زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۳۱
» اقتصادی » سود سیگنال‌فروشان در زیان تازه‌واردان بورس!
تاریخ انتشار : 2022/11/29 - 15:28
 کد خبر: 155227
 59 بازدید

سود سیگنال‌فروشان در زیان تازه‌واردان بورس!

پدیده سیگنال‌فروشی چند سالی است که با رونق بورس نامی آشنا برای سرمایه‌گذاران، مخصوصا سرمایه‌گذاران تازه‌وارد است.

سود سیگنال‌فروشان در زیان تازه‌واردان بورس!

همین که شرایط بازار سرمایه کمی رونق می‌گیرد با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید کانال‌هایی را پیدا کنید که به ادعای خودشان در حال عمق بخشی به بازار و کمک به سهامداران بورسی برای کسب سود است.

کانال‌هایی که به گفته پلیس فتا کم مال باخته به جا نگذاشته‌اند.

کسی محض رضای خدا در بازار‌های مالی سیگنال فروخته نمی‌شود!

پیش از این نیز سرهنگ رجبی گفته بود: معمولاً با جذاب شدن یک حوزه، مجرمان و کلاهبرداران نیز در آن حوزه فعال شده و سعی می‌کنند از فضای به وجود آمده برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. هموطنان باید بدانند که ورود به بورس، قواعد خاص خود را دارد و صرفاً با ارائه اطلاعات بورسی توسط کانال‌ها، نمی‌توان جهت سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل پیدا کرد. مردم باید هوشیار باشند.

کانال‌هایی که برای ورود به آن‌ها باید حق عضویت‌های زیادی پرداخت کنید. گاهی خوش شناس هستید و تنها همین پول حق عضویت را از دست می‌دهید، اما گاهی شانس با شما یار نیست و سهمی به شما معرفی می‌شود که باید مدت‌ها در صف فروش آن حسرت بخورید.

کسی محض رضای خدا در بازار‌های مالی سیگنال فروخته نمی‌شود!

در خصوص سیگنال فروشان بورسی در فضای مجازی و بازگشت مجدد آن‌ها کارشناس بازار سرمایه نکاتی را بیان کرد.

آقای محمد خبری زاده گفت: مشکل سیگنال فروشی در فضای مجازی تقریبا از سال ۹۸ شدت گرفت و‌ در سال ۹۹ به اوج خود رسید، اما این روند در ۱۴۰۰ به سبب شرایط بازار کم رنگ شد و حالا با توجه به شرایط فعلی بازار روند صعودی به خود گرفته است.

او می‌گوید: سازمان بورس اواخر ۱۳۹۹ دستور العملی مبنی بر اعطای مجوز مشاوره سرمایه گذاری نوع دوم نوشت که با آن افراد کاربلد از سیگنال فروشان جدا می‌شدند، اما تغییرات در سازمان بورس و مسائل پیش آماده سبب شد که این اقدام اجرایی نشود. نکته دیگر این که از مشاوره سرمایه گذاری نوع اول نیز به سبب شرایط خیلی استقبال نشد. در کل نیاز به هدایت افراد در فضای بورس ما وجود دارد، اما باید از کاربلد‌ها سیگنال گرفته شود که تعریف کاربلد در بازار سرمایه نیز با دیگر بازار‌ها متفاوت است.

سیگنال‌هایی با ۹۰ درصد اُفت قیمت!

او می‌گوید: مردم باید خودشان بررسی کرده و بدانند که برخی سهم ها که در سال ۹۹ توسط این افراد سیگنال شده بوده اکنون بیش از ۹۰ درصد دچار اُفت قیمتی شده‌اند.

او گفت: در مجموع افراد باید آموزش ببینند و نباید به آسانی اعتماد کنند. بخش اصلی سود این افراد در فروش سیگنال نیست بلکه در از بین بردن سرمایه مردم است. به طور مثال ۵ میلیون تومان می‌پردازید و یک سهم به شما معرفی می‌شود، شما می‌روید با تضمین‌های ۱۰۰ درصدی که این افراد از آن یاد می‌کنند سهم معرفی شده را خریداری می‌کنید و آن‌ها سود خود را از پول واریزی شما به سهم معرفی شده کسب می‌کنند. هیچ کسی در بازار‌های مالی محض رضای خدا سیگنال نمی‌دهد.

او می‌گوید: در آخر نیز پس از زیان‌های فراوان، به سبب این که این کانال‌ها معتبر نیستند افراد نمی‌توانند شکایت رسمی داشته و احقاق حق کنند.

خبری‌زاده در خصوص افرادی که با بازار سرمایه آشنا نیستند، اما تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارند به نکته‌ای اشاره کرد.

او گفت: پیشنهاد من به افرادی که آشنایی کمتری با بازار دارند ورود به شکل غیرمستقیم است.

برای پیگیری بیشتر فعالیت سیگنال فروشان و این نکته که با آن‌ها چه برخوردی می‌شود به سراغ سازمان بورس رفتیم.

مدیر نظارت بر بورس‌ها آقای صبایی گفت: درخصوص سیگنال فروشی در فضای مجازی و برخورد با آن‌ها در اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس یک اداره وجود دارد که سابقه تاسیس آن به سال ۹۸ باز می‌گردد. این اداره در ۴ حوزه گزارشاتی را ارائه می‌دهد و در مجموع بخشی از اطلاعات را دریافت و بخشی از فضا مجازی را رصد می‌کند.

فضای مجازی روزانه رصد می‌شود

او گفت: ۴ حوزه گزارشاتی عبارت از ناشران، نهاد‌های مالی، بازار و فضای مجازی است که همکاران به صورت مستمر و روزانه فضای مجازی را رصد و بررسی می‌کنند.

سیگنال فروشان بورسی آماده برخورد باشند

او می‌گوید: اخیرا هم یک سامانه برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شده و امید است توسعه پیدا کند و هر تخلفی که ملاحظه شد بسته با آن تخلف، متخلف برای ارائه توضیحات فراخوانده می‌شوند و چنانچه تخلف محرز باشد از طریق مراجع ذی صلاح و از طریق همین اداره و دیگر مراجع برخورد قانونی انجام می‌شود.

در مجموع به گفته کارشناسان، افراد باید به این نکته دقت داشته باشند که در حوزه سرمایه گذاری نباید به هرکسی اعتماد کرد و اگر تمایل به ورود به بازار سرمایه را داشته، ولی در این زمینه دانش کافی ندارند می‌توانند ورود به شکل غیرمستقیم را انتخاب کنند.

گزارش از کیمیا قلی پور


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : اقتصادی , بورس , تله تایپ , خبر داغ , گزارش
ارسال دیدگاه