زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۴
» تله تایپ » اقتصاد ایران پشت درب های “هتل کوبورگ”
تاریخ انتشار : 2022/03/16 - 11:41
 کد خبر: 148602
 1096 بازدید

امیر دیانی

اقتصاد ایران پشت درب های “هتل کوبورگ”

این روزها بازارهای کشور با ارسال پالس های مثبت و منفی از وین دچار نوسانات بسیاری شده و مردم نیز دچار سردرگمی شده اند. هیچ کس نمی داند تا روزها و حتی ماه های آینده مذاکرات برجامی به سرانجام خواهد رسید یا خیر.

اقتصاد ایران پشت درب های  “هتل کوبورگ”

امیر دیانی- این روزها بازارهای کشور با ارسال پالس های مثبت و منفی از وین دچار نوسانات بسیاری شده و مردم نیز دچار سردرگمی شده اند. هیچ کس نمی داند تا روزها و حتی ماه های آینده مذاکرات برجامی به سرانجام خواهد رسید یا خیر. تا هفته گذشته ارسال پالس های مثبت از وین این امیدواری را ایجاد کرده بود که چشم انداز مثبتی پیش روی اقتصاد کشور خواهد بود. اما روز گذشته به یکباره مذاکراتی که قرار بود تا اواخر هفته گذشته تعیین تکلیف شود دچار توقف شد. حال اینکه چه مانعی باعث نهایی شدن مذاکرات برجامی شده در آینده مشخص خواهد شد. اینکه درخواست تضمین روس ها از آمریکا در کشاکش بحران اوکراین مانعی برای به سرانجام رسیدن مذاکره بوده یا خیر به طور واضح مشخص نیست. از سوی دیگر باقی ماندن چند مساله اصلی در چانه زنی های وین نیز به اذعان مقامات مذاکره کننده نیز به یقیین عاملی برای عدم اعلام نهایی توافق است.
اما در این بین بازارها اوضاع خوبی ندارند و اخبار ضد و نقیض مخابره شده از وین باعث شده تا مردم نیز نتوانند چشم انداز روشنی را برای برنامه های آینده خود داشته باشند. به طور مثال بازار خودرو یکی از بازارهایی بود که همیشه در ماه اسفند از رونق برخوردار بود اما همانطور که تحلیل ها نشان می دهد این بازار نیز در رکود به سر می برد. مردم با دیده تردید به انجام معاملات می نگرند چرا که دلهره از دست دادن سرمایه و عدم قطعیت و ثبات در بازارها مانع اصلی خرید و فروش شده و با این روند رونقی در بازار وجود نخواهد داشت.
با اخبار مخابره شده و توقف فعلی در مذاکرات به نظر می رسد مذاکرات برجامی تا ماه های آینده نیز به نتیجه نهایی نرسد و مشکلات پیش آمده در روند مذاکرات عاملی بر بی ثباتی مجدد بر بازارها خواهد بود. اینکه اقتصاد کشورمان سالها درگیر و دار مذاکرات برجامی است جای بسی تاسف است و این بلاتکلیفی آسیب جدی را متوجه اقتصاد کشور و مردم خواهد کرد.
در اقتصادی که این چنین با آینده ای مبهم روبرو است نه می توان انتظار رونق داشت نه حتی سرمایه گذار خارجی نیز میل و رغبتی برای حضور در بازارهای ایران خواهد داشت.
شاید بهتر بود طی این همه سالهای از دست رفته که درگیر مذاکرات برجام بودیم ساز و کارهای اقتصاد کشور را طوری طراحی می کردیم که این چنین چشم انتظار وین و اظهارنظرهای ضد و نقیض نباشیم.
هر چند مذاکره و رفع تحریم ها می تواند برای گشایش های آتی اقتصاد کشور مفید باشد اما آنچه امروز می بینیم چیزی جز معطل ماندن اقتصاد ایران پشت درب های هتل کوبورگ وین نیست.

 


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : تله تایپ , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه