زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اجتماعی » گرانی افسارگسیخته دارو/ بیماران پول خرید دارو ندارند
تاریخ انتشار : 2022/04/19 - 10:49
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 149392
 784 بازدید

گرانی افسارگسیخته دارو/ بیماران پول خرید دارو ندارند

محمد شاهقلی- رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در برخی اقلام دارویی شاهد افزایش قیمت دارو بودیم، اظهار کرد: این افزایش دارو بیش‌تر مربوط به داروهای خارجی است، اما در داروهای تولید داخل نیز با افزایش قیمت مواجه هستیم.

گرانی افسارگسیخته دارو/ بیماران پول خرید دارو ندارند

وی افزود: ارز مورد نیاز برای واردات دارو باید از طریق بانک مرکزی اختصاص پیدا کند، اما گاهی شاهدیم که بانک مرکزی به تعهدات خود در تخصیص ارز عمل نمی‌کند و دارو با ارز نیمایی وارد می‌شود و همین مسئله موجب افزایش قیمت دارو و مواد اولیه مورد نیاز در تهیه دارو می‌شود.

شاهقلی با بیان اینکه ارز دولتی به برخی مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه و بسته‌بندی دارو تعلق نمی‌گیرد، عنوان کرد: به‌همین دلیل باید این مواد با ارز نیمایی وارد شود و نوسان قیمت ارز نیز در قیمت دارو تاثیر دارد.

کمبود دارو در کشور وجود دارد

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه شرکت‌های بیمه داروهای خارجی و برخی اقلام دارویی گران‌قیمت را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، گفت: همین مسئله موجب می‌شود تا بیماران از خرید دارو منصرف شوند، گاهی شرکت‌های بیمه به روش‌های مختلف از تعهدات خود در قبال حمایت بیمه‌ای از بیماران شانه خالی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده داروهای مصرفی در کشور، تولید داخل هستند که برای تهیه مواد اولیه این داروها، ارز یارانه‌ای اختصاص پیدا نمی‌کند، اما معمولا شاهد افزایش ناگهانی قیمت در تمامی اقلام دارویی بودیم.

شاهقلی با بیان اینکه کمبود دارو در کشور وجود دارد، یادآور شد: این کمبود به دلایل مختلف از جمله کاهش تولید و واردات ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری گفت: در مقاطع مختلف، برخی داروها با کمبود مواجه می‌شوند که برای جبران، یک نوع دیگر جایگزین می‌شود، متاسفانه همواره شاهد کمبود اقلام دارویی به بهانه‌های مختلف هستیم.

وی بیان کرد: منطقی‌ترین راه برای کاهش هزینه‌های ‌درمانی بیماران در بخش دارو، تقویت بنیه مالی سازمان‌های بیمه‌گر است، این اعتبار می‌تواند از محل یارانه‌های ریالی تخصیص یافته به ارز ۴۲۰۰ تامین شود، اما باید نظارت بر بر سازمان‌های بیمه‌گر افزایش پیدا کند تا بودجه آن‌ها در پروژه‌های دیگر هزینه نشود.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : اجتماعی , انتخاب سردبیر , تله تایپ , خبر داغ , سلامت , شهری
ارسال دیدگاه