زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصادی » مقایسه جالب مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی
تاریخ انتشار : 2018/09/16 - 16:54
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 16466
 275 بازدید

مقایسه جالب مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: مصرف بالای سوخت در کشورمان در شرایطی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین تر از نرم جهانی است.

مقایسه جالب مصرف سوخت خودروهای ایرانی و خارجی

محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در مراسم تحویل خودروهای سنگینی که با حمایت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تولید شده، اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف سوخت ضرورت اجتناب‎ناپذیری است که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیرا بر آن تاکید کرده‎اند و ما نیز این دغدغه معظم له را با جدیت پیگیری می‎کنیم.

وی افزود: دولت اقدام‎های متعددی را در این زمینه شروع کرده که بعضا به نتایج خوبی نیز منتهی شده است و تحویل کشنده‎های جدید از سوی شرکت ماموت نیز از جمله این اقدام‎هاست.

دلاویز با بیان اینکه “این کشنده‎های جدید در قالب طرح نوسازی 65هزار کامیون و کشنده فرسوده به ناوگان حمل‌ونقل کشور می‌پیوندند”، گفت: با اجرای کامل این طرح، 9.2 میلیارد لیتر در مصرف گازوئیل صرفه‎جویی خواهد شد و از انتشار 25 میلیون تن دی‎اکسیدکربن ممانعت می‎شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت فرسودگی تاسیسات، عدم نوسازی و نبود فناوری‎های روز را از جمله مهم‌ترین عوامل اتلاف انرژی در ایران دانست و گفت: در سال 94 بالغ بر 304 میلیون بشکه معادل نفت خام انرژی در بخش حمل‌ونقل مصرف شده که برابر با 24 درصد مجموع انرژی مصرفی در کشور بوده است.

وی ادامه داد: مصرف بالای سوخت در کشورمان در شرایطی است که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین تر از نرم جهانی است، به‎طوری‌که در امریکا به ازای هر هزار نفر 797 دستگاه خودرو و در ایتالیا به‌ازای هر هزار نفر 679 دستگاه خودرو ثبت شده و این رقم در ایران به ازای هزار نفر، 200 خودرو است.

دلاویز تصریح کرد: امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای متولی برای بهبود مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل تمهیدات جدی اندیشیده شود،‌ چرا که وزارت نفت به تنهایی نمی‎تواند در این زمینه در حد ممکن راهگشا باشد.

وی افزود: میانگین سوخت مصرفی خودروها در ایران 7.8 لیتر در 100 کیلومتر است که این رقم در دنیا 5.5 لیتر است و حتی مقرر شده تا سال 2020 به 4.1 لیتر در 100 کیلومتر کاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه “از هر یک میلیون خودروی سنگینی که در کشور تردد می‌کند بیش از 300 هزار دستگاه فرسوده است”، از تخصیص 23 میلیارد تومان یارانه پنهان به گازوییل خبر داد و گفت: اگرچه سیاست‌های جایگزینی سوخت مایع با گاز طبیعی بهبود مصرف انرژی را به دنبال داشته است، اما باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود و باید از ابزار قیمتی نیز در مسیر اصلاح الگوی مصرف سوخت بهره برد.


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : اقتصادی , خبر داغ , خودرو
ارسال دیدگاه