زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱۳
» اقتصادی » دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟
تاریخ انتشار : 2020/11/08 - 14:24
 کد خبر: 120306
 105 بازدید

دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟

متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

دلار تا کجا کوتاه می‌آید؟

انتخابات آمریکا یکی از وقایع موثر در روند اقتصادی جهان است، از این رو که تغییر ریاست جمهوری این کشور و رفتن ترامپ و آمدن بایدن به کاخ سفید می‌تواند به معنای تغییر سیاست‌های آمریکا در برابر سایر اقتصادهای جهان از جمله ایران باشد. هرچند که به گفته کارشناسان اقتصادی و سیاسی رفتار دولت آمریکا در مقابل ایران همیشه خصمانه بوده و همینطور هم خواهد ماند و صرفا نوع اجرای سیاست‌هایشان تغییر می‌کند، اما تا همین امروز هم روند کنونی تحولات انتحابات آمریکا در بازارهای مالی و پولی ایران از جمله ارز و به‌تبع آن سکه و طلا، خودرو، مسکن و … تاثیراتی را داشته است. البته در کنار این اتفاقات سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی نیز نباید فراموش شود که به هر حال تاثیراتش در این اوضاع بیشتر از قبل نمایان شده است. کاهش چند هزار تومانی نرخ دلار خوشحال‌کننده است هرچند که با نرخ واقعی خود فاصله بسیاری دارد،‌ اما همین چند هزار تومان کاهش تاثیر خودش را در سایر بازارها گذاشته است و کارشناسان امیدوارند با بهبود وضعیت تعاملات سیاسی ایران با جهان و تغییر رویکرد آمریکا در کاهش فشار تحریم‌ها دلار بیش از اینها شاهد کاهش نرخ باشد.
درحالیکه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برابر با 24 هزار و 500 تومان اعلام شده این صرافان هنوز نسبت به خرید دلار و یورو و سایر ارزها اقدام نمی‌کنند و در بازار آزاد نیز بهای خرید هر دلار تا 22 هزار تومان عقب نشسته است و کسی حاضر به خرید بالاتر از این رقم نیست. قیمت یورو نیز در کانال 28 هزار تومان قرار گرفته است و براساس گزارش‌های رسیده از صبح روز گذشته صرافان قیمت‌ها را بر شیشه‌های صرافی نصب نکرده‌اند چرا‌که احتمال ریزش لحظه به لحظه قیمت‌ها را می‌دهند. هر چند برخی تنها خداحافظی ترامپ از مسند ریاست جمهوری به دلیل عدم کسب آرا را عامل بروز این اتفاق می‌دانند، اما نکته اینجاست که پیش از برگزاری انتخابات آمریکا نیز بازار ارز ایران در فاز کاهشی قرار گرفته بود و بهای هر دلار آمریکا از 32 هزار تومان تا محدود 27 هزار تومان عقب‌نشینی کرده بود. بر این اساس آزادسازی منابع ایران در عراق و البته دیگر کشورهایی که نسبت به بلوکه کردن منابع ایران اقدام کرده بودند عامل بروز این اتفاق است و همچنین از سوی دیگر افزایش صادرات نفت نیز عامل مهم یگر برای ریزش ارزش دلار در بازار و تقویت پول ملی بود. صرافان می‌گویند این روند ریزش تا رسیدن به کف مقاومتی 22 هزار تومان ادامه خواهد یافت و رسیدن به این نرخ امروز با توجه به قیمت‌های خرید اسکناس ارزی از مردم چندان دور از ذهن نیست. روند حاضر تاثیر بسیار چشمگیری در سایر بازارها داشته و دارد تا جایی که دلالان خودرو نگرانی خود را از این کاهش قیمت‌ها مطرح و از هم‌کیشان خود خواسته‌اند که خودرو نفروشند!

ریزش شاخص در بازار سرمایه
دامنه تحولات اخیر به بازار سرمایه هم رسید و این بازار پس از چند روزی که با رنگ سبز از سهامداران خود پذیرایی می‌کرد صبح روز گذشته با کاهش بیش از 20 هزار واحدی تا ساعت 9 و 45 روبرو شد و در کانال یک میلیون و 200 هزار واحد ایستاد. یک کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: «با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا به‌نظر با کاهش نرخ دلار مواجه می‌شویم که اثر آن در بازار سرمایه پیش‌خور شده است و پس از چند روز نوسانات هیجانی در بازار دوباره شاهد تعادل در بازار خواهیم بود.» شایان زهراکار به ایلنا گفته است: «در هفته گذشته بازار سرمایه با هیجانات انتخابات آمریکا درگیر بود به‌طوری که یکسری از گروه‌ها به سمت صف فروش و یکسری به سمت صف‌های خرید تمایل داشتند. چهارشنبه هفته گذشته، اکثر فعالان بازار با توجه به اخبار آمریکا، ترامپ را برنده انتخابات می‌دانستند در حالی که به صورت ناگهانی آرای بایدن پیشی گرفت. روز چهارشنبه بازار به سمت گروه‌های دلاری مانند فولاد، پتروشیمی و…پرتقاضا دیده شد. بازارهای ریالی مانند خودرو و بانک به سمت منفی و صف فروش حرکت کرد. در صورت انتخاب قطعی بایدن، در بازه زمانی کوتاه در بازار شاهد حرکت گروه‌های ریالی به سمت مثبت خواهیم بود.»

قیمت سکه و طلا در کانال کاهشی
با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تهران که محل اصلی تعیین نرخ قیمت دلار محسوب می‌شود،‌ قیمت انواع سکه و طلا هم در کانال کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که در روزهای گذشته به کانال 16 میلیون تومان رفته بود حالا به حدود 11 میلیون تومان رسیده است. این کاهش قیمت در انواع سکه، باعث شده تا بازار به حالت رکود فرو برود و خریداران و فروشندگان را نسبت به خرید و فروش دودل کند. از طرفی براساس شنیده‌ها در بازار طلا و سکه به دلیل سیگنال‌های مثبتی که از کاهش قیمت ارز در روزهای آینده به این بازار رسیده صف فروش ایجاد شده، اما خریداران هم دست نگه داشته‌اند تا ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 11 میلیون و 700 هزار تومان، سکه طرح جدید 12 میلیون و 100 هزار تومان، نیم سکه شش میلیون 800 هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی دومیلیون 700 هزار تومان قیمت‌گذرای شد که انتظار می‌رود با ادامه کاهش نرخ ارز و همچنین قیمت اونس جهانی طلا، قیمت‌ها بیش از این افت خواهد کرد و به‌زعم برخی از کارشناسان ممکن است قیمت سکه تمام بعد از مدت‌ها تاخت و تاز به زیر 10 میلیون تومان هم برسد. در هر صورت اقتصاد ایران در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار گرفته و مسئولان اقتصادی باید از این فرصت برای ساماندهی وضعیت بازارهای مالی و پولی و تقویت هرچه بیشتر بازار سرمایه به منظور جذب نقدینگی‌ای که به دلیل افت بازارهای موازی نظیر ارز، سکه و طلا، خودرو و حتی مسکن خارج شده، بهره ببرند. اگر تحولات جهانی هم همسو با اهداف اقتصادی ایران پیش برود شاید در آینده‌ای نه چندان دور بتوان شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و همچنین کاهش قیمت‌ها و متعادل شدن وضعیت باشیم. با این حال به‌نظر نمی‌رسد گره زدن سرنوشت اقتصادی و سیاسی کشور به تحولات سیاسی جهان کار منطقی‌ای باشد.

بیشتر بخوانید:


برچسب ها :
دسته بندی : اقتصادی , بازار , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه