زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۲/۱۲/۲۹
» اسلایدر اصلی » امیرعبداللهیان: پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم/ با بحرین تبادل پیام داریم
تاریخ انتشار : 2023/01/29 - 21:00
 کد خبر: 156739
 55 بازدید

امیرعبداللهیان: پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم/ با بحرین تبادل پیام داریم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران همواره از گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال کرده است، گفت: امروز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل مذاکرات برجامی از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

امیرعبداللهیان: پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم/ با بحرین تبادل پیام داریم

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبدالهیان بعد از ظهر روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه قطر با بیان اینکه بار دیگر در اینجا برگزاری موفق جام جهانی فوتبال را به مسئولان قطر تبریک می‌گوییم، گفت: بار دیگر از میزبانی خوب قطر از تیم ملی ایران نیز قدردانی می‌کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان رایزنی امروز با وزیر خارجه قطر در تهران در مورد توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی گفت‌وگوهای خوبی داشتیم، گفت: در خصوص رفع موانع احتمالی و ضرورت سرعت بخشیدن به همکاری‌های دو کشور و گسترش مناسبات صحبت کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشتیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از دیدگاه قطر برای ترویج گفت‌وگوهای منطقه ای استقبال می‌کنیم و این دیدگاه می‌تواند نقش بسیار موثری در سرعت بخشیدن به رفع برخی از سوءتفاهم‌ها، مشکلات و تنش‌ها در منطقه داشته باشد، گفت: ایران همواره از گفت‌وگوی منطقه‌ای استقبال کرده و ما مذاکره و مسئولیت پذیری را مقدمات ضروری برای رسیدن به همکاری‌های قوی و پایدار بین یکایک کشورهای منطقه می‌دانیم و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی همچنین در ادامه با تشکر از تلاش‌های قطر برای اینکه مذاکرات لغو تحریم‌ها به نتیجه برسد تصریح کرد: قطر تا کنون برای بازگشت طرف‌های برجامی به این توافق و حصول توافق نهایی تلاش‌های زیادی کرده است و امروز نیز پیام‌هایی را از طرف‌های مقابل این مذاکرات از طریق وزیر خارجه قطر دریافت کردیم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اوکراین نیز اشاره کرد و افزود: در دیدار امروز وزیر خارجه قطر در خصوص بحران اوکراین و مسائل مرتبط با آن ایده‌هایی را مطرح کردند. همانطور که پیش از این گفته شده دور اول گفت‌وگوها بین ایران و اوکراین در خصوص برخی از مسائل ادعایی در کشور عمان برگزار شده و ما در پاسخ به تلاش‌ها و ابتکارات قطر از هر گونه اقدامی برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها بین تهران و کی‌یف استقبال می‌کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه موضع ایران در خصوص بحران اوکراین کاملا روشن است تصریح کرد: روابط دیرینه بین تهران و مسکو در چارچوب منافع متقابل جریان دارد و نباید هر گونه مناسبات سازنده ما با مسکو به عنوان تقابل با طرف مقابل تفسیر و تعبیر شود.

وی همچنین گفت: مناسبات ایران و اوکراین نیز در جریان است و این مناسبات نیز نباید به مفهوم دشمنی با طرف مقابل بحران و یا مسائل مرتبط با آن گذاشته شود. ما در موضوع اوکراین بر حل این موضوع از طریق گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی تاکید داریم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تحولات اخیر در موضوع فلسطین تصریح کرد: در روزهای اخیر شاهد موج بی سابقه‌ای از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و اردوگاه جنین هستیم. این اقدامات جنایتکارانه باعث کشته شدن تعدادی از مردم فلسطین شده است و این اقدامات مایه تاسف است. در سال گذشته نیز بیش از 2300 فلسطینی توسط اشغالگران قدس به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه مقاومت فلسطین پاسخ لازم را به این جنایات داده و خواهد داد، گفت: مسئله قدس و فلسطین به عنوان موضوع اول جهان اسلام در دستور کار کشورهای اسلامی قرار دارد.

وزیر خارجه ایران همچنین در این نشست بار دیگر اهانت‌های صورت گرفته در برخی از کشورهای اروپایی به ساحت قرآن کریم را نیز محکوم کرد و افزود: در دیدار امروز با وزیر خارجه قطر در ارتباط با تحولات افغانستان نیز صحبت کردیم. ما گرچه سطحی از مناسبات را با هیات حاکمه موقت افغانستان برقرار کرده‌ایم اما بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان برای بازگشت ثبات و آرامش در این کشور تاکید داریم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایجاد محدودیت برای زنان و دختران افغانستانی در تحصیل را اقدامی نادرست و در تعارض با دین رحمانی اسلام می‌دانیم، ایران آمادگی دارد در هماهنگی با هیات حاکمه موقت افغانستان همه اقدامات مجازی، کتب درسی و دیگر وسایل لجستیکی که مورد نیاز باشد را برای ارتقاء دانش و بازگشایی پر رونق مدارس و دانشگاه‌های افغانستان در خدمت زنان و دختران افغانستانی قرار دهد و این امکانات را فراهم کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نگاه ایران به گفت‌وگوهای منطقه ای تصریح کرد: توجه به همسایگان و گسترش همکاری‌ها با آنان از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم است. ما با همسایگان‌مان ارتباط و تعامل داریم و با چالشی مواجه نیستیم. در ارتباط با تعامل با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با پیشرفت‌های خوبی روبرو بوده‌ایم. در همین چارچوب شاهد ارتقاء سطح روابط ایران با دو کشور کویت و امارات بودیم. چنان‌که سفرای این دو کشور در تهران مستقر شدند. تا کنون از طریق عراق گفت‌وگوها و تبادل پیام‌هایی بین تهران و ریاض صورت گرفته است. چند دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است و قرار است دور جدید گفت‌وگوها بین دو کشور به شکلی که توافق می‌شود ادامه پیدا کند.

امیر عبدالهیان همچنین افزود: بین ایران و بحرین نیز از طریق واسطه‌ای تبادل پیام در جریان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسش مطرح شده، تصریح کرد: معتقدیم در شرایطی قرار داریم که از مرحله گفت‌وگوها می‌توانیم به خوبی عبور کنیم و باید وارد مرحله بعدی که همکاری‌های پایدار است شویم.

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اتفاق شب گذشته در یکی از مجتمع‌های وزارت دفاع در اصفهان و مسائل مطرح در ارتباط با آن از جمله تاثیر آن بر مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: در راستای انجام برخی از اقدامات برای ناامن سازی ایران این اقدام بزدلانه دیروز انجام شد. دستگاه‌های امنیتی ما در راستای تامین امنیت حداکثری کشور تلاش و فعالیت می‌کنند.

وی همچنین گفت: چنین اقداماتی نمی‌تواند در نیت و اراده متخصصان ما برای پیشرفت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور تاثیری بگذارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تروریسم اقتصادی اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا و تاثیر تعامل با همسایگان در خنثی کردن این موضوع، گفت: متاسفانه پیگیری تروریسم اقتصادی علیه کشورهای مستقل در دستور کار آمریکاست. ایران از روش‌های مختلفی برای بی اثر کردن تحریم‌ها استفاده کرده و به این کار ادامه می‌دهد و ما به همکاری‌های خود با دوستان‌مان در منطقه برای مقابله با این اقدامات غیر سازنده که در واقع نقض سیستماتیک حقوق بشر است ادامه می‌دهیم.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اسلایدر اصلی , تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه