زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۱
» تله تایپ » نشانه آشکار وحدت
تاریخ انتشار : 2023/04/29 - 15:46
 کد خبر: 158392
 689 بازدید

نشانه آشکار وحدت

محسن پیرهادی- یک. اگر در کلام بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی بنگریم، بیش از آن‌که ایشان از تعابیری همچون انقلاب مردم ایران یا حتی انقلاب اسلامی استفاده کرده باشند، تعبیر انقلاب مستضعفان را برای وصف حرکت شکوهمند ملت در کلام خود استخدام کرده‌اند. این بدان معنا نیست که انقلاب امام و امت در سال ۵۷، ملی یا اسلامی نیست، بلکه از نگاه امام خمینی (ره)، این انقلاب محدود در ملت ایران و منحصر در مسلمانان نیست.

نشانه آشکار وحدت

دو. برخی قاب‌ها صرفا یک تصویر نیستند بلکه یک دنیا معنی‌اند. تصویر صدها کودک نحیف و پابرهنه در نیجریه که عکس امام خمینی (ره) را بر دست گرفته‌اند به خاطر بیاوریم. این، شمایی از همان انقلاب مستضعفان است که امام می‌فرمود. تصویر تشییع باشکوه پیکر شهید آشوری پس از نماز جمعه هم تصویری از همان جنس و در تراز انقلاب جهانی امام خمینی (ره) است. حقیقتا پدیده نادری است، جوانی از اقلیت دینی، دوشادوش ده‌ها هزار جوان دیگر در دفاع از حقیقت به میدان نبرد می‌رود و ده‌ها سال بعد، پس از فوت پدر و مادرش، روی دوش ده‌ها هزار نفر تشییع می‌شود. این معجزه انقلاب مستضعفان است.
سه. تشییع باشکوه شهید اوشانا، نشانه‌ای آشکار و رزقی از جنس من‌حیث لایحتسب بود و در ایامی رخ داد که دل‌ها باید نزدیک و نزدیک‌تر شود و این یعنی رب روزی‌رسان ما، لحظه‌ای رزق اندیشه انسانی را از ما دریغ نکرده است. ۸سال قبل و در برهه‌ای خاص، شهدای غواص، ما را در خیابان‌های تهران و چند شهر دیگر حول مفهوم مقاومت گرد هم‌آوردند و امروز، شهیدی بزرگ‌مقام که پیش‌ازاین شاید نامش را هم نشنیده‌ایم، دل‌های ما را حول مفهوم وحدت گرد هم آورد. ما همه، از هر دین و آیین و قوم و اندیشه‌ای، هدفی مشترک داریم. اگر آن جوان غیرمسلمان، حاضر است امنیت ما و فرزندانمان را به بهای جان خود حفظ کند و حتی مادر و پدرش، هزینه‌ای گزاف‌تر دهند و تا پایان عمر اثری از جگرگوشه خود نیابند، ما هم می‌توانیم و بلکه باید بتوانیم از خود هزینه کنیم و حداقل اگر خود را در راه وحدت هزینه نمی‌کنیم، وحدت را قربانی نکنیم.
اجتماع دل‌ها و گره‌خوردن اندیشه‌ها به هم، ضروری‌تر از اجتماع ابدان و اجسام است که پیش از این بارها رقم خورده بود. دقیقا از همین روست که رهبر معظم انقلاب، در هفته‌های اخیر، بارها بر ضرورت وحدت، یکپارچگی و منع دوقطبی‌سازی و اختلاف تأکید کرده‌اند.
چهار‌. پیام بیرونی تشییع باشکوه شهید آشوری هم امتداد پیام عاشوراست. عاشورا، تابلوی تمام‌نمایی از ایستادگی حق بود و حتی شهید مسیحی یا شهید عثمانی‌مسلک هم داشت. امروز هم، انقلاب مستضعفان و مظلومان، در چارچوب این خاک و سرزمین محدود نمی‌ماند و به‌تدریج، در دل‌ها و گوشه‌گوشه جهان روزنه‌ای از نور امید روشن می‌کند. کسی چه می‌داند، این شاید مقدمه‌ای بر تغییر نظم جهانی باشد که در شرق و غرب عالم، همه بر آن متفق‌القولند.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی , یادداشت
ارسال دیدگاه