زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» تله تایپ » یک کشتی گیر قدیمی به رسول خادم تاخت
تاریخ انتشار : 2018/10/31 - 18:40
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 24224
 207 بازدید

یک کشتی گیر قدیمی به رسول خادم تاخت

پژمان درستکار یکی از قهرمانان شاخص ملی کشتی آزاد ایران که بارها به دلیل انتقادهایش از فدراسیون رسول با مشکلاتی روبرو شده است، دراینباره در گفتوگویی مشترک با خبرنگار دنیای ورزش تورنتو و خبرنگار خبرآنلاین در حاشیه برگزاری مسابقات فینال لیگ برتر کشتی ایران در گرگان در این باره توضیح داده است.

یک کشتی گیر قدیمی به رسول خادم تاخت

فرهاد عشوندی: شاید باید رسول خادم را حالا رئیس مستعفی فدراسیون کشتی نامید اما او سال قبل هم بعد از مسابقات جهانی تقریبا چنین کاری را کرد. دو سه ماهی به دفتر کارش نرفت و گفت استعفاء داده اما در نهایت مجمعش چنین تصمیمی را نپذیرفت. رسول مرد کوچکی در کشتی ایران نیست اما در چند سال اخیر اداره فدراسیون به دلیل تصمیمات فردمحور یا گروهمحور خودش با چالشهای بسیاری روبرو شده است.
طوری که حالا ورزش ملی ما دیگر جایگاهی در میان رقبای بزرگش ندارد. پژمان درستکار یکی از قهرمانان شاخص ملی کشتی آزاد ایران که بارها به دلیل انتقادهایش از فدراسیون رسول با مشکلاتی روبرو شده است، دراینباره در گفتوگویی مشترک با خبرنگار دنیای ورزش تورنتو و خبرنگار خبرآنلاین در حاشیه برگزاری مسابقات فینال لیگ برتر کشتی ایران در گرگان در این باره توضیح داده است.

*آقای خادم استعفاء دادند. بخشی از این استعفاء شاید به دلیل نتایج جهانی بوداپست بوده است.
نتیجه‌ای که کشتی در مسابقات جهانی بوداپست گرفت واقعا دور از انتظار و شان کشتی و واقعا بد بود. تمام طرح و برنامههای آقای خادم طی این سالها شکست خورده است و ایشان همچنان تقصیر را گردن دیگران میاندازد. راستش من هم تازه خبر استعفایشان را شنیدم. نمیدانم چقدر جدی است و آیا باز برمیگردند یا نه. ولی میگویم او اگر بماند و با همین دست فرمان ادامه دهد، کشتی اوضاعش از این هم بدتر خواهد شد. رسول خادم هر سال فقط بهانه‌جویی می‌کند. ما در گذشته در اوج جنگ تحمیلی و تحریم‌ها هم فینالیست جهانی داشتیم اما امسال حتی یک ملی‌پوش آزاد و فرنگی به فینال نرسید. ایشان جوری صحبت از بی پولی و نبود امکانات می‌کند انگار تیم ملی گرسنگان آفریقا را به مسابقات جهانی برده!

*به هر حال بخش عمده ای از نکاتی که رسول خادم برای رئیس جمهور نوشته بود درباره همین مسائل کمبودها برای تدارک بچههای تیم ملی بوده و یک سری از بچههایمان هم تجربه بینالمللی کمی داشتند.
خب اتفاقا حرف اصلی من هم همین است. اینکه مشکلات را بزرگتر از آنچه هستند جلوه ندهیم. آن مشکلاتی که برای رئیسجمهور نوشته شده بودند، آدرس غلطی میدادند.
کشتی ما مشکل فنی دارد. اینکه رئیس فدراسیون به رئیس‌جمهوری نامه بنویسد جز ایجاد حاشیه، چیزی برای کشتی ندارد. اینکه می‌گویند تیم مشکل مسابقات تدارکاتی داشته،‌ اصلا حقیقت ندارد. قبل از مسابقات جهانی همین محمدباقر یخ‌کشی جام یاشاردوغو و تفلیس را تجربه کرد. چرا به مردم راست نمی‌گویید؟ دوستانی هم که این روزها از فدراسیون دفاع می‌کنند یا خودشان را به آن راه زده‌اند یا اظهارنظر غیرواقعی دارند. تیم ما قبل از جهانی به سه جام تفلیس، یاشاردوغو و همچنین بازی‌های آسیایی رفت. از این تیمی که در مسابقات جهانی شرکت کرد شاطری، حسین‌خانی، یزدانی، کریمی و هادی در جاکارتا کشتی گرفتند و این خودش یک تدارکات عالی بود. نباید شکست کشتی را با این ادعای واهی توجیه کرد.

*یعنی شما درصدی برای برای این مشکلات در نظر نمی گیرید؟
حتما این مشکلات وجود دارد. ولی نه به این پررنگی که بقیه عوامل نادیده گرفته شوند.
نمی‌شود که تقصیر گردن همه باشد و زمین و زمان را مقصر ناکامی بدانیم و به شخص اول اجرایی کشور هم این شکست را نسبت بدهیم اما برنامه‌های خودمان ایرادی نداشته باشد. یعنی همه مقصرند جز خودمان! این برای چندمین‌بار است که کشتی‌گیران ما در ثانیه‌های آخر می‌بازند؟ چرا این مشکل حل نمی‌شود؟ بروید برسی کنید چند نفر از کشتیگیران تیم ملی در این مسابقات به حریفان تکراری باختند؟ نمی‌خواهم بگویم کشتی‌گیران ما زحمت نکشیده‌اند اما این تیم ملی که ما امروز داریم خروجی 7 سال کار آقای خادم است. چرا همه چیز را می‌خواهیم ربط بدهیم به شرایط اقتصادی این یکی دو ماه اخیر. چند تا از دوستان کارشناسی کرده‌اند که ما کشتی‌گیر نداریم این عذر بدتر از گناه است. این تیم 7 سال دست آقای خادم بوده، چه کسی باید کار تولید در کشتی را انجام می‌داد؟ چه کسی باید جوری برنامه‌ریزی می‌کرد که کفگیر کشتی به تهِ دیگ نخورد؟ وزیر؟ رئیس‌جمهور؟ یا آقای سرمربی و رئیس فدراسیون؟
*خب قبول کنیم چالش مالی ، چالش امروز همه بخش های کشور است و انگار وزارت ورزش هم نتوانسته تمام تعهداتش را اجرا کند.
این فدراسیون بیشترین منابع مالی در کل تاریخ کشتی ایران را در اختیار داشته و حالا بعد از 7سال موجودیت کشتی ما این است. اگر روی کشتی‌گیران 15-16 ساله‌مان سرمایه‌گذاری کرده بودیم تا امروز 7-8 کشتی‌گیر در حد حسن یزدانی داشتیم، در حد علیرضا کریمی. یک سری دوستان هم جوانگرایی را دلیل باخت کشتی در بوداپست می‌دانند. کدام جوانگرایی؟ امیرحسین مقصودی را از سر ناچاری بردند چون اگر واقعا برنامه بردن یک جوان بود از سه-چهار ماه قبل رویش کار می‌کردند نه با تصمیمات خلق‌الساعه ترکیب تیم را تغییر دهند. این اسمش جوانگرایی نیست. جوانگرایی کاری است که روس‌ها انجام می‌دهند. مقصودی را در المپیک می‌خواهند در چه وزنی استفاده کنند؟ او جوان است و تا المپیک وزنش تغییر می‌کند. این فقط یک شعار و فرار رو به جلوست.

*یکی از اتفاقاتی که در بوداپست شوکهمان کرد ، باخت حسن یزدانی بود. حسنی که این روزها تک ستاره ورزش ایران است. چه اتفاقی به نظر شما برایش رخ داد؟
دلیل باخت حسن یزدانی، یکی این بود که بعد از پاریس در میدان جدی محک نخورد. اگر قرار بود ببازد خوب بود در یاشاردوغو که تیم ما هم بود و همچنین تیلور آمریکایی، آنجا می‌باخت. به نظر من یکی دیگر از ایرادها هم برنامه‌ریزی‌ای است که در این مدت برای او انجام شده، او ستاره تیم ملی کشتی ایران است و قطعا باید برنامه‌ریزی هدفمندتری را داشته باشد. من فکر می‌کنم نحوه تمرینات او هم ایراد داشته، او باید با یک کشتی مهندسی شده به مصاف تیلوری می‌رفت که قبلا هم به او باخته بود. باید قوایش را برای 6 دقیقه مبارزه تقسیم می‌کرد. فکر می‌کنم پیروزی بر تیلور دور از دسترس یزدانی نیست چون او توانمندی بالایی دارد. او ستاره دو سال اخیر کشتی ایران است و طی این چند سال سپر بلای کشتی بوده که فدراسیون تمام ضعف های کشتی را پشت او پنهان کرده

*فکر می کنید واقعا استعفای رسول خادم همه مشکلات کشتی حل می شود؟
من نمی دانم ایشان واقعا استعفا دادند و رفتهاند یا باز بعد چند ماه برمیگردند. یا اینکه اگر نباشند چه اتفاقی میافتد و اگر بمانند باز قرار است به همین شکل کار را پیش ببرند؟ من میگویم مردم ناراحتند چون کشتی را دوست دارند. از منِ کمترین در جامعه کشتی هم در مورد این شکست‌ها می‌پرسند. به والله بی‌پولی دلیل این شکست‌ نیست. تیم ملی کوبا در بدترین شرایط اقتصادی و فقر مطلق هستند اما آنها رده بهتری در این جهانی به دست آوردند. نباید مشکلات مالی را بُلد کنیم. می‌گویند کشتی‌گیر می‌رود خانه و به خاطر مشکلات مالی حالش بدتر می‌شود،چرا شان خانواده کشتی را اینقدر پایین می اورید، تا جایی که ما به یاد داریم و دیده و شنیده‌ایم کشتی‌گیران همیشه از اقشار ضعیف جامعه بوده‌اند. ولی با غیرت و تلاش و حمایت همان خانواده که مشکلات فراوان داشته به جایگاه رفیع رسیدهاند، این ادبیات و گفتار چیزی جز بیانگیزگی و یاس چیزی عایدمان نمیکند، خیلی از کسانی که هم شما می‌شناسید و هم ما، با مشکلات مالی بسیاری قهرمان جهان و المپیک شده‌اند. این توجیه خوبی برای ناکامی نیست. بعد هم این وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی برای دو سه ماه اخیر است. نمی‌شود آن را دلیل شکست عنوان کرد. تمام سیاستها و سبکهای مدیریتی اقای خادم و مباحث فنی او به بنبست خورده است، اگر مسئولین به فکر نباشند در سال‌های آینده کشتی ما به شدت دچار مشکل خواهد شد. اگر می‌گویند مشکلات مالی داریم پس چرا 12 ماه سال اردو برگزار می‌شود؟ این‌ها با هم نمی‌خواند. تناقضهای زیادی بین گفتار و عمل آقای خادم وجود دارد.
کشتی‌گیر باید زحمت بکشد که مدال بگیرد. متولیان کشتی هم نباید گرد یأس و ناامیدی در جامعه کشتی بپاشند. ما در المپیک قبلی محمد بنا را از کشتی فرنگی راندیم چون دو برنز در المپیک گرفته بود. با دستور مستقیم خادم، شورای فنی با هماهنگی تیم رسانه‌ای خود بلایی سر بنا آوردند که اشکش درآمد اما حالا در کشتی فرنگی فقط یک برنز جهانی در 10 وزن گرفتیم ؟


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , ورزشی
ارسال دیدگاه