زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » ژئوپارک جهانی قشم در خطر خروج از یونسکو قرار دارد
تاریخ انتشار : 2022/08/28 - 15:58
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 152342
 90 بازدید

ژئوپارک جهانی قشم در خطر خروج از یونسکو قرار دارد

پرتال خبری استانداری هرمزگان طی یک اطلاع‌رسانی رسمی خبر داده است که در دومین روز از هفته دولت، استاندار محترم هرمزگان به همراه یکی از نمایندگان مجلس، سایت پرورش میگوی گمبرون را که توسط شرکت مروارید شکیل احداث شده، افتتاح کرد. این سایت به عنوان بزرگترین سایت پرورش میگوی استان هرمزگان، متاسفانه در اراضی ژئوپارك جهاني قشم احداث شده است. ژئوپارك جهانی قشم ثبت جهانی شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های معنوی و زمین شناختی ایران می‌باشد.

ژئوپارک جهانی قشم در خطر خروج از یونسکو قرار دارد

با وجود اهمیت داشتن امر توسعه واحدهای شیلات در جنوب کشور و افزایش تولید و اشتغال، به نظر می‌رسد حفظ و حراست از سرمایه‌های معنوی و اکولوژیک کشور اهمیتی مضاعفی داشته باشد‌؛ چراکه این سرمایه‌ها به نوعی جزو میراث بشری محسوب می‌شود و به همین سبب از سوي مجامع جهانی نیز موردتوجه و مراقبت قرار می‌گیرند‌‌.

در کنار این امر، ظرفیت ژئوسایت‌هاي جزيره قشم در بخش گردشگری می‌تواند برای خلق فرصت شغلی بومیان منطقه و افزایش درآمد آنها بیش از بخش شیلات مدنظر قرار گیرد.

چند سال است به جهت عدم توجه دستگاه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی استان هرمزگان به اهمیت حفظ میراث جهانی ژئوپارك جزیره قشم و واگذاری اراضی به اشخاص جهت ایجاد مزارع پرورش میگو تبدیل به یک موضوع پرچالش شده است و در این راستا، احداث و افتتاح مرکز پرورش میگو گمبرون که از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و مدیریت ژئوپارک جهانی قشم هیچ‌گونه مجوزی دریافت نکرده است، نشان از ناهماهنگی شدید دستگاه‌های اجرایی استان و هدر‌رفت سرمایه‌های معنوی و مادی کشور می‌باشد.

حال در این موضوع جای وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور خالی است؛ وزیری که اصرار دارد باور کنیم از همه‌جا و همه‌چیز خبر دارد؛ اما به بزرگترین ژئوپارك خاورمیانه، آب می‌بندند، ولی ایشان خبر ندارند‌‌؟!

جناب آقای ضرغامی ؛ اگر ایران با همه فشارها و تحریم‌های دولت‌های استکباری هنوز سرپا ایستاده است، به دلیل تکیه این ملت و کشور به میراث فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی‌اش می‌باشد، پس حداقل اگر نمی‌توانید از این سرمایه‌های مهم و بزرگ استفاده بهینه کنید، اجازه ندهید عده‌ای برای رسیدن به مطامع شخصی آنها را نابود کنند.


برچسب ها : , ,
دسته بندی : اجتماعی , خبر داغ , گردشگری
ارسال دیدگاه