زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۰
» اقتصاد کلان » پول‌های دولت کجا خرج می‌شود؟
تاریخ انتشار : 2023/01/18 - 13:48
 کد خبر: 156417
 55 بازدید

پول‌های دولت کجا خرج می‌شود؟

در لایحه بودجه سال آینده دولت ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان هزینه و مصارف برای خود برآورد کرده است که براساس جداول لایحه، بیشترین سهم آن مربوط به رفاه اجتماعی و جبران خدمت کارکنان است.

پول‌های دولت کجا خرج می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ میزان هزینه و مصارف خود را در بخش‌های مختلف ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که در هر بخش از حقوق تا یارانه و غیره اعداد و ارقام متفاوتی در نظر گرفته است.

البته هر ساله دولت‌ها بیشترین هزینه‌های جاری‌شان که بیش از ۷۰ درصد است را در بخش حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان خود پرداخت می‌کنند و پس از حقوق و دستمزد، بیشترین سهم را یارانه از نظر بار هزینه‌ای در بودجه هر سال دارد. اما در لایحه بودجه سال آینده اعداد و ارقام متفاوتی در جداول مختلف مورد اشاره قرار گرفتهکه تا کنون مسئولان سازمان برنامه توضیحی درباره این تفاوت ارائه نکرده‌اند.

به عنوان مثال با وجود اینکه جبران خدمت کارکنان سهم بالایی در بودجه سالانه دارد، در لایحه بودجه سال آینده فقط در ۲۰ درصد از هزینه‌ها پیش‌بینی شده است و به نظر می‌رسد مانند بسیاری از بودجه‌های سنوات گذشته دولت از ردیف‌های دیگر برای انجام این مهم استفاده خواهد کرد.

نکته دیگر اینکه با وجود تعیین ۳۱۵ هزار میلیارد تومان سهم برای یارانه‌ها، این عدد و دیگر یارانه‌های تعریف شده در تبصره ۱۴ در جدول هزینه درآمدهای دولت ذکر نشده است و برای فصل یارانه عدد ۲۱ هزار میلیارد تومان مشخص شده است.

مجموع هزینه‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده به ۱۴۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که ۷۳.۳۰ درصد کل هزینه‌ها و مصارف دولت را شامل می‌شود و شامل بخش‌های مختلفی از جمله جبران خدمت کارکنان با بیش از ۴۰۵ هزار میلیارد تومان، استفاده از کالا و خدمات با بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های اموال و دارایی با بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌شود که به ترتیب هر کدام ۲۰.۴۲ درصد، ۴.۱۲ درصد و ۲ هزارم درصد در هزینه‌ها و مصارف دولت سهم دارند.

البته بیشترین سهم به فصل رفاه اجتماعی با اعتباری بالغ بر ۵۸۶ هزار میلیارد تومان و سهمی معادل ۲۹.۵۴ درصد بر می‌گردد. یارانه، کمک‌های بلاعوض و سایر هزینه‌ها در این جدول پیش‌بینی شده‌اند.

پول‌های دولت کجا خرج می‌شود؟

مصارف پیش‌بینی شده دیگر برای دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی برمی‌گردد که جمعا به ۵۲۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بیش از ۳۲۷ هزار میلیارد تومان در بخش‌های ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات، اقلام گران‌بها، زمین، سایر دارایی‌های ثابت و سایر دارایی‌های تولید شده بر می‌گردد که مجموعا ۱۶.۵۳ درصد در مجموع هزینه‌ها و مصارف صرف دارند.

اما دارایی‌های مالی که دولت برای تملک آنها در سال آینده برنامه‌ریزی کرده است، شامل بخش‌های مختلفی از جمله اعتبارات موضوع واگذاری سهام، بازپرداخت اصل اوراق مالی، بازپرداخت اصل تسهیلات بانکی، تعهدات پرداخت نشده سال‌های قبل و بازپرداخت اصل وام‌های خارجی و تعهدات است که مجموعا به ۲۰۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان و سهمی معادل ۱۰.۱۷ درصد در این جدول می‌رسد.

منبع: ایسنا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ
ارسال دیدگاه