زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۱/۹
» اقتصاد کلان » عبور از مسیر پرچالش حکمرانی
تاریخ انتشار : 2022/03/06 - 14:51
Warning: Use of undefined constant   - assumed ' ' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home1/tadbiret/public_html/wp-content/themes/1111111/sidbar/single.php on line 16
 کد خبر: 148314
 1188 بازدید

عبور از مسیر پرچالش حکمرانی

طی سالیان اخیر اقتصاد ایران با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است بطوریکه دهه 90 را باید دهه سیاه اقتصاد ایران دانست بطوریکه عدم سرمایه گذاری های مولد و توقف رشد اقتصادی کشور و کاهش درآمد سرانه جامعه در این دوره رقم خورده است.

عبور از مسیر پرچالش حکمرانی

امیر دیانی- مدیر مسئول: طی سالیان اخیر اقتصاد ایران با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است بطوریکه دهه 90 را باید دهه سیاه اقتصاد ایران دانست بطوریکه عدم سرمایه گذاری های مولد و توقف رشد اقتصادی کشور و کاهش درآمد سرانه جامعه در این دوره رقم خورده است. تحریم های افسار گسیخته طی سالیان اخیر فشار مضاعفی را به اقتصاد کشور وارد ساخت از طرفی بسته شدن پنجره جمعیتی کشور به همراه رشد افسار گسیخته تورم و به موازات آن افزایش شکاف طبقاتی در جامعه اقتصاد کشور را به سمت سوداگری سوق داد. زمانی که انتظارات تورمی در جامعه توسعه پیدا می کند و اقتصاد کشور دچار عدم قطعیت های فراوانی باشد سرمایه های نقدی در جامعه به جای اینکه جای خود را به بخش مولد اقتصاد کشور بدهد جایگزین خرید دارایی در جهت حفظ ارزش می گردد تا از بلای تورم افسار گسیخته در امان باشد. تداوم این چالش ها و وجود تحریم ها اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی قرار می دهد و بدین ترتیب دولت باید اقدامات و تصمیمات مهمی برای عبور از این گردنه پر چالش اتخاذ کند. از طرفی بهبود فضای کسب و کار و اشتغال، رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی (GDP) راهی نیست که دولت یک شبه بدان دست پیدا کند و این اولویت ها نیازمند تغییر ساختارهای اقتصاد کشور و بهبود روابط خارجی است. بدون شک کارکرد در یک اقتصاد بسته نمی تواند اقتصاد کشور را به سمت رشد و توسعه رهنمون سازد. همانطور که می دانیم تلاش دولت سیزدهم همچون دولت های قبلی عبور ازگردنه تحریم هاست که امیدواریم احیای برجام اولین گام در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور باشد. بدون شک در این مسیر پرچالش حکمرانی مورد نیاز برای تحول اقتصادی نیازمند برنامه ریزی جامع و تدوین راهبردهای عملیاتی، تعامل و همکاری موثر فرادولتی، نهادهای با کارآمدی اقتصادی و همچنین بازنگری اصلاح سازو کارهای موجود در اقتصاد کشور است. دولت سیزدهم برای نیل به توسعه باید ساز و کارهای جامع همچون برنامه توسعه هفتم که منوط به خروج از بحران اقتصادی و رشد اقتصادی بلندمدت است را مد نظر قرار دهد. همانطور که همه می دانیم خروج آمریکا از برجام ضربه مهلکی را بر پیکر اقتصاد کشور وارد کرد و در این بین دولت باید چشم انداز برنامه های اقتصادی خود راطوری تعبیه کند که با نظام بین الملل نیز همخوانی داشته باشد تا با تغییر رویکردها همچون آنچه که در برجام اتفاق افتاد اقتصاد کشور دچار شوک نشود. بدین منظور دولت با ایجاد اتاق های فکر برنامه های خود را باید در قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین کند تا حصول مواردی همچون اشتغالزایی، رشد اقتصادی و توسعه رفاه عمومی جامعه به صورت واقع بینانه عملیاتی گردد.

«لطفاً منتظر بمانید»

کتاب «لطفاً منتظر بمانید» اثر جهانگیر شهلایی در انتشارات صاد منتشر شد. نویسنده در این رمان اجتماعی با داستان‌هایش به میان مردم می‌رود و در فاصله‌ای کوتاه یا بلند یک شب تا صبح اتفاقاتی را روایت می‌کند که می‌تواند سنگ محکی برای بیرون کشیدن یک قهرمان از دل آدم‌های معمولی باشد. آدم‌هایی که شبیه خودمان هستند. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که قهرمان بودن سخت‌ترین و آسان‌ترین کار است. در این کلنجار با روزگار آن‌هایی قهرمان هستند که در سخت‌ترین شرایط درست‌ترین کار را انجام می‌دهند. عدالت جویان قهرمان بازتاب کارهایشان را در درخشش احیای امید و چشم‌های مردم مظلوم می‌بینند. جهانگیر شهلایی در رمان «لطفاً منتظر بمانید» فقط یک روز از این عمل قهرمانانه را روایت می‌کند. روزی که در آن اتفاقات زیادی رخ می‌دهد.


برچسب ها : , , , , , , , , ,
دسته بندی : اقتصاد کلان , اقتصادی , تله تایپ , خبر داغ , پیشنهاد سردبیر , یادداشت
ارسال دیدگاه