زندگی برای کسانی که فکر می کنند یک کمدی و برای کسانی که احساس می کنند یک تراژدی است./هوراس والپول
۱۴۰۳/۲/۵
» تله تایپ » عدالت اجتماعی با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات
تاریخ انتشار : 2021/07/18 - 19:19
 کد خبر: 138349
 1850 بازدید

مطالعه روندهای پیش‌بینی‌شده برای سال 2021 و بررسی وضعیت تحقق آن

عدالت اجتماعی با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات

در سال قبل میلادی بسیاری از محققان کوشیدند با در نظر گرفتن شرایط کرونا برای سال 2021 بر اساس یافته‌های قبلی به پیش‌بینی و ارائه مدل برای روندهای حمل‌ونقل در سال 2021 بپردازند. اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه این پیش‌بینی‌ها شکل اجرایی به خود گرفته است محل تعمق است. به‌عنوان نمونه برخی روندها که اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی، بر اساس یافته‌های محققان بر آن تأکید داشت تا چه اندازه تا قریب اواسط سال 2021 رنگ تحقق به خود گرفته است.

عدالت اجتماعی  با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات

دکتر شوایگر پژوهشگر حوزه حمل‌ونقل در UITP ضمن ترسیم برخی چشم‌اندازهای آینده حمل‌ونقل به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال 2020 اشاره می‌کند و می‌گوید ارزیابی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد پروژه‌های آینده‌پژوهی در سال قبل برای سال 2021 تا حد زیادی به نتیجه رسیده‌اند و توانسته‌اند علی‌رغم محدودیت‌های موجود به علت شرایط کرونا در بهبود حمل‌ونقل نقش مؤثری را ایفاء نمایند که نتیجه آن را نیز در آینده خواهیم دید.
اما بامطالعه تحقیقات انجام‌شده به نظر می‌رسد انبوهی از مقالات درباره پیش‌بینی روندها بر اساس شیوه‌های آینده‌پژوهشی برای صنعت حمل‌ونقل در سال 2021 صورت گرفته است که عمدتاً بر پویایی آن و نقش برجسته‌اش در صنعت حمل‌ونقل اشاره داشته‌اند.
در این پیش‌بینی‌ها کانون تمرکز پژوهشگران نوآوری‌هایی است که پس از دوره کرونا می‌تواند آینده حمل‌ونقل در کشورها را متأثر سازد. اما نکته حائز اهمیت آن است که در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان با استفاده از حمل‌ونقل و بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات در آن می‌توان ابعاد عدالت اجتماعی و رفاه شهروندان را به شیوه‌ای بهتر برآورده نمود.
برخی از مهم‌ترین این روندها که مورد تأکید محققان صنعت حمل‌ونقل برای سال 2021 بوده است به شرح ادامه فهرست می‌شود:
نخست: اهداف مرتبط با بهبود زمان سفر در مناطق شهری
در این راستا به‌عنوان یک مورد کاوی؛ گزارش منتشرشده توسط وزارت حمل‌ونقل سنگاپور حکایت از ایجاد برنامه‌ای جامع برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک و انسان‌محور دارد که از سال 2019 آغازشده بود و در سال 2020 به تدوین سند نهایی منتهی شد و در آن کوشیده شده بود، تنظیم سند به تعریف شهر 15 دقیقه‌ای (به معنای مناسب‌سازی مسیرها و معابر به‌طوری‌که امکان رسیدن به مقصد از طریق حمل‌ونقل پاک نظیر دوچرخه با صرف میانگین زمان 15 دقیقه میسر شود).
دوم: حمل‌ونقل به‌عنوان یک خدمت مؤثر در مدل MaaS برای پویایی فضای شهری مطرح‌شده است. یکی از نمودهای بارز برای اجرایی نمودن این مدل در حمل‌ونقل بلژیک مشاهده می‌شود که در آن وزارت حمل‌ونقل توانست مدیریت ترافیک را به‌عنوان یکی از زیر خدمت‌های مهم از طریق مدل TMaaS تحقق بخشد و آن را به‌عنوان بخشی از اقدامات نوآورانه بهبود سفرهای شهری به اتحادیه اروپا معرفی نماید.
سوم: خودکارسازی وسایل حمل‌ونقل عمومی (AV) به‌عنوان یک‌روند غالب
از نمونه‌های بسیار موفق خودکارسازی وسایط حمل‌ونقل عمومی (AV) می‌توان به استقرار اتوبوس‌های آینده (FABULOS) در حمل‌ونقل عمومی اشاره نمود که تقریباً در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا آغاز و پیگیری شده است. در ایالات‌متحده نیز استفاده از AV ها برای افزایش بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان یک برنامه جامع توسعه شهری به سازمان حمل‌ونقل جهانی معرفی‌شده است.
چهارم: استفاده بیشتر و مؤثرتر از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق در حمل‌ونقل عمومی
درحالی‌که اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی روند استفاده از هوش مصنوعی در حمل‌ونقل عمومی را در سال 2018 بسیار امیدوارکننده ارزیابی نموده بود. بااین‌حال در سال گذشته برنامه‌های جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی به‌منظور انعطاف‌پذیری برنامه‌های حمل‌ونقل و بهبود خدمات ارائه‌شده، بنانهاده شد که می‌توانست برنامه‌ریزی حمل‌ونقل را تا حدود زیادی برای مسیرهای ریلی، جاده‌ای و هوایی بهبود بخشیده و به‌این‌ترتیب تا حد زیادی در زمان و هزینه صرفه‌جویی نماید. از سوی دیگر با شیوع کووید 19 و لزوم اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی نمودن وسایل حمل‌ونقل عمومی نقش سامانه‌های هوشمند برای حفظ سلامت شهروندان در مقابل ابتلا به کووید 19 را برجسته‌تر ساخت.
پنجم: تمرکز بر سفرهای کامل و درب تا درب
به‌عنوان یک نمونه می‌توان به سرمایه‌گذاری گسترده وزارت حمل‌ونقل آمریکا در استقبال از پروژه‌های نوآورانه و تجاری برای گسترش حمل‌ونقل عمومی به‌منظور تحقق این هدف اشاره نمود.
ششم: استفاده از سیستم‌های دیجیتال در رزرواسیون و تسهیل فرایندهای حمل‌ونقل
حرکت به سمت استفاده از پلتفرم‌ها و داده‌ها برای هدایت خدمات حمل‌ونقل عمومی به سمت استفاده از فن‌آوری‌های نوین در مدل‌هایی نظیر MaaS تجلی‌یافته است که از آن جمله می‌توان به نرم‌افزارهای متن‌باز و منبع باز اشاره نمود که می‌تواند روند توسعه مقوله مکانیزاسیون صنعت حمل‌ونقل را متحول نماید.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : تله تایپ , حمل و نقل , خبر داغ , یادداشت
ارسال دیدگاه