زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» تله تایپ » سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کردصدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان/صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان
تاریخ انتشار : 2022/11/22 - 14:02
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 155013
 33 بازدید

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کردصدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان/صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به رگبار بستن مردم بی دفاع و حافظان امنیت و کشتن جوانان این ملت با چاقو و قمه و سلاح گرم در کف خیابان‌ها نشان از نقشه شومی می‌دهد که با آگاهی ملت ایران دفع خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کردصدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان/صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز گفت: تسلیت داغداری مجدد ملت در اثر جنایات تروریست‌های مسلح و تبیین فرمایشات رهبری نکته ای است که جا دارد به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: صحنه هایی که در روزهای اخیر در میدان و خیابان های برخی از شهرها رخ داد به خوبی عمق برنامه های دشمن و خواب‌های آشفته آنان برای آینده ایران یکپارچه را نشان داد. اینکه امروز دشمن علنا پرده از چهره انداخته و در شبکه های مجازی دستور قتل و ترور و آتش را می دهد، بخوبی نشان می دهد که دشمن امروز از عدم همراهی مردم ایران اسلامی سخت خشمگین است.

به رگبار بستن مردم بی دفاع نشان از نقشه‌ای شوم می‌دهد

ستایشی تاکید کرد: به رگبار بستن مردم بی دفاع و حافظان امنیت و کشتن جوانان این ملت با چاقو و قمه و سلاح گرم در کف خیابان ها نشان از نقشه شومی می دهد که با آگاهی ملت ایران دفع خواهد شد. تروریست های رسانه ای که از ابتدا صحنه آرایی را آماده کرده اند، تروریست های کف خیابان را تسلیم می کنند و خود دستور ترور مردم و زنان و کودکان بی دفاع و مدافعان مظلوم را صادر می کنند. قاتلانی که در کف خیابان هلهله و شادی می کنند اما دوباره با تغییر چهره فاز دیگری را پیش گرفته اند،آنها بدانند مقابله ملت ایران با تروریست ها سخت پشیمان کننده است. تروریست ها و تروریست مخلان امنیت، همان تروریست های اقتصادی اند که مانع فعالیت سالم امت اسلامی می شوند. این تروریست ها حتی حاضر نیستند هزینه اقدامات ناجوانمردانه خود را بپذیرند. ملت ایران سابقه سیاه منافقین و ترورهای کور انان در دهه ۶۰ و دهه های دیگر از یاد نبرده‌اند.‌

قوه قضاییه از خون عزیزان نخواهد گذشت

وی تاکید کرد: اطمینان می دهم که قوه قضاییه از خون عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون عزیزان پایمال شود و بساط این شرارت‌ها به زودی زود جمع خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: علم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضائیه است و براساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند.

تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری

ستایشی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج از تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست های ابلاغی از سوی رهبری خبر داد و گفت: برای اجرای فرامین رهبری قرارگاهی منسجم و پیگیر را مستقر کردیم تا نگاه رهبری به قوه قضاییه اجرایی شود.

سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که ارجاع هوشمند کارشناسی دارد و در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی است و این اقدام‌ جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات مراجع قضایی است.

وی ادامه داد: آیا این سامانه ارتباطی با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ دارد؟ سامانه ۱۵۱۵ مربوط به امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه است و سامانه ۲۰۲۰ مربوط به کارشناسان رسمی است. این سامانه قرار است با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ ارتباط پیدا کند و تا سه ماه دیگر این سامانه نهایی خواهد شد.

تمهیدات قوه قضاییه برای کنترل دارو

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمهیدات قوه قضاییه برای کنترل دارو گفت: مساله دارو و تجهیزات پزشکی مساله روز است و کمبودهای دارویی نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. موضوع فرایند دارو و اقدام در جهت تولید و ورود و توزیع کاملا اجرایی است و ارتباط مستقیمی با دستگاه قضایی ندارد، اما همواره تاکید ریاست قوه قصاییه بر این بوده که ملاک ما رفع مشکل و گرفتاری‌های مردم است و هر اقدامی که از قوه قضاییه در رابطه با قوه مجریه و دولت برمی‌آید دریع نشود. کاملا ایستاده و مهیا در جهت رفع مشکلات هستیم. مثلا در حوزه واردات اگر مانعی هست یا در تولید هست به آن بپردازیم. امید داریم دولت محترم‌ هم اهتمام لازم را در جهت رفع مشکلات مردم خصوصا در حوزه داروهای خاص بر دارد.

آخرین وضعیت پرونده‌های ارز فردایی و معاملات بدون مجوز

وی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های ارز فردایی و معاملات بدون مجوز گفت: اهتمام‌مان این است در شرایط جاری نگذاریم التهابات در حوزه‌های مختلف موجب شود که دشمن سوءاستفاده کند. ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز دستگیر و تفیهم اتهام شدند و قرار تامین قانونی مناسب برای آن‌ها صادر شده و دقت شده است تا کسانی که در التهابات بی‌گناه هستند آزاد شوند. ۸ نفر از این تعداد به لحاظ این‌که جرمی نداشتند آزادشدند و ۱۳ نفر که مرتکب اعمال مجرمانه شدند با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

وی افزود: در رابطه با موضوع ارز فردایی ۱۴ نفر در ماه جاری دستگیر شدند و پرونده در شعبه ۱۰ بازپرسی مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی است. قرار تامین صادر شده و از این تعداد یک نفر با قرار وثیقه و ۱۰ نفر با صدور قرار کفالت و ۳ نفر دیگر هم با صدور قرار التزام آزاد شدند. پرونده‌ها در تحقیقات است و بزودی در مرحله دادسرا تعیین تکلیف خواهند شد.

الهام افکاری قصد خروج از کشور داشت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره جرم الهام افکاری گفت: براساس گزارش هایی که داریم الهام افکاری از نام برادرش استفاده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنان در تجمعات کرده است. این خانم قصد خروج از کشور هم داشت که حکم‌جلبش صادر و در زمان خروج از کشور دستگیر شد. اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام است و این اتهام تفهیم شده و قرار تامین بازداشت موقت او صادر شد و در زندان است. او ارتباط گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج در شبکه اینترنشنال داشته و اقدام به نشر اخبار کذب کرده و در اغتشاشات سال‌های اخیر و آشوب‌هایی که در فارس بوده نقش‌آفرینی داشته است.

نتایح قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدام نماینده رهبر انقلاب در دلجویی از مردم سیستان و بلوچستان و تاکید بر ضرورت برخورد با مقصران حوادث خاش و زاهدان و این‌که آیا در مورد این حادثه و حوادثی که در جریان ناآرامی‌های اخیر منجر به آسیب رسیدن به برخی اشخاص و اموال مردم شده پرونده‌ای تشکیل شده است؟ گفت:این سفر، سفر موفقی ارزیابی می‌شود. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث بوده است. دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است. این سفر با استقبال گسترده مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سران طوایف و بزرگان استان از این سفر استقبال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر، باتوجه به سخنان نماینده مقام معظم رهبری، شورای تامین استان و تاکیدات قوه قضاییه نسبت به پرونده متهمین اقدام کردیم که ۴۲ نفر از آن‌ها آزاد شدند و بقیه افراد بنا بود تا ۱۰۰ نفر تعیین تکلیف شوند که این افراد تکلیف‌شان محقق شد و در این زمان ۱۰۰ نفر از آن‌ها آزاد شدند و برخی هم با قرار تامین آزاد می‌شوند و باید حواس‌شان باشد مقررات و قوانین را رعایت کنند و نشان دهند پشیمان شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی بی‌گناه هستند یا گناه آن‌ها کم است که آزاد شدند.اجرای قانون وظیفه ذاتی قوه قضاییه است و مطالبه مردم در آن منطقه این امر است که با مقصران و مسببان برخورد شود. مردم نمی‌پذیرند که مسببان و مقصران آزاد شوند و قوه قضاییه باید با در نظر گرفتن موقعیت و این‌که همه در مقابل قانون یکسان هستند برخورد قانونی و شرعی انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسی از ماموران هم مرتکب خطا و صدمات شده باشد قوه قضاییه با تمسک به اصل قانون و بدون در نظر گرفتن ملاحظات و با تمسک به اصل قانون رفتار خواهد کرد. افراد می‌توانند شکایت کنند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این‌که‌ چنین پرونده‌هایی تشکیل شده است؟ گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح مرجع رسیدگی است و با دقت و صحت این پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

جلوی شایعه‌سازی و تهمت و دروغ پراکنی را خواهیم گرفت

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای برخی سلبریتی ها درباره جریان تیراندازی ایذه گفت: بارها سوال شده بود که چرا با این افراد به اصطلاح شاخص در مجموعه‌های مختلف برخورد نمی‌شود؟ ما تاکید می‌کنیم که همه در برابر قانون یکسان هستند و تذکر و ارشاد یک میزانی دارد و کسانی که این افراد در ذهنشان مقبول بودند این را بر نمی‌تابند و برخورد قاطع می‌خواهد. در این راستا کسانی احضار شده و به دلیل عدم حضور جلب شدند. این افراد به ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند به کف خیابان بیایند. کسانی که سخن بیهوده و غیر مستندی بگویند، قطعاً دستگاه قضائی با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی افزود: قوه قضائیه بر اساس وظیفه قانونی خود در این رابطه حساسیت به خرج داده و جلوی شایعه‌سازی و تهمت و دروغ پراکنی را خواهد گرفت. از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که فضای عمومی فضای بیان مطالب غیر واقع و ایجاد تنش و تشنج نیست. همگان نسبت به اظهار نظر آزاد هستند و مطابق با قانون اساسی، آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجار شکنی باشد و مطالب خلاف واقع بیان شود. این هنجار شکنی‌ها قابل بررسی است و بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های متعدد، متأسفانه برخی از حوادث اخیر نشأت گرفته از این حوادث است.

برخی مسئولان در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند

سخنگوی دستگاه قضائی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت دادستان و در حوزه امور حقوق عامه در دستور کارقرار گرفته و به صورت ویژه پیگیری شده و جلسات متعددی تشکیل شده است.

وی درباره موضوع ترک فعل‌ها گفت: ترک فعل‌ها به هیأت‌های بازرسی مربوطه ارجاع داده شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی داده که در شعبه ۲ دادسرای ویژه کارکنان پرونده‌ای تشکیل شده و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود. نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام شده و دستگاه‌های ضعیف در اجرای قانون اعلام شدند.

قضات در تصمیم قانونی گرفتار حرف‌ها و هیجانات نمی‌شوند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است از کیفیت بکاهد؟ گفت: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیچ وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و بر اساس قانون تکالیف خود را انجام می‌دهند. در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات البین. گاهی هم برای رسیدن به واقعیت باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این امر نیاز به صرف وقت بیشتری دارد. تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم.

۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که در ناآرامی‌های اخیر از اتباع خارجی فرانسه هم کسی بازداشت شده است؟ گفت: دو جاسوس فرانسوی بازداشت شده هنوز در بازداشت هستند و پرونده شان در مرحله تصمیم نهایی است و اتهام‌شان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بود که اتهام جاسوسی هم به آن اضافه شده است.

وی افزود: ۴۰ نفر دیگر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل و حتی برخی از آن‌ها در میدان و کف خیابان بودند، بازداشت شده‌اند و این افراد مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران محاکمه خواهند شد.

صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آرای محاکم اعم از برائت و محکومیت در کل کشور در ناآرامی‌های اخیر گفت: طبق آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای ۱۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور تاکنون ۲۴۳۲ نفر رای بدوی اعم از محکومیت و برائت صادر شده است.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین گفت: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است و پس از مشخص شدن ابعاد آن، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهادت نادر بیرامی فرمانده حفاظت سپاه کرمانشاه گفت: شهادت سردار نادر بیرامی که مسئول سپاه کرمانشاه بود را خدمت مردم غیور کرمانشاه و خانواده این شهید گرانقدر تسلیت عرض می‌کنم. سالگرد فوت یکی از افراد منطقه بود که اعتشاشگران حضور پیدا می‌کنند و حامل سلاح سرد بودند و به ماموران حمله ور می شوند و ۳ نفر از ماموران را با سلاح سرد مجروح می کنند و سردار بیرامی به درجه شهادت نائل می شود. ۵۲ نفر از اغتشاشگران که در موقعیت بودند دستگیر می شوند. ۳ نفر از ضاربین شناسایی شدند که یک نفر از آنها دستگیر شده و اقرار کرده و دو نفر دیگر اگر دستگیر شدند فورا اطلاع رسانی می شود.

