زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۴
» اجتماعی » روستاهای شمال خوزستان به زیر آب رفتت
تاریخ انتشار : 2019/02/03 - 13:58
 کد خبر: 39166
 200 بازدید

روستاهای شمال خوزستان به زیر آب رفتت

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: بارندگی شدید و باز شدن سد دز و کرجه به سیل و آبگرفتگی در شمال خوزستان از جمله 14 روستای شهرستان شوش، روستای آلبوعفری شمالی شهرستان دشت آزادگان، شهر رفیع از شهرستان هویزه و نیز روستای چم در شهرستان شوشتر منجر شد.

روستاهای شمال خوزستان به زیر آب رفتت

مرتضی سلیمی مهمترین اقدامات سازمان امداد و نجات را در سیلاب اخیر در استان های خوزستان و لرستان را تشریح کرد و گفت: نیروهای امدادرسان هلال احمر در اجرای فرآیند اعلام هشدار قبل از وقوع سیلاب، همکاری و هماهنگی لازم بین سازمان های عضو کارگروه تخصصی امداد و نجات در سطح دو استان، تسریع به کمک رسانی به افراد در راه مانده و آسیب دیده ناشی از سیل و آبگرفتگی، تهیه مطالب آموزشی و ارسال آن در فضای مجازی، توزیع بسته های غذایی و زیستی توسط بالگرد در مناطق صعب العبور و روستاها و اعزام به موقع تیم های عملیاتی به مناطق آسیب دیده و متاثر از سیل و آبگرفتگی تلاش های زیادی را داشته اند.
وی با اشاره به علت و زمان وقوع حادثه سیل در استان خوزستان توضیح داد: بارندگی شدید در سراسر این استان و به خصوص شهرستانهای شمالی و بازشدن سد دز و کرخه و افزایش دبی رودخانه های دز، کرخه و کارون و شکسته شدن برخی سیل بندها در روستاهای شهرستان دزفول، شوش، شوشتر، دشت آزادگان و هویزه باعث جاری شدن سیل و آبگرفتگی در شهرستان شوش 14 روستا، شهرستان دشت آزادگان روستای آلبوعفری شمالی، شهرستان هویزه شهر رفیع، شهرستان شوشتر روستای چم کنار شد.
وی گفت: نیروهای امدادگر و نجاتگر هلال احمر توانستند با یک برنامه ریزی عملیاتی و اقتضایی اهالی گرفتار در سیلاب را به اماکن امن منتقل و با همکاری مردم و سایر دستگاه های امدادی و خودجوش به ترمیم سیل بندها اقدام کنند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تخلیه جمعیت حدود 6 هزار نفر از مردم ساکن در شهر رفیع، شهرستان هویزه که بر اثر شکسته شدن سیل بند در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح هشتم بهمن 97 در وضعیت اضطراری عمومی قرار گرفته بودند از سوی نیروهای امدادی خبر داد و گفت: در اجرای این عملیات تخلیه اضطراری مخاطرات سیلاب اهالی روستا چم کنار شهرستان شوشتر نیز از محل خطر خارج شدند.
سلیمی به انجام سلسله عملیات امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به سیل زدگان استان خوزستان اشاره کرد و افزود: نجات و رهاسازی 8 نفر از سرنشینان خودروی گرفتار در سیلاب در منطقه زاویه حاجیان دزفول، ایجاد چهار اردوگاه اسکان اضطراری با برپایی 200 دستگاه چادر امدادی در شهرستان های شوش، شوشتر و دزفول، توزیع 327 دستگاه چادر، هزار و 456 تخته پتو، هزار و 482 کیلوگرم نایلون، هزار و 191 قوطی انواع کنسرو، 560 تخته موکت، دو هزار و 245 کیلوگرم برنج، 620 کیلوگرم روغن و هزار و 521 کیلوگرم قند و شکر به همراه اسکان موقت حدود 800 نفر آسیب دیده گوشه ای از خدمات رسانی امدادگران و نجاتگران هلال احمر به سیل زدگان در استان خوزستان و شهرستان های متاثر از سیل و آبگرفتگی در این استان بوده است.
وی ادامه داد: برپایی 100 دستگاه چادر در منطقه آهو دشت شهرستان شوش و اسکان افراد آسیب دیده در اردوگاه، برپایی 50 دستگاه چادر در منطقه سید خلف این شهرستان، برپایی 50 دستگاه چادر در روستای چم کنار شهرستان شوشتر و اسکان افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی، دپو و انبار 64 دستگاه چادر امدادی در منطقه چغامیش روستای بنه عاطی شهرستان دزفول برای هرگونه حادثه احتمالی و امدادرسانی به سرنشینان خودروهای گرفتار در سیلاب که به علت ریش کوه در منطقه چلو اندیکا گرفتار شده بودند نیز انجام شد.
وی درباره امدارسانی به سیل زدگان در استان لرستان پرداخت و گفت: در پی بارش های شدید و ناگهانی از شامگاه 8 بهمن که منجر به سیل و آبگرفتگی در چهار شهرستان خرم آباد، الشتر، نورآباد و الیگودرز شد. به دلیل موقعیت خاص این شهرها سیل سبب آبگرفتگی وسیع در شهرها و منازل مسکونی شد. امدادگران هلال احمر با قید فوریت های امدادرسانی به توزیع 51 دستگاه چادر، 381 عدد بسته غذایی، هزار و 313 کیلوگرم نایلون، 366 قوطی انواع کنسرو، هزار و 155 تخته پتو و 208 شعله چراغ والور در میان سیل زدگان پرداختند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: امدادگران و نجاتگران هلال احمر از آغاز سیل و آبگرفتگی اخیر در استان های خوزستان و لرستان در کنار مردم هستند تا با ارائه خدمات امدادی در شرایط اضطراری عمومی نیازهای اولیه آنان را برطرف کنند.

سیلابی که هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در شهر خرم آباد استان لرستان و سیلابی شدن رودخانه کرخه در استان خوزستان و شهر مرزی «رفیّع» از توابع شهرستان هویزه به راه افتاد، خسارت فراوانی به زیر ساخت های این دو استان وارد کرد.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه