زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» بین الملل » اردوغان: اگر در آرژانتین فرصت دست می‌داد با تمام مدارک با بن‌سلمان رو در رو می‌شدم
تاریخ انتشار : 2018/12/03 - 13:14
 کد خبر: 30020
 396 بازدید

اردوغان: اگر در آرژانتین فرصت دست می‌داد با تمام مدارک با بن‌سلمان رو در رو می‌شدم

رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد که اگر فرصت پاسخگویی به محمد بن سلمان درباره قتل خاشقجی در جریان نشست سران گروه ۲۰ دست می‌داد بی‌هیچ تردیدی با تمامی ادله رو در روی او قرار می‌گرفت.

اردوغان: اگر در آرژانتین فرصت دست می‌داد با تمام مدارک با بن‌سلمان رو در رو می‌شدم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه موضع خود را علیه ولیعهد سعودی تندتر کرده و از آمادگی‌اش برای غافلگیر کردن و تقابل با این ولیعهد جوان در خصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی صحبت کرده است.

وی در جریان سفرش به ونزوئلا در صحبت با اصحاب رسانه ترکیه‌ای گفت: اگر به من فرصت داده می‌شد تا در جریان نشست سران گروه ۲۰ به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد پاسخ بدهم بی‌هیچ تردیدی با تمامی اسناد و مدارک با او رو در رو می‌شدم. ما مجددا سؤالات درباره اینکه چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده و همچنین مکان جسدش و همدست محلی را از عربستان پرسیدیم.

به نقل از الجزیره، وی گفت: هدف پنهان‌کاری تیم ترور درباره اطلاعات مربوط به این قتل حمایت از کسی است که دستور قتل را داده است. ما این پرونده را پیگیری خواهیم کرد و اگر لازم باشد به سازمان ملل مراجعه خواهیم کرد. ما منتظر نتایج بازرسی مکانی در شهر یالوا در جنوب استانبول هستیم. احتمالا در اماکن دیگر نیز بازرسی صورت می‌گیرد.

اردوغان گفت: ما همچنان تلاش خواهیم کرد تا روابط دوجانبه ترکیه و عربستان به خاطر این پرونده خدشه‌دار نشود و تمامی جزئیات و ابعاد این جنایت و آمر این قتل را کشف خواهیم کرد.

وی افزود: ما از ابتدای این ماجرا رویکرد شفافی اتخاذ کردیم، اما از سوی مقامات سعودی حمایت کافی برای ایجاد شفافیت درباره این مساله دریافت نکردیم. روابط با عربستان سعودی و ماجرای جمال خاشقجی دو موضوع جدای از یکدیگر است. ما توجه بیشتری قائلیم که این دو موضوع با یکدیگر تداخل پیدا نکند. ما می‌خواهیم که تمام زوایای این پرونده از جمله این‌که چه کسی دستور جنایت را داده است، روشن شود.

به گفته خبرنگار الجزیره در آنکارا اظهارات اخیر اردوغان خشم وی از نادیده گرفته شدن پرونده خاشقجی در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین را نشان می‌دهد.

وی همچنین از اظهارات اخیر محمد بن سلمان که گفته بود تا جرمی ثابت نشود نمی‌توان کسی را متهم کرد، خشمگین است.

رئیس جمهوری ترکیه درباره اجلاس گروه ۲۰ گفت: قرار است اجلاس آتی این گروه در ژاپن انجام شود. ما در سال ۲۰۱۵ میزبان این اجلاس بودیم و میزبانی بسیار موفقیت‌آمیزی داشتیم. اجلاس امسال بر سه محور تجارت، تغییرات آب و هوایی و بحران مهاجرت بود. مذاکرات فشرده‌ای درباره این سه مساله انجام گرفت.

وی ادامه داد: ما نیز مواضع خود را به صورت آشکار اعلام کردیم اما درباره مساله مهاجرت اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم. اتحادیه اروپا وعده پرداخت ۳.۳ میلیارد یورویی را به طور کامل اجرا نکرده است. همچنین کمیساریای امور پناهجویان سازمان ملل نیز کمک‌های کوچکی انجام داده است. این در حالی است که ما تاکنون ۳۳ میلیارد دلار هزینه داشته‌ایم.

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روابط با چین اضافه کرد: روابط ما با پکن در سطح استراتژیک ادامه دارد. سیگنال‌هایی مبنی بر سفر احتمالی شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به ترکیه دریافت کرده‌ایم. اگر این اتفاق افتد روابط میان دو کشور بسیار گسترش می‌یابد.

رئیس جمهوری ترکیه درباره توافق ترکیه و روسیه درباره ادلب سوریه گفت: تاکنون نیروهای امنیتی ترکیه و سربازان در ادلب هر کاری که لازم باشد انجام دادند. ما برای اجرای کامل توافق ادلب همواره در تماس هستیم.

وی درباره دیدارش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت: برای خروج نیروهای یگان‌های مدافع خلق توافق منبج انجام شده است. در گذشته وزرای خارجه دو کشور نقشه راه ۹۰ روزه را تعیین کرده بودند. ما به دنبال تسریع خروج یگان‌های مدافع خلق هستیم.

اردوغان اضافه کرد: خروج نیروها آغاز شده است. ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و منبج را از دست یگان‌های مدافع خلق نجات خواهیم داد. در حال حاضر مهلت ۹۰ روزه به چندین ماه به طول کشیده است. دیگر نمی‌خواهیم تاریخی برای این مساله تعیین کنیم.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادی مرکل و ماکرون درباره تشکیل ارتش اروپایی اظهار کرد: هنوز پاسخ به این سوال زود است زیرا ما در ناتو قرار داریم و کشورهای اروپایی عضو ناتو هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتراضات گسترده جلیقه‌زردها در فرانسه و سکوت اروپا در برابر این اعتراضات در مقایسه با اعتراضات پارک گزی در ترکیه گفت: من اعلام کردم که در پشت پرده اعتراضات گزی چه کسانی قرار دارند. سوروس در خارج و کاوالا در داخل حامی این اعتراضات بودند. آنها تزریق پول را انجام می‌دادند.

رئیس جمهوری ترکیه درباره رئیس جمهوری جدید برزیل و رویکردهای ترامپی وی، گفت: ما نیز در اجلاس بریکس شنیدیم که ممکن است برزیل از این اجلاس بیرون آید. هنوز این مساله به واقعیت تبدیل نشده است.


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : بین الملل , خبر داغ
ارسال دیدگاه