زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۱۰
» تله تایپ » چشمک ظریف به انتخابات 1400
تاریخ انتشار : 2018/12/15 - 21:58
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 31754
 399 بازدید

چشمک ظریف به انتخابات 1400

حزب ندای ایرانیان در کنگره خود یک مهمان ویژه داشت. وزیر خارجه ایران! محمدجواد ظریف در کنگره این حزب از ضرورت دیپلماسی گفت و از کیهان و صدا و سیما انتقاد کرد. مشابه صحبت‌هایی که شکوری‌راد و کرباسچی و صادق خرازی و مجید فراهانی مطرح کردند.

چشمک ظریف به انتخابات 1400

نمی‌توان گفت ظریف متعادل حرف زد و دیگری تندتر. ظریف روز جمعه یک اصلاح‌طلب بود که از دیپلماسی دفاع می‌کرد. اما حضور ظریف در کنگره حزب ندا حامل چه پیامی بود؟ همه می‌دانند وزارت خارجه برای حضور وزیران در احزاب محدودیت‌هایی تعیین کرده است. اما نه تنها وزارت خارجه، که حتی سایر وزیران هم تمایلی به عضویت در احزاب ندارند چنانچه وقتی حزب کارگزاران سازندگی اعلام موجودیت کرد، با نظر بزرگان نظام، وزیران دولت هاشمی از عضویت در هیات موسس آن انصراف دادند و در دولت روحانی نیز، محمود حجتی و محمدعلی نجفی، از عضویت در احزاب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی اجتناب کردند.

در این شرایط، آیا محمدجواد ظریف به خاطر رودربایستی و رفاقت قدیمی با صادق خرازی به کنگره حزب ندا رفته یا باید منتظر افزایش کنش ظریف در سیاست داخلی ایران و ورود او به رقابت‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشیم؟

پیش از ظریف، ولایتی هم با سابقه حضور در وزارت خارجه، مدعی نشستن بر صندلی ریاست جمهوری بود. ولایتی البته از سال ۶۴ که به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد همواره یکی از گزینه‌های در سایه اصولگرایان بوده است. سال ۸۴ یکی از گزینه‌های جدی جریان اصولگرا بود، اما اعلام کرد تحت هیچ شرایطی با هاشمی رفسنجانی رقابت نمی‌کند. او در سال ۹۲ سرانجام نامزد انتخابات شد و از قضا از منتقدان سیاست خارجی جلیلی بود، اما با وفات هاشمی بار دیگر به ریشه‌های خود بازگشت و به خصوص در دانشگاه آزاد، عرصه را برای یاران قدیمی باز کرد.

ظریف، اما روشی متفاوت پیش گرفته است. او بر خلاف ولایتی کارنامه درخشانی در وزارت خارجه داشته است. از طرفی ناامیدی اصلاح طلبان از عارف باعث شده قسمتی از این جریان به دنبال یک منجی باشد. به خصوص اینکه از ابتدای امسال، احزاب بزرگ اصلاح طلب در کنگره‌های خود از محمدرضا عارف دعوت نکرده‌اند و گاه صریح و گاه در خفا از ریاست او بر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، انتقاد کرده‌اند و همزمان با این انتقادها، خبر‌هایی از فعالیت احزاب نزدیک به عارف نیز به گوش نمی‌رسد.

در این سال‌ها ظریف چند بار درباره سیاست داخلی صحبت کرده و البته این صحبت‌ها، مثل مواضع او در سیاست خارجی، با استقبال افکار عمومی مواجه نشده است. از صحبت‌های او با رضا رشید پور درباره اینکه این سبک زندگی انتخاب ایرانیان بوده تا صحبت‌هایی که او درباره FATF کرده است و اخیرا باعث شده جمعی از اصولگرایان مجلس به دنبال استیضاح او باشند.

با این حال ظریف اگر بخواهد به پاستور برسد، به مشاوران زبده‌تری در سیاست داخلی ایران نیاز دارد. مشاورانی که باید به او هشدار می‌دهند برای اولین حضور در یک حزب داخلی، شاید ندا بهترین انتخابات ممکن نباشد.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه