- یک کشته و 3 مصدوم در انفجار منزل مسکونی در خرمشهر
- جریمه سنگین دلاری فدراسیون کشتی ایران از سوی اتحادیه جهانی
- غزه و چشم و گوش بسته سازمان ملل/ وقتی صهیونیستها زنان را «غنیمت جنگی» میدانند+ فیلم
- کاظم صدیقی در همایش نوروزی “رییسی” نبود؟/ به نماز جمعه هم نخواهد رفت؟
- نقش دولت ها در شکل گیری صورتبندی متمرکز صنایع پر قدرت گوشت
- بیانیه داعش: حمله مسکو کار ما بود / روس ها: بیانیه جعلی است / کدام کشورها به روسیه هشدار قبلی داده بودند؟!
- درس هایی از تجارب برزیل در زنجیره تامین سویا و کالاهای اساسی کشاورزی
- عوامل بروز زودهنگام زوال عقل
- پاسخ روحانی به ادعای کیهان
- افزایش ۲ برابری کارت آزاد جایگاه های سوخت در ایام نوروز
- مرگ تلخ اعضای یک خانواده در نخستین روز سال
- آلمان سفیر ایران را احضار کرد
- یک روزنامه نگار : ۲۲ میلیون برگه رای رسماً به نفع پوتین جعل شده ! / چگونه ریاضیات تقلب در انتخابات روسیه را لو میدهد؟
- سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شد
- آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه
Warning: Use of undefined constant php - assumed 'php' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/includes/breaking.php on line 43
» اقتصاد کلان
» واردات پرحاشیه خودرو
تاریخ انتشار : 2022/11/05 - 16:18
Warning: Use of undefined constant - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
«تدبیر تازه» ازچالش های پیش روی واردات خودرو گزارش می دهد
واردات پرحاشیه خودرو
آرزو صبوری- در حالی وزیر صنعت از آماده شدن شرایط واردات خودرو سخن میگوید، اما کارشناسان معتقدند که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور بهگونهای نیست که بتوان به این زودیها منتظر خودروهای وارداتی بود.
بازار خودرو مدت هاست که از رکود و تورم رنج می برد اما متاسفانه اقدام مناسبی برای سرو سامان دادن به این بازار صورت نگرفته است. هر چند دولت طی یکسال اخیر سعی کرد تا با ارائه نسخه هایی روند درمانی این بازار را آغاز کند اما نه تنها این بازار پرحاشیه از رکود خارج نشد بلکه ترمز گرانی در این بازار کشیده نشد و رونق را در این بازار شاهد نبودیم.
یکی از راهکارهایی که شاید می توانست اوضاع این بازار را بهبود بخشد بحث واردات خودروهای خارجی بود که طی چند ماه گذشته با وجود انتشار اخبار مختلف به نظر می رسد همچنان واردات مسیر پر چالشی را پیش روی خود دارد.
در همین ارتباط عبدالله توکلیلاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو اعلام کرده است؛ زمان واردات خودرو به کشور هنوز مشخص نیست و به سرعتعمل واردکنندگان بستگی دارد که بنگاههای اقتصادی هستند.
وی توضیح داده؛ اکنون ثبت درخواست خودروسازان و واردکنندگان مختلف در حال انجام است و مواردی درخصوص استانداردهای مدنظر و تأیید خدمات پس از فروش این شرکتها وجود دارد.
به گفته این مقام مسوول، اگر واردات هم اتفاق بیفتد، بازار به سمت رقابتی شدن پیش خواهد رفت و شاهد بالندگی صنعت خودرو نیز خواهیم بود.
این اظهارات در شرایطی است که در شهریور ماه، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که اگر همه چیز خوب پیش رود، از آذرماه باید منتظر خودروهای وارداتی باشیم.
بر همین اساس، کارشناسان اعتقاد دارند که عملیاتی ساختن فرآیند واردات خودرو مستلزم فراهم آمدن بسیاری از زیرساختها مانند نهایی شدن برجام، حل شدن مشکل نقل و انتقالات مالی و FATF، واگذاری نمایندگیهای مجاز است که هیچ کدام در حال حاضر فراهم نیست و با توجه به حرکت برجام به سوی نافرجامی، به نظر نمیرسد این فرآیند به جایی برسد.
با این حال، وزیر صمت نیز اعلام کرده که دولت شرایط واردات خوردو را فراهم کرده و واردات خودرو باید با انتقال فناوری پیوند بخورد. به گفته سیدرضا فاطمیامین، از هفته گذشته ثبت سفارش آغاز شده است.
چه خودروهایی وارد کشور میشوند؟
اما در این میان، مقامات وزارت صنعت به تازگی از قیمت و مدلهای خودروهای احتمالی وارداتی رونمایی کردهاند. بنا به گفته امید قالیباف، فهرست شرکتهای واردکننده خودرو به ۱۲ شرکت رسیده است؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آئیننامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه میشود.او اعلام کرده؛ واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کرهای، ژاپنی و اروپایی انجام میشود.گفته میشود خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن C ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود و این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.
خودروهای خارجی ۲۰۰ میلیونی در راه است؟
پیش از این البته منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت در نشست خبری در چهارم آبانماه از قیمت خودروهای وارداتی رونمایی کردا بود. او با اعلام اینکه در آییننامه اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو است، گفته بود: شرکتهایی که قصد واردات این خودروها را دارند، در اولویت قرار گرفتهاند که در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت هستند، البته خودروهای وارداتی صرفاً چینی نیستند، کرهای و ژاپنی هم هستند.
به گفته وی، هر خودروساز باید سراغ یک برند برود، زیرا در این صورت قدرت چانهزنی افزایش مییابد. وقتی دو خودروساز با هم سراغ یک برند بروند، سرشان کلاه میرود.
منطقی با بیان اینکه قطعاً خودروهای اقتصادی که وارد کشور میشوند، قیمت اقتصادی ندارند، بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشتهایم، متذکر شده است: با نرخ فعلی دلار میتوان گفت که یک خودروی اقتصادی ۶ هزار دلار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید.
تأمین ارز واردات خودرو چگونه است؟
در این شرایط، در رابطه با تأمین ارز واردات خودرو، علی صالحآبادی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تأمین ارز مورد نیاز را دارد و تأمین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صمت تعریف کرده، انجام میشود.به گفته او، ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون بیش از ۳۰۰ متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کردهاند؛ بر اساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.
برچسب ها : واردات خودرو , چالش
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , خودرو , گزارش
آخرین اخبار
ارسال دیدگاه
آخرین خبرمطالب بیشتر