زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۶
» خبر داغ » پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران در گفت و گو با « تدبیر تازه نیوز» مطرح کرد: سناریوهای رشد نقدینگی درکشور
تاریخ انتشار : 2022/06/25 - 12:46
 کد خبر: 153186
 69 بازدید

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران در گفت و گو با « تدبیر تازه نیوز» مطرح کرد: سناریوهای رشد نقدینگی درکشور

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران براین باور است که عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران به حضور ذی نفعانی برمی گردد که حیات ومماتشان به تورم وابسته است.

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران در گفت و گو با « تدبیر تازه نیوز» مطرح کرد:  سناریوهای رشد نقدینگی درکشور

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران در گفت وگو با تدبیر تازه نیوز، درباره دلیل اصلی افزایش تورم گفت: ما از ابتدای سال سه سناریو رشد نقدینگی داشتیم. سناریو بدبینانه رشد 5/4 درصدی نقدینگی بود، سناریو میانه رشد 25/3 درصدی نقدینگی و سناریو خوشبینانه رشد 5/2 درصدی نقدینگی در ماه بود که سناریو خوشبینانه ۴۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی ۴ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی اضافه می‌کند و سناریو میانه چیزی نزدیک به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۴ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد قبلی اضافه می‌کند و سناریو بدبینانه هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اضافه می‌کند.

وی افزود: پیش بینی خوشبینانه برای رشد اقتصادی هم داشتیم که بیش از ۵ درصد است. وقتی رشد اقتصادی زیر ۵ درصد باشد و سناریو رشد نقدینگی‌تان نزدیک به سناریو میانه و بدبینانه باشد به غیر از تورم ۵۰ درصدی چیز دیگری را نخواهید داشت پس دلیل اصلی تورم نقدینگی و رشد نقدینگی و عدم رشد اقتصادی است.

مولوی تصریح کرد: دولت سعی دارد با گرفتن مالیات از کسب و کارها و افراد کسری بودجه خودش را که قبلاً براساس آن چاپ پول می‌کرد را جبران کند ولی بر کسی پوشیده نیست وقتی شما مالیات‌ها را در یک اقتصادی که رشد اقتصادی ندارد بالا می‌برید و فشار خیلی شدیدی به افراد و گروه‌ها می‌آورید خود آن هم به مرور یک فشار تورمی می‌تواند در حوزه‌های مختلف ایجاد کند چون مردم آن مالیاتی که دارند پرداخت می‌کنند را می‌خواهند از جای دیگر جبران کنند که این هم یک بُعد دیگر است.

عضو انجمن اقتصادی ادامه داد: در ۴ دهه گذشته سالهای معدودی بوده که تورم نداشتیم، عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران این است که یک اقتصاد ذی نفعانی شکل گرفته که این اقتصاد ذی نفعانه با تورم زنده است و بدون تورم امکان زیست ندارد. اگر شما بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ برگردید خیلی از بنگاه‌ها داشتند ورشکست می‌شدند. به دلیل اینکه قدرت رقابت در اقتصاد ایران وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نکته بعدی که عامل اصلی در تمام دولت‌ها است بحث کسری بودجه و عدم انضباط مالی دولت‌ها است چرا ما وارد یک فاز تورمی ۵۰ درصدی در ۴ سال گذشته شده‌ایم شما نمی‌توانید بگویید تحریم بی تأثیر بوده است. وقتی امریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند دلار از ۳ هزار تومان ۳۰ هزار تومان می‌شود که در تمام حوزه‌ها تاثیرگذار بوده است. دولت برای اینکه بتواند جای خالی درآمدی خود را پر کند اقدام به افزایش نقدینگی کرده است.

مولوی افزود: هیچ کشوری با تورم بالا رشد اقتصادی مستدام نداشته است. ممکن است طی یک سال یا یک و نیم سال یا نهایتاً دو سال رشد داشته باشد ولی در نهایت دچار انحراف می‌شود. اما اگر شما تحریم‌ها را از روی اقتصاد ایران بردارید می‌توانید رشد اقتصادی داشته باشید ولی این به معنای این نیست که مستدام باشد چون باز بحث نفت مطرح است و ما نیازمند یکسری تغییرات بالقوه دیگری در آن رویکرد هستیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مدام مثل دهه 40 یا دهه 70 داشته باشید.

وی در خصوص راهکاری که دولت باید پیاده کند اضافه کرد: به نظر من، دولت باید اقتصاد را اولویت قرار دهد، اقتصاد در ایران اولویت نیست و وقتی اقتصاد اولویت باشد دیگر تحریم نعمت نیست. تحریم‌ها باید از روی اقتصاد ایران برداشته شود، ارتباطات بین المللی باید مثل سابق شود و از آن طرف یک رویکرد اقتصاد رشد و توسعه جایگزین شود که با این وضعیت انحصار و ذی نفعان بعید خواهد بود چون جنس جنگ ذی نفعان از یک جنس دیگری است.

این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من، اقتصاد ایران به دست ذی نفعانی افتاده که در آن فعالیت می کنند و حتی نقش دولت در اقتصاد ضعیف تر شده است و این رویه باید تغییر کند چنانچه پازل های اقتصادی طوری چیده شود که هم برای مردم هم سود آور باشد.

خبرنگار: آرزو صبوری


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : خبر داغ , گفتگو
ارسال دیدگاه