وی در خصوص “طرح دعوی در محاکم بین‌الملل به طرفیت رسانه‌هایی که در آتش اغتشاشات می‌دمند” گفت: این رسانه‌ها اقدام به جنگ روانی می‌کنند و بر اساس آن اقدام مجدانه و مؤثری در بحث جمع‌آوری مستندات از نهادهای ذی‌مدخل کردیم و به محض قطعی شدن جمع‌آوری مستندات، اقدامات قضائی لازم را انجام می‌دهیم. معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه هم اقداماتی در این باره داشته‌اند. معاون بین‌الملل قوه قضائیه اخیراً سفری به نیویورک داشت و به صورت فردی و جمعی با نمایندگان ۱۰۰ کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و نقش مخرب رسانه‌های معاند را تبیین کرد. همچنین مصاحبه‌هایی انجام و اقدامات بی بی سی و سعودی اینترنشنال در مصاحبه با عناصر جدایی‌طلب مطرح شد و سکوت کشورهای غربی در خصوص حوادث تروریستی در شاهچراغ و ایذه را مورد اشاره قرار گرفت و اعلام کردند که فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است و ما انگلیس را مسئول آن می‌دانیم.

وی درباره مساله ایذه گفت: موضوع ایذه سخت و ناگوار بود و بعد از قضیه حرم مطهر شاه چراغ و حوادث دیگر که نسبت به حافظان امنیت حاصل شد، ما شاهد خبر ایذه بودیم. احضارها و تذکرات لازم داده شد و ما کسانی را که توجه نکردند و به دستور قضایی بی توجه بودند تفهیم اتهام و بازداشت کردیم و قرار قانونی مناسب صادر شد.

وی افزود: یکسری یافته‌ها از حادثه تلخ ایذه داریم که از طریق ضابطین عام و خاص به قوه قضاییه رسیده است و تماما این اخبار را جمع آوری و بررسی می کنیم تا به یک جمع بندی درست برسیم و ببینیم ضوابط این حمله تروریستی چگونه بوده است.

وی تاکید کرد: تخریب عمدی دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها در شب قبل جنایت با هدف اغتشاش بوده تا شناسایی نشوند. سرنخ‌هایی بدست آمده و تعدادی بازداشت شدند. فتنه اصلی این حادثه، در حوزه اراذل و اوباش بوده و ۵۷ نفر دستگیر شدند و از این تعداد ۴۹ نفر بازداشتند و ۳ نفر با وثیقه و ۵ نفر با کفالت آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد
صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان
صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر/ نتایج قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به رگبار بستن مردم بی دفاع و حافظان امنیت و کشتن جوانان این ملت با چاقو و قمه و سلاح گرم در کف خیابان‌ها نشان از نقشه شومی می‌دهد که با آگاهی ملت ایران دفع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز گفت: تسلیت داغداری مجدد ملت در اثر جنایات تروریست‌های مسلح و تبیین فرمایشات رهبری نکته ای است که جا دارد به آن بپردازیم.

وی ادامه داد: صحنه هایی که در روزهای اخیر در میدان و خیابان های برخی از شهرها رخ داد به خوبی عمق برنامه های دشمن و خواب‌های آشفته آنان برای آینده ایران یکپارچه را نشان داد. اینکه امروز دشمن علنا پرده از چهره انداخته و در شبکه های مجازی دستور قتل و ترور و آتش را می دهد، بخوبی نشان می دهد که دشمن امروز از عدم همراهی مردم ایران اسلامی سخت خشمگین است.

به رگبار بستن مردم بی دفاع نشان از نقشه‌ای شوم می‌دهد

ستایشی تاکید کرد: به رگبار بستن مردم بی دفاع و حافظان امنیت و کشتن جوانان این ملت با چاقو و قمه و سلاح گرم در کف خیابان ها نشان از نقشه شومی می دهد که با آگاهی ملت ایران دفع خواهد شد. تروریست های رسانه ای که از ابتدا صحنه آرایی را آماده کرده اند، تروریست های کف خیابان را تسلیم می کنند و خود دستور ترور مردم و زنان و کودکان بی دفاع و مدافعان مظلوم را صادر می کنند. قاتلانی که در کف خیابان هلهله و شادی می کنند اما دوباره با تغییر چهره فاز دیگری را پیش گرفته اند،آنها بدانند مقابله ملت ایران با تروریست ها سخت پشیمان کننده است. تروریست ها و تروریست مخلان امنیت، همان تروریست های اقتصادی اند که مانع فعالیت سالم امت اسلامی می شوند. این تروریست ها حتی حاضر نیستند هزینه اقدامات ناجوانمردانه خود را بپذیرند. ملت ایران سابقه سیاه منافقین و ترورهای کور انان در دهه ۶۰ و دهه های دیگر از یاد نبرده‌اند.‌

قوه قضاییه از خون عزیزان نخواهد گذشت

وی تاکید کرد: اطمینان می دهم که قوه قضاییه از خون عزیزان نخواهد گذشت و نمی‌گذارد خون عزیزان پایمال شود و بساط این شرارت‌ها به زودی زود جمع خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: علم خونخواهی خون‌های به ناحق ریخته شده در دستان قوه قضائیه است و براساس تدابیر متخذه با سرعت و دقت و با متضمن مولفه صحت، بدون چشم پوشی از حق امنیت به وظیفه خود عمل می‌کنیم و تروریست‌ها را در هر موقعیتی باشند به سزای اعمالشان خواهیم رساند.

تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری

ستایشی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته بسیج از تشکیل قرارگاه پیگیری و اجرای سیاست های ابلاغی از سوی رهبری خبر داد و گفت: برای اجرای فرامین رهبری قرارگاهی منسجم و پیگیر را مستقر کردیم تا نگاه رهبری به قوه قضاییه اجرایی شود.

سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان گفت: این سامانه یک نسخه آزمایشی دارد که ارجاع هوشمند کارشناسی دارد و در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی است و این اقدام‌ جهت ارجاع عادلانه کارشناسی به کارشناسان رسمی دادگستری از ناحیه قضات مراجع قضایی است.

وی ادامه داد: آیا این سامانه ارتباطی با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ دارد؟ سامانه ۱۵۱۵ مربوط به امور وکلا و مشاوران قوه قضاییه است و سامانه ۲۰۲۰ مربوط به کارشناسان رسمی است. این سامانه قرار است با سامانه های ۲۰۲۰ و ۱۵۱۵ ارتباط پیدا کند و تا سه ماه دیگر این سامانه نهایی خواهد شد.

تمهیدات قوه قضاییه برای کنترل دارو

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری درباره تمهیدات قوه قضاییه برای کنترل دارو گفت: مساله دارو و تجهیزات پزشکی مساله روز است و کمبودهای دارویی نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. موضوع فرایند دارو و اقدام در جهت تولید و ورود و توزیع کاملا اجرایی است و ارتباط مستقیمی با دستگاه قضایی ندارد، اما همواره تاکید ریاست قوه قصاییه بر این بوده که ملاک ما رفع مشکل و گرفتاری‌های مردم است و هر اقدامی که از قوه قضاییه در رابطه با قوه مجریه و دولت برمی‌آید دریع نشود. کاملا ایستاده و مهیا در جهت رفع مشکلات هستیم. مثلا در حوزه واردات اگر مانعی هست یا در تولید هست به آن بپردازیم. امید داریم دولت محترم‌ هم اهتمام لازم را در جهت رفع مشکلات مردم خصوصا در حوزه داروهای خاص بر دارد.

آخرین وضعیت پرونده‌های ارز فردایی و معاملات بدون مجوز

وی درباره آخرین وضعیت پرونده‌های ارز فردایی و معاملات بدون مجوز گفت: اهتمام‌مان این است در شرایط جاری نگذاریم التهابات در حوزه‌های مختلف موجب شود که دشمن سوءاستفاده کند. ۲۱ نفر به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق معاملات بدون مجوز دستگیر و تفیهم اتهام شدند و قرار تامین قانونی مناسب برای آن‌ها صادر شده و دقت شده است تا کسانی که در التهابات بی‌گناه هستند آزاد شوند. ۸ نفر از این تعداد به لحاظ این‌که جرمی نداشتند آزادشدند و ۱۳ نفر که مرتکب اعمال مجرمانه شدند با صدور قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

وی افزود: در رابطه با موضوع ارز فردایی ۱۴ نفر در ماه جاری دستگیر شدند و پرونده در شعبه ۱۰ بازپرسی مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی است. قرار تامین صادر شده و از این تعداد یک نفر با قرار وثیقه و ۱۰ نفر با صدور قرار کفالت و ۳ نفر دیگر هم با صدور قرار التزام آزاد شدند. پرونده‌ها در تحقیقات است و بزودی در مرحله دادسرا تعیین تکلیف خواهند شد.

الهام افکاری قصد خروج از کشور داشت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره جرم الهام افکاری گفت: براساس گزارش هایی که داریم الهام افکاری از نام برادرش استفاده و اقدام به تحریک عده‌ای از افراد مستعد و همراهی آنان در تجمعات کرده است. این خانم قصد خروج از کشور هم داشت که حکم‌جلبش صادر و در زمان خروج از کشور دستگیر شد. اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق همراهی با فراخوان‌های معاندین نظام است و این اتهام تفهیم شده و قرار تامین بازداشت موقت او صادر شد و در زندان است. او ارتباط گسترده‌ای با عناصر فعال رسانه‌ای و شاخص برانداز داخل و خارج در شبکه اینترنشنال داشته و اقدام به نشر اخبار کذب کرده و در اغتشاشات سال‌های اخیر و آشوب‌هایی که در فارس بوده نقش‌آفرینی داشته است.

نتایح قضایی سفر نماینده رهبری به سیستان و بلوچستان

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اقدام نماینده رهبر انقلاب در دلجویی از مردم سیستان و بلوچستان و تاکید بر ضرورت برخورد با مقصران حوادث خاش و زاهدان و این‌که آیا در مورد این حادثه و حوادثی که در جریان ناآرامی‌های اخیر منجر به آسیب رسیدن به برخی اشخاص و اموال مردم شده پرونده‌ای تشکیل شده است؟ گفت:این سفر، سفر موفقی ارزیابی می‌شود. این سفر برای بررسی اوضاع و احوال منطقه مورد بحث بوده است. دیدار چهره به چهره با مردم منطقه، معتمدین، علما و خانواده شهدا و جانباختگان اخیر و استماع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان صورت گرفته است. این سفر با استقبال گسترده مردم سیستان و بلوچستان مواجه شد. سران طوایف و بزرگان استان از این سفر استقبال کردند.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات سفر، باتوجه به سخنان نماینده مقام معظم رهبری، شورای تامین استان و تاکیدات قوه قضاییه نسبت به پرونده متهمین اقدام کردیم که ۴۲ نفر از آن‌ها آزاد شدند و بقیه افراد بنا بود تا ۱۰۰ نفر تعیین تکلیف شوند که این افراد تکلیف‌شان محقق شد و در این زمان ۱۰۰ نفر از آن‌ها آزاد شدند و برخی هم با قرار تامین آزاد می‌شوند و باید حواس‌شان باشد مقررات و قوانین را رعایت کنند و نشان دهند پشیمان شده‌اند.

وی ادامه داد: برخی بی‌گناه هستند یا گناه آن‌ها کم است که آزاد شدند.اجرای قانون وظیفه ذاتی قوه قضاییه است و مطالبه مردم در آن منطقه این امر است که با مقصران و مسببان برخورد شود. مردم نمی‌پذیرند که مسببان و مقصران آزاد شوند و قوه قضاییه باید با در نظر گرفتن موقعیت و این‌که همه در مقابل قانون یکسان هستند برخورد قانونی و شرعی انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: اگر کسی از ماموران هم مرتکب خطا و صدمات شده باشد قوه قضاییه با تمسک به اصل قانون و بدون در نظر گرفتن ملاحظات و با تمسک به اصل قانون رفتار خواهد کرد. افراد می‌توانند شکایت کنند تا به شکایت آن‌ها رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این‌که‌ چنین پرونده‌هایی تشکیل شده است؟ گفت: سازمان قضایی نیروهای مسلح مرجع رسیدگی است و با دقت و صحت این پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

جلوی شایعه‌سازی و تهمت و دروغ پراکنی را خواهیم گرفت

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعاهای برخی سلبریتی ها درباره جریان تیراندازی ایذه گفت: بارها سوال شده بود که چرا با این افراد به اصطلاح شاخص در مجموعه‌های مختلف برخورد نمی‌شود؟ ما تاکید می‌کنیم که همه در برابر قانون یکسان هستند و تذکر و ارشاد یک میزانی دارد و کسانی که این افراد در ذهنشان مقبول بودند این را بر نمی‌تابند و برخورد قاطع می‌خواهد. در این راستا کسانی احضار شده و به دلیل عدم حضور جلب شدند. این افراد به ظاهر شاخص صحبت‌هایی می‌کنند که جامعه را تحریک می‌کنند تا عده‌ای که غفلت دارند به کف خیابان بیایند. کسانی که سخن بیهوده و غیر مستندی بگویند، قطعاً دستگاه قضائی با آن‌ها برخورد می‌کند.

وی افزود: قوه قضائیه بر اساس وظیفه قانونی خود در این رابطه حساسیت به خرج داده و جلوی شایعه‌سازی و تهمت و دروغ پراکنی را خواهد گرفت. از ابتدا هم اعلام کرده بودیم که فضای عمومی فضای بیان مطالب غیر واقع و ایجاد تنش و تشنج نیست. همگان نسبت به اظهار نظر آزاد هستند و مطابق با قانون اساسی، آزادی بیان دارند اما نه آن چیزی که هنجار شکنی باشد و مطالب خلاف واقع بیان شود. این هنجار شکنی‌ها قابل بررسی است و بر اساس بررسی‌ها و یافته‌های متعدد، متأسفانه برخی از حوادث اخیر نشأت گرفته از این حوادث است.

برخی مسئولان در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند

سخنگوی دستگاه قضائی در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: این موضوع در دادستانی کل کشور و با نظارت دادستان و در حوزه امور حقوق عامه در دستور کارقرار گرفته و به صورت ویژه پیگیری شده و جلسات متعددی تشکیل شده است.

وی درباره موضوع ترک فعل‌ها گفت: ترک فعل‌ها به هیأت‌های بازرسی مربوطه ارجاع داده شده و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و سازمان بازرسی گزارشی داده که در شعبه ۲ دادسرای ویژه کارکنان پرونده‌ای تشکیل شده و افرادی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی در راستای عدم اجرای قانون هوای پاک، احضار شدند و امید داریم به زودی این موضوعات تعیین تکلیف شود. نتیجه‌ای هم سازمان بازرسی از پیگیری‌ها داشته و اقدامات خوبی انجام شده و دستگاه‌های ضعیف در اجرای قانون اعلام شدند.

قضات در تصمیم قانونی گرفتار حرف‌ها و هیجانات نمی‌شوند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آرای صادره در دادگاه‌های بدوی با سرعت صورت گرفته و ممکن است از کیفیت بکاهد؟ گفت: قضات در صدور آرا و اتخاذ تصمیمات قانونی به هیچ وجه گرفتار حرف‌ها و شرایط و هیجانات نمی‌شوند و بر اساس قانون تکالیف خود را انجام می‌دهند. در برخی موارد قاضی نمی‌تواند در صدور رأی تعلل کند مگر در برخی شرایط خاص از جمله اصلاح ذات البین. گاهی هم برای رسیدن به واقعیت باید موارد مختلفی مورد توجه قرار گیرد که این امر نیاز به صرف وقت بیشتری دارد. تمام تلاش ما این است که بدون در نظر گرفتن مطالباتی که برخی برای سرعت بخشی و برخی برای تأخیر در رسیدگی داشتند، قانون را مبنا قرار داده و با دقت متضمن سرعت اقدام می‌کنیم.

۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که در ناآرامی‌های اخیر از اتباع خارجی فرانسه هم کسی بازداشت شده است؟ گفت: دو جاسوس فرانسوی بازداشت شده هنوز در بازداشت هستند و پرونده شان در مرحله تصمیم نهایی است و اتهام‌شان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بود که اتهام جاسوسی هم به آن اضافه شده است.

وی افزود: ۴۰ نفر دیگر از اتباع خارجی که در اغتشاشات اخیر دخیل و حتی برخی از آن‌ها در میدان و کف خیابان بودند، بازداشت شده‌اند و این افراد مطابق قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران محاکمه خواهند شد.

صدور ۱۱۱۸ کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آرای محاکم اعم از برائت و محکومیت در کل کشور در ناآرامی‌های اخیر گفت: طبق آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای ۱۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور تاکنون ۲۴۳۲ نفر رای بدوی اعم از محکومیت و برائت صادر شده است.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه اوین گفت: در حال تحقیقات از ۴۲ متهم هستیم و با توجه به شلوغی و ترافیک رسیدگی در آن مجموعه این پرونده با جدیت در حال رسیدگی است و واجد محرمانگی است و پس از مشخص شدن ابعاد آن، اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهادت نادر بیرامی فرمانده حفاظت سپاه کرمانشاه گفت: شهادت سردار نادر بیرامی که مسئول سپاه کرمانشاه بود را خدمت مردم غیور کرمانشاه و خانواده این شهید گرانقدر تسلیت عرض می‌کنم. سالگرد فوت یکی از افراد منطقه بود که اعتشاشگران حضور پیدا می‌کنند و حامل سلاح سرد بودند و به ماموران حمله ور می شوند و ۳ نفر از ماموران را با سلاح سرد مجروح می کنند و سردار بیرامی به درجه شهادت نائل می شود. ۵۲ نفر از اغتشاشگران که در موقعیت بودند دستگیر می شوند. ۳ نفر از ضاربین شناسایی شدند که یک نفر از آنها دستگیر شده و اقرار کرده و دو نفر دیگر اگر دستگیر شدند فورا اطلاع رسانی می شود.

وی در خصوص “طرح دعوی در محاکم بین‌الملل به طرفیت رسانه‌هایی که در آتش اغتشاشات می‌دمند” گفت: این رسانه‌ها اقدام به جنگ روانی می‌کنند و بر اساس آن اقدام مجدانه و مؤثری در بحث جمع‌آوری مستندات از نهادهای ذی‌مدخل کردیم و به محض قطعی شدن جمع‌آوری مستندات، اقدامات قضائی لازم را انجام می‌دهیم. معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه هم اقداماتی در این باره داشته‌اند. معاون بین‌الملل قوه قضائیه اخیراً سفری به نیویورک داشت و به صورت فردی و جمعی با نمایندگان ۱۰۰ کشور دیدار و گفت‌وگو کرده و نقش مخرب رسانه‌های معاند را تبیین کرد. همچنین مصاحبه‌هایی انجام و اقدامات بی بی سی و سعودی اینترنشنال در مصاحبه با عناصر جدایی‌طلب مطرح شد و سکوت کشورهای غربی در خصوص حوادث تروریستی در شاهچراغ و ایذه را مورد اشاره قرار گرفت و اعلام کردند که فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی مغایر ضوابط بین‌المللی است و ما انگلیس را مسئول آن می‌دانیم.

وی درباره مساله ایذه گفت: موضوع ایذه سخت و ناگوار بود و بعد از قضیه حرم مطهر شاه چراغ و حوادث دیگر که نسبت به حافظان امنیت حاصل شد، ما شاهد خبر ایذه بودیم. احضارها و تذکرات لازم داده شد و ما کسانی را که توجه نکردند و به دستور قضایی بی توجه بودند تفهیم اتهام و بازداشت کردیم و قرار قانونی مناسب صادر شد.

وی افزود: یکسری یافته‌ها از حادثه تلخ ایذه داریم که از طریق ضابطین عام و خاص به قوه قضاییه رسیده است و تماما این اخبار را جمع آوری و بررسی می کنیم تا به یک جمع بندی درست برسیم و ببینیم ضوابط این حمله تروریستی چگونه بوده است.

وی تاکید کرد: تخریب عمدی دوربین‌ها از سوی تروریست‌ها در شب قبل جنایت با هدف اغتشاش بوده تا شناسایی نشوند. سرنخ‌هایی بدست آمده و تعدادی بازداشت شدند. فتنه اصلی این حادثه، در حوزه اراذل و اوباش بوده و ۵۷ نفر دستگیر شدند و از این تعداد ۴۹ نفر بازداشتند و ۳ نفر با وثیقه و ۵ نفر با کفالت آزاد شدند.


برچسب ها :
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , سیاسی
ارسال دیدگاه