زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اسلایدر اصلی » حمله امروز آغازی برای برخورد جدی‌ با تروریست‌هاست/مکانیسم مالی اروپا”نفت در برابر غذا” نیست
تاریخ انتشار : 2018/10/01 - 14:03
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 19150
 423 بازدید

قاسمی:

حمله امروز آغازی برای برخورد جدی‌ با تروریست‌هاست/مکانیسم مالی اروپا”نفت در برابر غذا” نیست

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مبارزه با تروریسم نیازمند اجماع و اقدام جهانی است.

حمله امروز آغازی برای برخورد جدی‌ با تروریست‌هاست/مکانیسم مالی اروپا”نفت در برابر غذا” نیست

بهرام قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران، با محکوم کردن مجدد حادثه تروریستی اهواز گفت : همانطور که بارها اعلام کرده ایم مبارزه با تروریسم نیازمند اجماع و اقدام جهانی است و همه کشورها باید در زمینه مبارزه با این پدیده شوم اقدام کنند.

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از وی پرسید، برخی معتقدند مکانیسم مالی اروپا برای ایران همان تکرار طرح نفت در برابر غذاست؟ با رد این مطلب گفت: روند مذاکرات ایران با سه کشور اروپایی و چین و روسیه از بعد خروج آمریکا از برجام ادامه دارد و ما در بخش‌های زیادی به تفاهماتی نزدیک شدیم و در برخی حوزه‌ها بعد از نشست نیویورک در سطح وزیران خارجه ایران و 1+4 قرار شد باز کارها کمی تکمیل شود.

وی ادامه داد: به دلایل و شرایط خاص و فشاری که آمریکا روی همه کشورهای جهان برای ممانعت از همکاری با ایران وارد کرده است و هزینه و وقت زیادی هم صرف این کار کرده است، سازوکاری که میان ایران و اروپا مطرح بوده خیلی علنی و آشکار نشده و نخواهد شد و این به دلایل و مصالح ملی و وجود معاندینی است که در صدد تخریب این رابطه و شکل گیری سازوکار مالی هستند. از این رو اظهارنظرها درباره این بسته یا پیشنهاداتی که وجود دارد بیشتر گمانه‌زنی است و هیچ کس اطلاع دقیقی از جزییات این مکانیسم‌های طراحی شده ندارد و بحث شما درباره این‌که این مکانیسم تکرار برنامه نفت در برابر غذاست را رد می‌کنم. ایران و 1+4 در این مسیر حرکت نمی‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمله موشکی ایران توسط سپاه پاسداران به مقر گروه‌های تروریستی در سوریه در پاسخ به حمله تروریستی هفته گذشته در اهواز، اظهار کرد: این اقدام نشان دهنده عزم راسخ ایران در مبارزه مستمر، پایدار و جدی علیه کانونهای پرورش، تولید، تسلیح و آموزش نیروهای تروریستی در سطوح و طیف‌های مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشنهاد داده است که مسکو بین ایران و رژیم صهیونیستی میانجی‌گری کند، تصریح کرد: ایشان لطف دارد. فکر می‌کنم همگان به موضع ایران نسبت به این رژیم که یک رژیم نامشروع است آگاهی دارند و مواضع ایران در برابر این رژیم کاملاً مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چندی پیش طبق آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده بود مقامات فرانسوی اعلام کرده‌اند تا زمان همکاری ایران با پاریس در ارتباط با بررسی تحقیقات در مورد انجام عملیات تروریستی مدعی دولت فرانسه در محل برگزاری اجلاس منافقان دراین کشور، سفیر جدیدی به ایران اعزام نخواهند کرد و آیا در جریان دیدار آقای مکرون و روحانی و همچنین وزیران امور خارجه ایران و فرانسه در نیویورک مقامات دو کشور در مورد این موضوع خاص مذاکره و رایزنی داشته‌اند، تصریح کرد: من اطلاع دقیقی از مذاکرات انجام شده بین مقامات دو کشور در نیویورک در حال حاضر ندارم.

