- رصد منابع آلاینده زیستمحیطی در منطقه یک؛ برخورد با ۳۹ واحد متخلف
- زمینههای همکاری در بازار کشورهای حوزه اوراسیا گسترش مییابد
- برخورد مجدد با کافههای متصرف به مشاعات شهری در اکباتان
- چشمانداز مبهم اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان
- سکه و طلای داخل به سازِ بازار جهانی چرخید/ تغییرات خاصی نخواهیم داشت
- جزئیات جدید از افزایش درآمدهای مالیاتی سال آینده/ از اصلاحات ساختاری بودجه چه میدانیم؟
- رئیسی: در برخورد با فساد به هیچکس رحم نمیکنیم/ سفر من به استانها تشریفاتی نیست
- رئیسی: محور مهم مذاکره در سفر به مسکو مسئله فلسطین است
- شوک به قرمزها؛ فصل برای این بازیکن تمام شد
- داوری : تتلو اگر اثبات کند در حالت نشئه یا مستی بوده، اعدام نمی شود / رمضان زاده : تتلو و ساسی مانکن ، حاشیه سازی است، فساد چای را فراوش نکنیم!
- امیر عبداللهیان : روزهای آینده برای رژیم اسرائیل وحشتناک خواهد بود
- تتلو تحویل مقام قضایی تهران شد
- ایران خودرو : دنا پلاس اتوماتیک آپشنال تا پایان آذر می آید (+ مشخصات خودرو)
- رهبران گروه ۷: ایران از حمایت حماس ، حزبالله و انصارالله دست بردارد
- پلتفرم واگن ملی را در اختیار سایر کلانشهرها قرار میدهیم
» اجتماعی
» ساخت مترو کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما این کجا و آن کجا!
تاریخ انتشار : 2018/09/15 - 12:05
ساخت مترو کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما این کجا و آن کجا!
عضو ناظر شورای شهر در سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به بازدید برخی اعضای شورای شهر کرج از روند ساخت قطار شهری مشهد، گفت: قطار شهری کرج از یک عقبماندگی 15 ساله رنج میبرد و جبران این عقبماندگی بسیار سخت است.

محمدحسین خلیلی اردکانی در خصوص دیدار اعضای شورای شهر کرج از روند ساخت پروژه مترو کرج گفت: ساخت قطار شهری کرج و مشهد همزمان آغاز شد اما در این مدت برای قطار شهری کرج اتفاقاتی رخ داد که امروز جبران عقبماندگی 15 ساله را بسیار سخت کرده است.
خلیلی اردکانی با مقایسه مترو مشهد و کرج ادامه داد: سازمان قطار شهری مشهد 4 خط مترو به طول 84 کیلومتر را طراحی کرد و مطالعات و برنامهریزیها را از سال 70 آغاز نمود و از سال 1379 عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری را شروع و در سال 1389 از 24 کیلومتر خط 19.5 کیلومتر با 22 ایستگاه را تمام کردند و بقیه خط را نیز تا سال 1394 به اتمام رساندند.
وی افزود: این خط از وکیلآباد آغاز و در فرودگاه پایان مییابد؛ بلافاصله پس از اتمام خط 1 در سال 1390 عملیات اجرایی خط 2 در مشهد شروع شد و امروز از 14 کیلومتر این خط، 10 کیلومتر راهاندازی شده و بقیه آن نیز تا پایان امسال راه اندازی خواهد شد.
این عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: خط 3 نیز که با 28 کیلومتر طول، طولانیترین خط قطار شهری مشهد است؛ تونلهای آن به اتمام رسیده و ایستگاه واقع در صحن بابالجواد نیز در حال احداث است که در آینده نزدیک با اتمام خط 3 ، عملیات اجرایی خط 4 نیز آغاز خواهد شد.
خلیلی اردکانی توضیح داد: از رموز موفقیت آنها، اتحاد و همکاری بین شورا، شهردار و استاندار بوده است؛ به طوری که مقامات ذیربط انجام این پروژه را از اولویتهای خود میدانستند و در اجرای آن پیشگام بودهاند.
وی ادامه داد: بر همین اساس از ابتدای شروع به کار شورای اول، ساخت قطار شهری تفویض اختیار کامل شد و شهردار نیز اختیاراتش را تفویض نموده بود؛ معاونین مربوطه شهردار هم به طور فعال در جلسات شرکت نموده و همکاری لازم را به عمل آورده بودند؛ معاونت اقتصادی به طور کامل درگیر تامین منابع مالی و فروش اوراق مشارکت شده و تیم قوی و توانمندی هم برای اجرای کار انتخاب کرده بودند.
هیچ پروژهای رقیب قطار شهری مشهد نیست
خلیلی اردکانی به نگاه شورای شهر مشهد به پروژه قطار شهری اشاره و اعلام کرد: بنا به گفته آقای حیدری، ریاست محترم شورای شهر مشهد، این پروژه حتی یک روز هم تعطیل نشده است چرا که هیچ پروژه ای رقیب قطار شهری نیست و انجام این پروژه جزو اولویتهای اول آنها به شمار میرود؛ لذا از نظر تامین منابع مالی، شهرداری تاکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته و برای امسال هم هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهاند که 700 میلیارد آن تصویب و از اول سال به فروش رفته و ماهیانه 50 میلیارد تومان از آن استفاده میکنند.
وی ادامه داد: قبل از اینکه قطار شهری به طور کامل در اختیار شهرداری قرار بگیرد شهرداری سالیانه 100 تا 150 میلیارد تومان در این رابطه هزینه میکرد؛ امروز بودجه مترو تقریباً نزدیک به کل بودجه شهرداری است.
این عضو شورای شهر کرج ادامه داد: از دیگر اقدامات خوبی که صورت گرفته جذب سرمایهگذاری است؛ به این صورت که شهرداری تلاش نموده تا در اطراف ایستگاههای قطار شهری اقداماتی انجام دهد همچون احداث مجتمعهای ایستگاهی که ارزش افزوده برای محل ایجاد نماید و سرمایهگذاران را در این بخش جذب کنند تا بتواند اوراق مشارکت را بازپرداخت نمایند.
وی افزود: برای تامین بیشتر منابع مالی شهرداری درصدد است تا بخشی از هزینه سوخت را به عنوان منبع پایدار برای مترو قرار دهد همچنین عوارض خاصی روی پروانههای ساختمانی به منظور اختصاص به مترو در نظر گرفته شده و به تصویب شورای شهر رسیده است.
خلیلی اردکانی در پایان گفت: مترو کرج در طول مدتی که از ساخت آن میگذرد در مجموع 32.31 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن راه زیادی در پیش است.
برچسب ها : مترو قطار شهری مشهد , محمدحسین خلیلی اردکانی , کرج
دسته بندی : اجتماعی , حمل و نقل , خبر داغ , شهری

آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر