زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» اجتماعی » آخ جون دیگه مشق شب ندارم!
تاریخ انتشار : 2018/09/26 - 11:42
 کد خبر: 18505
 949 بازدید

آخ جون دیگه مشق شب ندارم!

مدرسه که می رفتیم ، آخروقت کلاس معلم چند دقیقه ای انواع و اقسام مشق شب را به ما می داد تا در خانه انجام دهیم.

آخ جون دیگه مشق شب ندارم!

تمرین دروس، دیکته گفتن و… کاری بود که پدر و مادرها و اعضای خانواده انجام می دادند. بعضی وقت ها هم که هیچ کس برای کمک به انجام این تکالیف وقت نداشت، خودمان دیکته را از رو می نوشتیم و همیشه هم 20 می شدیم. اما گویا قرار است شیوه “مشق شب” تغییری اساسی کند. یعنی مشق شب در مدرسه و البته روزها انجام شود اما شب ها، بچه ها تکالیف شان مهارت محور شود. این موضوع نکته ای است که رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است.

از حافظه ‌پروری به مهارت محوری
به گفته حکیم زاده قرار است در هر استان و در مناطق مشخص شده مدارس دارای کلاس‌های با تراکم ۱۶ تا ۲۵ نفر، طبق بسته‌های پیشنهادی آماده، تکالیف مهارت محور را جایگزین “مشق” و “تکلیف شب”‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در گفت و گو با خراسان اظهار کرد: آموختن مهارت شغلی، حفظ محیط زیست، کارِ گروهی، حل مسئله و تصمیم گیری از جمله مهارت هایی است که باید دانش آموزان از دوران ابتدایی آموزش ببینند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در دوره ابتدایی و در کلاس‌هایی که امکانش وجود دارد به منظور تغییر فضای کلاس، از حافظه ‌پروری به سمت مهارت محوری حرکت کنیم. وی افزود: از این رو قرار است در مرحله اول ، در پایه اول تا سوم ابتدایی و در کلاس هایی که تراکم بین ۱۶ تا ۲۵ نفر دارند به جای آن که بچه ها در منزل رونویسی و تکرار و تمرین انجام دهند ، این کار درمدرسه انجام شود و در خارج از مدرسه فعالیت هایی که برای زندگی آن ها ضروری است به صورت عملی آموزش داده شود. از جمله مهارت‌های پایه مانند: مسئولیت‌پذیری، مدیریت زمان،‌ تصمیم‌گیری و حل مسئله. وی توضیح داد: برای مهارت آموزی دانش آموزان بسته‌هایی را هم آماده کرده ایم. به عنوان مثال برای آن که دانش آموزان حفاظت از محیط زیست را یاد بگیرند، تاکید داریم ابتدا مشاهده گر خوبی باشند و خوب دقت کنند که چه چیزهایی محیط زیست را آلوده می‌کند یا برای تمرین مسئولیت پذیری از آن ها می‌خواهیم فضای منزل و اتاق خودشان را مرتب کنند یا برای مهارت بهداشت، تمرین عملی مسواک زدن را داشته باشند. برای تثبیت مهارت ریاضی هم آن ها می‌توانند با خانواده به خرید بروند و حساب و کتاب خرید را انجام دهند و در ضمن مدیریت منابع را هم فرا بگیرند. مهارت خواندن نیز با قصه خوانی تقویت می‌شود و در سنین کوچک تر اگر خانواده‌ها قصه بخوانند و بچه ها آن را تعریف و بازگو کنند مهارت‌های بیانی شان تقویت می‌شود.

تجربه کشورهای پیشرفته
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انجام تکالیف در مدرسه، موضوع جدیدی نیست و در نظام های آموزشی پیشرو در دنیا سال هاست که بچه ها مشق شب ندارند ضمن آن که تحقیقات انجام شده نشان می دهد رونویسی و تکرار و تمرین هایی که با مشقت همراه باشد، تاثیری در یادگیری بچه ها ندارد. حکیم زاده با تاکید بر این که در این طرح قرار نیست مشق شب حذف شود بلکه ما جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب را در برخی از کلاس ها خواهیم داشت گفت: درباره اجرای این برنامه با معلمان و کارشناسان صحبت کرده ایم و نظر آن ها را گرفته ایم بنابراین برخی ایراداتی که بعضی افراد مطرح می کنند به دلیل این است که اطلاعات دقیقی ندارند.وی تصریح کرد:این طرح امسال در تعدادی از مدارس اجرا می شود ولی اجرای آن در سراسر کشور و در تمام مدارس به برخی الزامات از جمله بحث تراکم دانش آموزان در کلاس بستگی دارد.

20 سال عقب هستیم!
درباره این موضوع عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت نیز اظهار کرد: در هیچ کدام ازکشورهای پیشرفته دنیا از جمله فنلاند که پیشرفته ترین نظام آموزشی در دنیا را دارد یا اردن که در خاورمیانه پیشرفته ترین است، موضوعی به عنوان مشق شب و انجام تکالیف در منزل وجود ندارد . علیرضا شریفی در گفت وگو با خراسان خاطرنشان کرد: استاندارد تعداد دانش آموز در مدارس 18 تا 22 نفر است و این استاندارد در مدارس ما وجود ندارد، به همین دلیل معلم نمی تواند وظایفش را انجام بدهد و به غلط وظایف خود را به والدین و خانه ارجاع می دهد این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بچه ها در منزل تکالیفی را انجام می دهند که جنبه مهارت محوری دارد و اکنون قرار است ما با 20 سال تاخیر سیستمی را اجرا کنیم که در دنیای پیشرفته انجام شده است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , اسلایدر دوم , حوادث , خبر داغ
ارسال دیدگاه