وی با بیان اینکه طیف زیادی از موضوعات بین ایران و فرانسه وجود دارد خاطر نشان کرد: قطعا یکی از مباحث مطرح شده در جریان مذاکرات بین دو کشور موضوع برجام و همچنین لزوم ادامه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در شرایط فعلی بوده است.

قاسمی با بیان اینکه در مورد مباحث دوجانبه بین دو کشور نیز مباحث زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد که این مسائل در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است گفت: قطعا در این دیدارها درمورد مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو و رایزنی شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه درمورد بحث اعزام سفیر از سوی فرانسه به ایران مباحث مختلفی وجود دارد که برخی از آنها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و برخی از آنها نیز به مواضع واقعی کشورها برمی‌گردد گفت: کشورها عموما براساس منافع و مصالح خود به اتخاذ تصمیمی نهایی می‌پردازند. در مورد سفیر فرانسه در تهران نیز همانطور که می‌دانید او چندی پیش به عنوان نماینده رئیس‌جمهور فرانسه در امور سوریه انتخاب شد در همین چارچوب او از تهران به فرانسه رفت و در آنجا مشغول به کار شد.

قاسمی خاطر نشان کرد: فرانسه می‌تواند سفیر جدید خود در ایران را دیر یا زود معرفی کند و مانعی در این زمینه وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چندی پیش آقای لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک مباحثی درمورد لزوم انجام گفت‌وگو بین ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مطرح کرد و آیا از طرف روسیه در این زمینه طرح یا برنامه مشخصی به تهران ارائه شده است تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر اهمیت تعامل با کشورهای همسایه و منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاکید کرده و علاقه‌مند است که با همکاری این کشورها در این منطقه صلح و ثبات ایجاد شود و در این ارتباط نیز بارها موضع‌گیری کرده است.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم که ما از طرف روس‌ها طرح یا چارچوب مشخصی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران نگران نیست که حمله موشکی بامداد امروز از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شرق فرات در سوریه باعث شود که در روند مذاکرات آستانه بین ایران، روسیه و ترکیه خللی ایجاد شود، گفت: نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و من تصور نمی‌کنم که چنین اتفاقی بیفتد.

بهرام قاسمی با بیان اینکه مسائل سوریه تا حد زیادی حل و فصل شده است، ادامه داد: نقاط مشخصی از سوریه در حال حاضر درگیر کانون‌های تروریستی و فعالیت این گروه‌های تروریستی است. درمورد بحث ادلب نیز این موضوع بحث خاص خودش را دارد و همانطور که می‌دانید در مذاکراتی که چند هفته گذشته صورت گرفته تا حدودی بحث در مورد این موضوع به نتایجی رسیده است.

وی با بیان اینکه همکاری بین کشورهای عضو روند آستانه ادامه دارد در ادامه صحبت‌های خود به حمله موشکی ایران به مقر گروه‌های تروریستی در شرق فرات سوریه اشاره کرد و گفت: اقدام نظامی ایران در برخورد با یک کانون مشخص و شناخته شده تروریست‌ها در سوریه در یک نقطه خاص صورت گرفت. این اقدام، اقدامی هماهنگ شده بود که باید صورت می‌گرفت و آغازی برای برخورد جدی تر با گروه‌های تروریستی است که باید به صورت کامل ریشه کن شوند تا دیگر به خود جرات ندهند که به انجام عملیات‌های تروریستی در ایران اقدام کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه آیا ایران در این زمینه با دولت روسیه و سوریه هماهنگ کرده بود با توجه به اینکه شما گفتید این اقدام یک اقدام هماهنگ شده بوده است افزود: توضیح بیشتری ندارم که در این زمینه بدهم و همانطور که گفتم اقدامات لازم برای انجام این اقدام ضد تروریستی انجام شده بود.

این خبر تکمیل می‌شود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اسلایدر اصلی , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه