زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اجتماعی » خبرهای تکان دهنده از اوضاع ایدز در ایران/ دختران بیشترین قربانی بیماری ایدز
تاریخ انتشار : 2018/11/21 - 21:13
 کد خبر: 28397
 172 بازدید

خبرهای تکان دهنده از اوضاع ایدز در ایران/ دختران بیشترین قربانی بیماری ایدز

دبیر علمی سومین گردهمایی بین‌المللی و هفتمین سمینار سراسری ایدز، از کاهش ۳۸ درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز در دنیا خبر داد ولی اضافه کرد الگوی ایدز در ایران به سمت ابتلاهای مقاربتی رفته و نه تنها سن آن بسیار پایین آمده است بلکه بیشتر قربانیان خود را از میان دختران میگیرد.

خبرهای تکان دهنده از اوضاع ایدز در ایران/ دختران بیشترین قربانی بیماری ایدز

دکتر مسعود مردانی اظهار کرد: اگرچه در این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم ولی امیدواریم به زودی آمار ابتلا به ایدز در ایران مانند کشورهای کانادا و استرالیا به صفر درصد رسیده و آن زمان بتوانیم این موفقیت بزرگ را جشن بگیریم.
وی با اشاره به آمار مثبت مرتبط با ایدز در دنیا عنوان کرد: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ موارد جدید ابتلا در دنیا ۳۶ درصد کاهش یافته و مرگ و میر مرتبط با آن نیز ۳۸ درصد کم شده است.
وی با بیان اینکه جان ۱۶.۸ میلیون انسان در این بازه زمانی با اقدامات کنترلی و پیشگیرانه نجات یافته است، عنوان کرد: ۸۰ درصد خانم‌های باردار دارای HIV مثبت و یا مادران شیرده خوشبختانه به درمان این بیماری دسترسی پیدا کرده‌اند.
مردانی با اشاره به اخبار منفی مرتبط با ایدز، گفت: ۳۵ میلیون نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و تا پایان سال ۲۰۱۷ حدود ۳۸ میلیون نفر با این بیماری زندگی می‌کنند.
وی با بیان اینکه ۲۷.۱ میلیون نفر تحت درمان ضد ویروس ایدز قرار دارند، عنوان کرد: ۶۰ درصد بیماران ایدز در دنیا به درمان دسترسی دارند.
وی با بیان اینکه درمان یک حربه جدید برای پیشگیری است، گفت: درمان‌ها در این راستا در جهت به صفر رساندن آمار آن انجام می‌شود.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه وضعیت کشورهای آسیای میانه مانند گرجستان، قرقیزستان، آذربایجان و … در این زمینه بسیار وخیم است، گفت: در خاورمیانه نیز وضعیت خوبی نداریم؛ به گونه‌ای که بیماران زیادی از کشورهایی مثل عراق برای درمان ایدز وارد کشور شده و تقاضای درمان دارند که یکی از دلایل این مسئله ضعف اطلاع رسانی و آگاهی سازی‌های عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است.
وی با بیان اینکه در ایران در زمینه آموزش‌های همگانی وضعیت بدی داریم، اظهار کرد: در زمینه ارائه آموزش‌های پیشگیرانه باید از تمامی پتانسیل‌های موجود مانند رسانه ملی و سایر رسانه‌ها، شهرداری، محیط زیست، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و روحانیون استفاده کنیم و این آموزش‌ها را به داخل خانواده‌ها نیز گسترش دهیم.
مردانی با بیان اینکه مسئله ایدز تنها مشکل وزارت بهداشت نیست، گفت: در کشور ما الگوی HIV تغییر پیدا کرده و از طریق سرنگ و اعتیاد به روش انتقال از مقاربت‌های جنسی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه در موارد جدید ابتلا آمار زنان و مردان یکسان است، گفت: سن ابتلا به ایدز نیز در کشور ما پایین آمده و دخترها را بیشتر درگیر کرده است. همچنین از نظر مراجعین برای درمان نیز سطح اجتماعی افراد از معتادین به افراد عادی تغییر پیدا کرده است.
وی افزود: در این کنگره اساتید برجسته‌ای همچون پرفسور یزدان پناه معاون پژوهشی دانشگاه پاریس، پرفسور کاتالاما از کشور فرانسه، دکتر الکساندرا کالمی رئیس دپارتمان ایدز و یکی از اعضای خبره سازمان جهانی بهداشت از کشور سوئیس و سایر محققان داخلی و خارجی حضور دارند و آخرین یافته‌های علمی خود را ارائه خواهند کرد.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اجتماعی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه