زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» تله تایپ » “کُرسی” چه فوایدی دارد؟
تاریخ انتشار : 2023/01/22 - 11:45
 کد خبر: 156515
 112 بازدید

“کُرسی” چه فوایدی دارد؟

در گذشته‌های نه چندان دور که خبری از پکیج و شوفاژ و بخاری گازی نبود، گرمابخش خانه‌های ایرانیان در فصول سرد سال یک میز بود که روی آن یک لحاف می کشیدند و زیرش منقل می‌گذاشتند.

“کُرسی” چه فوایدی دارد؟


این میز و لحاف گرمابخش که “کُرسی” نام داشت در کنار گرم کردن خانه ایرانیان، محلی گرم برای دورهمی‌های شبانه هم محسوب می‌شد و اعضای خانواده و فامیل، دور تا دور کرسی نشسته و شب‌های سرد سال را با دورهمی و گفت و گو کنار هم می‌گذراندند.

اما فواید کرسی به همین گرمابخشی و دورهمی‌ها ختم نمی‌شد و این وسیله گرمابخش در طب سنتی فواید بسیاری برای پیشگیری از برخی بیماریها داشته دارد. در همین راستا به گفت و گو با یک متخصص طب ایرانی نشستیم تا با بخشی از فواید این وسیله گرمابخش آشنا شویم.

زهرا جعفری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه “کُرسی” جزو لاینفک خانه ایرانیان در فصول سرد سال بوده، گفت: در گذشته وسایل گرمایشی چندانی وجود نداشت، بنابراین مردم عمدتا از کرسی برای گرم کردن خود در محیط خانه استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه چه در فصول سرد سال و چه در فصول گرم سال بدن افراد باید در معرض سرما و گرما قرار گرفته و خود را تطبیق دهد، گفت: در طب سنتی ایرانی سرد کردن بیش از حد محیط در فصول گرم سال و گرم کردن بیش از حد آن در فصول سرد سال برای سلامت افراد خوب نیست و این طب معتقد است که بدن باید در معرض سرما و گرما قرار گرفته و خود را تطبیق دهد.

جعفری گفت: سیستم کرسی هم تقریبا بر همین اساس است و تنها افراد را از کمر به پایین گرم می‌کرده، یعنی بخش‌هایی که از مرکز بدن دور هستند و قسمت بالا و مرکزی بدن همچنان در معرض سرمای محیط قرار داشته و به نوعی تعادل در گرمابخشی بدن لحاظ می‌شده است.

وی تصریح کرد: در فصول سرد سال، سردی دست و پا بیشتر شده و خونرسانی به عروق محیطی کمتر می‌شود، بنابراین نیاز است که عروق محیطی تحت گرما قرار گرفته تا خونرسانی بهتر شود و بر همین اساس در کرسی، قسمت کمر به پایین و دست‌ها که زیر کرسی قرار می گرفته در معرض گرما قرار داشته که همین امر موجب بهبود خونرسانی محیطی و به تبع خونرسانی مرکزی می شده است.

جعفری گفت: در طب سنتی چند نقطه از بدن هست که جهت پیشگیری از برخی بیماری‌ها نیاز است که در فصول سرد سال گرم نگه داشته شوند که از جمله آن کمر، کف پا و سر است و در گذشته کمر و کف پا را زیرکرسی قرار داده و برای گرم کردن سر از کلاه استفاده می‌کردند.

این متخصص طب سنتی گفت: با گرم نگه داشتن این سه نقطه تمام بدن گرم شده و جریان خون در تمام بدن بهبود می‌یابد.

جعفری گفت: همچنین استفاده از کرسی با گرم نگه داشتن مفاصل دست و پا در پیشگیری از بیماریهای مفصلی بسیار موثر بوده، چرا که سردی دست و پا در فصول سرد سال این بیماریها را تشدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در برخی منابع هم از فواید کرسی برای بهبود عملکرد غدد درون ریز مانند کلیه و غده فوق کلیه نام برده شده است.

وی به فواید روحی و روانی استفاده از کرسی هم اشاره کرد و افزود: اینکه افراد خانواده و فامیل برای گرم کردن خود باید دور کرسی می‌نشستند، همین دورهمی‌ها و صحبت کردن با هم تاثیرات بسیار مفیدی در سلامت روح و روان افراد داشته است.

منبع: ایسنا


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , علمی , مطالب خواندنی
ارسال دیدگاه