمالاً ۷ میلیارد دلار ایران به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد.
روابط عمومی بانک مرکزی ایران اعلام کرده بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از وجوه جمهوری اسلامی ایران که بیش از ۵۰ سال پیش در کشور انگلیس غیرقابل وصول مانده بود، با همکاری بانک مرکزی عمان وصول شد و اینگونه همکاری‌ها ادامه دارد.
با این حال برخی از معامله گران با اشاره به رفتار بازار ساز و خبرآزادسازی ارزهای بلوکه شده در گذشته می‌گفتند که نهاد مرکزی بازار ساز با خبر درمانی به دنبال کنترل نرخ ارز است.
اقدام جدید بانک مرکزی‌برای کنترل نرخ دلار
همچنین بانک مرکزی از اقدام جدید خود برای کشیدن ترمز افزایش قیمت دلار خبر داد. خرید ارز از امروزبه صورت غیر حضوری هم امکان پذیر است.
آن طور که صالح آبادی گفته از هفته جاری، سامانه برخط صرافی‌ها، با هدف تسهیل ارائه خدمات به متقاضیان عملیاتی می‌شود.
طبق گفته وی متقاضیان ارز به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها، از طریق سامانه درخواست خود را به صرافی مدنظر ارسال می‌کنند و پس از احراز هویت، به صورت حضوری ارز را دریافت می‌کنند.
در همین رابطه عبادالله محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه، در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به این موضوع که چندین عامل باعث نوسانات و به نوعی افزایش قیمت طلا و سکه و به خصوص قیمت ارز می‌شود؛ گفت:” در وهله اول باید یادمان باشد که ما در حال نزدیک شدن به شش ماه دوم سال هستیم و از طرف دیگر بحث ورود به سال نو میلادی را داریم و در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ به سر می‌بریم و از طرف دیگر در حال حاضر در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ نیز هستیم و شرکت‌ها برای تسویه حساب‌های خود نیاز به ارز دارند و این تقاضا حجم بالایی از بازار را به خود اختصاص می‌دهد.”محمدولی در ادامه افزود:” طی چند سال گذشته آن کاری که باید برای زیرساخت‌ها صورت می‌گرفته‌است و به نوعی برای پول ملی ما قوتی می‌شده‌است، انجام نگرفته‌است و باعث شده‌است تا قدرت پول ملی ما دستخوش بازار شود و شاخص‌هایی که می‌توانستند در این زمینه قدرت پول ملی ما را افزایش دهند، وجود نداشته‌است.”
این کارشناس بازار طلا و سکه در ادامه با اشاره به اینکه نگاه ما در کشور واردات محور است و نگاه ما به زیرساخت‌ها نیست؛ گفت:” پول ملی خود را در این بازارها به صورت چندباره نشان می‌دهد به این معنا که ثبات خود را از دست می‌دهد و در بازار تحت تأثیر ارزهای دیگر قرار می‌گیرد.”

 


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه