زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اقتصاد کلان » طبقه مُفت بر و رانت خواری که منابع مردم و کشور را می بلعند
تاریخ انتشار : 2018/10/11 - 18:31
 کد خبر: 20744
 275 بازدید

طبقه مُفت بر و رانت خواری که منابع مردم و کشور را می بلعند

یک کارشناس اقتصادی گفت: امروز شاهد شکل گیری طبقه مُفت بر و رانت خوار در کشور هستیم، آنها صاحب نفوذ بوده و اغلب به غارت دارایی مردم در بانک ها می پردازند و بعد هرگونه غارت و اختلاس را منکر شده و مدعی اند که وام معوقه دارند!

طبقه مُفت بر و رانت خواری که منابع مردم و کشور را می بلعند

ابراهیم رزاقی با اشاره به شکل گیری فساد در کشور اظهار کرد: فساد در کشور از آنجایی آغاز شد که پس از دفاع مقدس، بسیاری از مدیران جهادی کنار گذاشته شدند درحالی که سایر کشورهای جهان از ظرفیت افراد حاضر در جنگ برای بازسازی کشور و اصلاح امور اقتصادی استفاده می کنند اما در ایران، پس از روی کارآمدن دولت سازندگی، رئیس این دولت عنوان کرد، جنگ تمام شده و به خانه هایتان برگردید.

وی ادامه داد: این افراد با برگزاری دوره های آموزشی ساده می توانستند به دلیل اعتقاداتی که دارند دربسیاری از امور کار کشته شوند اما این اتفاق نیفتاد و روحیه ایثار و جهاد و از خودگذشتگی کنار گذاشته شد و در واقع آدم هایی به کار گرفته شدند که شاید متخصص بودند اما لزوما متعهد نبودند و سیاست های سرمایه داری لیبرال را پیاده سازی کردند و این مسئله اولین مرحله اشاعه فساد بود.
این کارشناس اقتصادی افزود: دولت سازندگی با خصوصی سازی و رانت، برخی از افراد را صاحب ثروت کرد درحالی که طبق قانون اساسی نباید این کار را می کرد. برخلاف سایر کشورها که افراد با تلاش به ثروت می رسند، در ایران افراد خاص از طریق رانت و رابطه به آب و نانی می رسند و یکدفعه طرف میلیاردر می شود.

رزاقی گفت: در حال حاضر 60 درصد مزد و حقوق بگیران زیر خط فقرند، آنگاه آدم های فاسد آن طور که باید و شاید مجازات نمی شوند، حتی مشخص نیست که همه قاضی ها با مفسدان برخورد کنند. حتما اگر قاضی انقلابی و جهادی باشد برخورد صورت می گیرد، در غیر این صورت خیر. از سوی دیگر ما امروز شاهد علنی شدن مقابله با فساد هستیم درحالی که رئیس جمهور کشورمان مدعی می شود که با بگیر و ببند نمی شود مملکت را اداره کرد و این حرف به معنای آن است که مفسدان را محاکمه نکنید درحالی که خیلی از این مفسدها محاکمه نشده و نوازش می شوند.
وی عنوان کرد: پانصد هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشت شده و آقای روحانی می گوید این وام معوقه است و اختلاس نیست و این مسائل باعث شده فساد سازمان یافته شود و آدم های فاسد از یکدیگر دفاع کنند. دولت اصلا حاضر نیست ببیند چه کسی چقدر ثروت دارد و مالیات هم دریافت نمی کند، این کاری که ما می کنیم در تمام دنیا بی نظیر است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کشور ما باید از طریق مالیات اداره شود اما از طریق نفت اداره شده و از ثروتمندان مالیات هم نمی گیریم در نتیجه این عناصر یعنی بخش خصوصی، وارداکنندگان با دلار ارزان، مفسدین بانکی و آنهایی که مالیات نمی دهند باعث شکل گیری طبقه رانت خوار و مفت بر شده اند. در حالی که این ها یارانه هم می گیرند.
وی یادآور شد: متاسفانه برخی از تصمیم گیران و سیاستگذاران و کسانی که قدرت را اعمال می کنند، عموما فاسد هستند اما افراد انقلابی در حاشیه قرار گرفته اند و فضا را بر مدیران جهادی تنگ کرده اند.
وی تاکید کرد: هرچه عرصه را بر مدیران جهادی تنگ تر کرده ایم به همان نسبت به طبقه مُفت بر و رانت خوار میدان داده ایم، این ها صاحب نفوذ بوده و اغلب به غارت دارایی مردم در بانک ها
می پردازند و بعد هرگونه غارت و اختلاس را منکر شده و مدعی اند که وام معوقه دارند.

رزاقی بیان کرد: در شکل گیری این فضا بانک ها مقصرند، آنها به گونه ای عمل کرده اند که حداکثر سود بدست مسئولین شان برسد و در واقع سپرده های مردم را برای دلالی و وام دادن به دانه درشت ها مورد استفاده قرار داده اند، آنگاه این بانک ها تبدیل به معاملات ملکی شده اند و یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن و اجاره همین ها هستند.
به گفته وی، بانک ها بزرگ‌ترین عامل بازدارندگی توسعه اقتصادی کشور هستند و مسئولینی بر سرکار هستند که با این فضا موافق اند و اعتقادی به دستگیری سوء استفاده کنندگان ندارند.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه